Om jag placerar en mangel på en bänk och det är 1m till väggen bakom min rygg funkar det?
Tänker mig att lakan, dukar och annat ska manglas.
Funkar det?
Någon speciell typ av mangel som är bra?

Tänkte köpa någon beg gammal trotjänare.
 
Det kan funka, men jag tycker det är skönt att kunna sträcka hela lakanet tex när det körs in i mangeln, så jag vill ha 2-3 meter fritt bakom mig.

Vi har en gammal UPO som funkar helt ok. http://www.upo.se/tv-ttstugan/mangel/ Fast från sent 70-tal/tidigt 80-tal (snygg brun/orange färg. :))
 
Redigerat:
jackt skrev:
Det kan funka, men jag tycker det är skönt att kunna sträcka hela lakanet tex när det körs in i mangeln, så jag vill ha 2-3 meter fritt bakom mig.

Vi har en gammal UPO som funkar helt ok. [länk] Fast från sent 70-tal/tidigt 80-tal (snygg brun/orange färg. :))
Behövs det fritt utrymme bakom också?
Tänkte om jag skulle göra ett väggfäste av något slag. Då kan den stå åt sidan och så lyfter man den på plats när den ska användas.
 
Nä, inte om det är en som rullar upp på valsen. Jag menade att jag vill ha fritt några meter bakom min rygg, så man kan sträcka ut och hålla emot när det åker in i mangeln.
Vår står på sitt stativ direkt mot vägg. (Tänk på att de (oftast) väger rätt mycket, kan känns tungt att lyfta.)
 
jackt skrev:
Nä, inte om det är en som rullar upp på valsen. Jag menade att jag vill ha fritt några meter bakom min rygg, så man kan sträcka ut och hålla emot när det åker in i mangeln.
Vår står på sitt stativ direkt mot vägg. (Tänk på att de (oftast) väger rätt mycket, kan känns tungt att lyfta.)
Jag är med på vad du menade. Ska kika på en lösning.
 
Jag hade en gammal stenmangel, den tog ungefär 2 lastpallars utrymme och krävde 3 fasanslutning, var ca en meter hög plus metallbåge över.. Men den hade jag aldrig i mitt hus utan bara i garaget och framförallt aldrig inkopplad! :)
 
Mina lakan till 160 cm säng brukar var 260 cm. Så jag vill nog ha 3 meter. Brukar låta den släppa ner lakanet nedanför istället för att valsa upp lakanet.

Hoppas det löste sig för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.