Hej,

Nu när man kommit igång med att skruva upp saker i nya huset så funderar man över var man ska använda plugg och var det är onödigt?

Ex 1 i källaren har vi ett tack som består av någon typ av spånskiva, kanske tretex. Denna är runt 1,5-2 cm tjock. Här jag har fäst både lampor och gardinskenor och hitintills har jag kört med långa 6 mm skruvar rakt in efter att jag förborrat med litet hål. Detta verkar hålla tillräckligt bra. Hade det varit bättre att sätta plugg? På vilket vis är det bättre än att skruven får borra sig in i materialet?

Ex 2 Sätta skruv i hålbetong, i källaren, här känns det ganska solklart att man måste ha plugg efter som skruven i sig aldrig kommer kunna borra sig in i materialet. Använder man plugg som expanderar denna och håller fast skruven med hjälp av tryck men också genom att skruven har borrat sig in i pluggen.

Ex 3 Sätta skruv i enkel eller dubbel gips. Här har jag kommit fram till att sätta skruv direkt i gips kan man så gott som glömma. Även om skruven borrar sig in i materialet så blir inte hållfastheten tillräckligt för att det ska hålla. Här verkar det såldes alltid som att en plugg är nödvändig. Om det man ska hänga upp är av lättare slag så fungerar det med spik men då får det vara lätt, ex mindre klocka.

En annan fråga är vad som skiljer de olika pluggarna åt? Jag har en låda med en hel del träpluggar och jag ställer mig frågade till om de verkligen ger bättre hållbarhet än om skruven själv borrat sig in i träet? Sen verkar det finnas en hel del olika pluggar till betong, frågan är vad som händer om man använder träplugg till betong?
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Exakt, lite svårt att förstå vad du menar med "träplugg". Plastplugg används normalt inte till trä, utan till stenmaterial. Om du skruvar i trä, kör pluggen direkt i träet efter att ha förborrat med lite smalare borr än skruven är tjock.

Och som sagt, använd träplugg till att foga ihop träbitar etc istället för att skruva i väggen :p

Gällande tretex, svårt att råda om man inte vet vad dom finns bakom. Tegel? Använd plastplugg. Råspont, trä? Förborra lite enl. ovan och i båda fallen använd tillräckligt lång skruv, tretex bär inte så mycket direkt :)
 
Redigerat:
Bra då vet jag att jag inte behöver plugg för trä :)


I detta fallet sitter troligen tretex på någon typ av massonit.

Här kan man se hur det ser ut :

yVr8Aok.jpg

I vissa fall har jag kunnat sätta i reglar men oftast sätts de bara i dessa plattor. Ovanför plattorna ligger det isolering.
 
S
snowjim skrev:
Bra då vet jag att jag inte behöver plugg för trä :)


I detta fallet sitter troligen tretex på någon typ av massonit.

Här kan man se hur det ser ut :

[bild]

I vissa fall har jag kunnat sätta i reglar men oftast sätts de bara i dessa plattor. Ovanför plattorna ligger det isolering.
tretexen håller inte för en lampas vikt
 
  • Gilla
Rammens
  • Laddar…
SBH skrev:
tretexen håller inte för en lampas vikt
Då är det troligen något annat också för jag har 2 Kartell lampor hängande i en platta och en lampskena med 5 lampor i en annan platta. Sen har jag nu också 2 st 2 meters gardinskenor med runt 1-2 kg gardin på vardera som sitter över flera plattor.

Samtliga känns som att de sitter bra.

Men visst, ska man upp en en lampa som väger upp mot 5 KG så får man nog hitta bättre lösning.
 
S
förmodlingen har haft träffat en regel då.
 
SBH skrev:
förmodlingen har haft träffat en regel då.
Nä, jag vet att 2 lampor och en skena med iallafall 3 fästen inte sitter i någon regel. Samma gäller den ena gardinskenan. Däremot den andra gardinskenan lyckades jag få i flera reglar och det märktes stor skillnad när man drog i skruvarna. Det var ganska trögt hela vägen medan de andra var bara trögt i början.
 
S
konstigt brukar gå att dra ut skruvar med hand kraft
 
Det kan vara så att du har råspont bakomtretexen om du borrar lite lätt så borde du känna att den snabbt sjunker in sen blir det hårdare, är det fortfarande trä så är det troligtvis regel eller råspont på reglerar.
Tycker man skymtar en regel där du bänder med kofoten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.