Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att en ackumulatortank aldrig kan av för stor oavsett eldstad, men jag kanske har fel?
Det är ju ingen absolut gräns vid vilken acktanken är för stor för att pannan skall fungera, utan snarare personligt när det blir för opraktiskt för ens egen smak. Om vi exempelvis tänker oss den här kaminen:
http://www.kaminkungen.se/product/baro-aqua-vattenmantlad
Så ger den 3 kW till luften och 5 kW till vattnet. Kopplar du den till en acktank på 1500 liter så måste du elda under 24 timmar för att värma tanken från 20ºC till 90ºC. 3 kW till luften i vardagsrummet under 24 timmar kommer helt säkert att göra att det blir onödigt varmt där. Det är dåligt för effektiviteten och TS efterfrågade en effektiv kamin.

Jag skulle säga att en stor acktank är bra, men bara om man också har en panna med tillräckligt hög effekt för att värma tanken på rimlig tid. Skall en vattenmantlad kamin vara primär värmekälla så försök hitta en som ger så lite energi som möjligt till luften. Tyvärr är det svårt att kombinera med glasluckor.
 
Jag har en vattenmantlad kökspanna, en Hergom Classical No5. Den ska ge 23kW, 16 till vattnet och 7 till luften. Den är dockad till en för liten acktank på 500l. Fungerar ganska bra, men när det är kallt måste jag elda både morgon och kväll förstås. Jag har en elpatron i tanken som håller lite grundvärme, men det beror mest på att det är ett gammalt hus med för lite element, jag får inte ut någon praktisk värme när tanken är under 40° eller så. Däremot är det ganska skönt när man kommer hem till ett svalt hus (11° inomhus är "rekordet" denna vintern, första kylan och jag hade glömt att starta elpatronen och varit borta någon natt), att elda i köket, det blir fort varmt vid köksbordet... :)

Det är inte ett bekvämt uppvärmningssätt om man jämför med ett modernt system, men det fungerar bra för min del, jag är nöjd! En större tank bara så hade det varit perfekt!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det är ju ingen absolut gräns vid vilken acktanken är för stor för att pannan skall fungera, utan snarare personligt när det blir för opraktiskt för ens egen smak. Om vi exempelvis tänker oss den här kaminen:
[länk]
Så ger den 3 kW till luften och 5 kW till vattnet. Kopplar du den till en acktank på 1500 liter så måste du elda under 24 timmar för att värma tanken från 20ºC till 90ºC. 3 kW till luften i vardagsrummet under 24 timmar kommer helt säkert att göra att det blir onödigt varmt där. Det är dåligt för effektiviteten och TS efterfrågade en effektiv kamin.

Jag skulle säga att en stor acktank är bra, men bara om man också har en panna med tillräckligt hög effekt för att värma tanken på rimlig tid. Skall en vattenmantlad kamin vara primär värmekälla så försök hitta en som ger så lite energi som möjligt till luften. Tyvärr är det svårt att kombinera med glasluckor.
Man måste inte ladda tanken full.
Tanken laddas ju uppifrån och skiktas.
Att ha en större tank är bra då man har möjlighet att ladda i lite extra ibland.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 2 till
  • Laddar…
Mr B skrev:
Jag har en vattenmantlad kökspanna, en Hergom Classical No5. Den ska ge 23kW, 16 till vattnet och 7 till luften. Den är dockad till en för liten acktank på 500l. Fungerar ganska bra, men när det är kallt måste jag elda både morgon och kväll förstås. Jag har en elpatron i tanken som håller lite grundvärme, men det beror mest på att det är ett gammalt hus med för lite element, jag får inte ut någon praktisk värme när tanken är under 40° eller så. Däremot är det ganska skönt när man kommer hem till ett svalt hus (11° inomhus är "rekordet" denna vintern, första kylan och jag hade glömt att starta elpatronen och varit borta någon natt), att elda i köket, det blir fort varmt vid köksbordet... :)

Det är inte ett bekvämt uppvärmningssätt om man jämför med ett modernt system, men det fungerar bra för min del, jag är nöjd! En större tank bara så hade det varit perfekt!
Detta är var nog det bästa svaret i tråden så har långt. En kökspanna är nog fullt jämförbar med en finrumspanna. Och vad ägaren säger är ju samma sak som alla andra vedeldare.

Mr B skrev:
En större tank bara så hade det varit perfekt!
och jag tänkte väll det :) Ju större desto bättre det är samma sak med aktankar som med mycket annat ;)
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Så här resonerar tex. ÄFAB kring dimensionering:


När det gäller att dimensionera storleken på en ackumulatortank så är det omöjligt att ge ett exakt svar på den frågan utan att känna till mer om byggnadens behov och pannans kapacitet. Så t ex spelar värmesystemets temperaturbehov en avgörande roll i dimensioneringen. Har man golvvärme så kan man ladda ur tanken till en lägre temperatur än med ett radiatorsystem, och det påverkar storleken. Vi man elda en gång per dygn, eller kan man tänka sig att elda både morgon och kväll är en annan omständighet som ger stora skillnader i volym. Men det finns ändå ett par generella grundregler som man bör hålla sig till. Båda fallen utgår från pannans vedvolym.

Enklast är att dimensionera ackumulatortanken efter pannans eldstadsvolym. För att uppfylla kraven för svanenmärkning skall ackumulatorvolymen alltid vara minst 18 ggr eldstadsvolymen. Denna volym ger en tillräckligt stor ackumulatortank för att säkerställa pannans funktion, och förmodligen också en bra bekvämlighet för användaren.

Inom VVS-branschen säger man att gränsen för en fackmannamässig installation går vid att
ackumulatortankens volym alltid skall kunna ta emot energiproduktionen från ett fullt vedinlägg. Även om man eldar på sommaren och inte förbrukar något värme eller varmvatten under eldningen. Med detta som utgångspunkt kan vi i två steg enkelt räkna fram en minsta ackumulatorvolym.

Antag att din panna rymmer 120 liter ved i magasinet och har en verkningsgrad på 85%. (En tämligen vanlig modern vedpanna). Om veden har 1/7 del av oljans energivärde är det 1,4 kWh / liter, det kan vi kalla input energi. Ett fullt vedmagasin tillverkar då 120 lit x 1,4 kWh x 0,85 = 143 kWh. Detta är den energimängd som man måste kunna lagra. Antag att pannan i sig själv kan ta emot 20 kWh (Den var ju kall när vi började elda) då måste ackumulatortanken kunna ta emot resten 143 kWh – 20 kWh= 123 kWh. 1 Mcal (eller 1,63 kWh) går åt för att värma 1 000 liter vatten 1 grad. Om vi då först gör om 123 kWh till Mcal får vi 123 / 1,163 = 106 Mcal. Om vi nu delar Mcal med temperaturskillnaden i grader får vi svaret i kubikmeter. (Delar vi istället Mcal med tankvolymen i kubikmeter får vi svaret i grader). Om vi kan nyttja från 40 C till 90 C i vår ackumulator har vi en temperaturskillnad på 50 C. Minsta ackumulatortank blir då 106 / 50 = 2,12 m3 d v s 2 120 liter. Jämför gärna med ”svanenmetoden” som ger 18 x 120 = 2 160 liter.

Vill vi ta reda på hur stor en tank behöver vara för att täcka ett dygnsbehov vid dubbla
medelförbrukningen (=medel i januari) får vi först räkna ut energibehovet för byggnaden och sedan räkna bort den energi som förbrukats under tiden vi eldat och omvandla detta till liter vatten. Vi tar ett exempel: 0,4 liter olja ger med 80% verkningsgrad ett medeleffektbehov av c:a 3 kW. Energibehovet för ett januaridygn kan då uppskattas till 2 x 3 x 24 = 144 kWh plus 20 kWh för själva pannan. Om pannan brinner med en medeleffekt på 30 kW så tar det (164 / 30= h) 5,5 timmar att tillverka energibehovet. Under tiden man eldar klarar pannan uppvärmningen och överskottet laddas in i ackumulatortanken. Om tanken skall räcka dygnet runt måste den alltså rymma (24- 5,5 h) x 6 kW = 110 kWh. Storleken blir då 110 / 1,163 / 50 = 1,89 m3 eller 1 890 liter. Vill man göra en överslagsräkning i huvudet kan man anta att 500 liter vatten lagrar ungefär 30 kWh.

Tänk på att en stor ackumulatortank i kombination med en dålig panna innebär långa brinntider (5-6 timmar) med kanske extremt höga rökgastemperaturer. Risken för överhettningsskador ökar. Vi skall värma upp- och inte elda upp- våra hus. Alltför små tankar innebär också risker. Om man måste avbryta eldningen för att förhindra en kokning så sjunker temperaturen och myrsyrorna förblir oförbrända. Dessa kondenserar redan vi temperaturer över 100 C och kan då orsaka korrosion och förtida keramikhaverier.
 
Redigerat:
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
Kolla på denna sidan http://www.kakelugnspannan.com/ har själv modellen på 650 liter och den är kanon men den används inte som primär värmekälla men den används relativt ofta och avger inte lika mycket strålningsvärme som man kan tro. Den är dockad till värmesystemet via inne delen på en luft/vatten vp. Varmvatten och värme kostade 276 kWh i Januari + lite myseldning. 1,5 plans 158 kvm i utsatt läge vid havet.
 
Jag har sett den hemsidan och även ett avsnitt av äntligen hemma där de installerar en sådan :)

Tycker hemsidan är otroligt rörig och har inte lyckats se vad de kostar, vad betalade du för din? Är det största modellen eller?
 
Andreas_Hansson skrev:
Man måste inte ladda tanken full.
Tanken laddas ju uppifrån och skiktas.
Att ha en större tank är bra då man har möjlighet att ladda i lite extra ibland.
Blir det inte mindre effektivt att ladda den tex halvfull då?
 
mexitegel skrev:
Så här resonerar tex. ÄFAB kring dimensionering:
Japp det där är en bra uträkning till att få fram minsta acktank volym.

pelrik skrev:
Blir det inte mindre effektivt att ladda den tex halvfull då?
Nej.
Anta att du har en tank på 50 000 L och grannen en på 3 000 L.

Ni eldar båda med samma panna i 3 timmar. Vi säger att ni värmer 2000L vatten till 90 grader.
Vattnet skiktar sig och lägger sig högst upp i tanken.
Det är alltså samma mängd vatten som ger förluster. 2000L

Nu ger jag mig om mitt eviga acktank kan inte vara för stor tjat ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Men om man fyller tanken med värme så har man ju isolering runt om och om man inte fyller den har man kallare vatten precis under, eller funkar det inte så?
 
Sista stycket, första meningen ,talar om risken med för stor ackumulator. Men jag tror vi har belyst aspekterna väl här nu :)
 
Jo men då menar de att det blir en risk om man ska fylla tanken, men som jag förstår det är det ingen fara i så fall att ha för stor tank, värre då att ha för liten. Bättre ta lite för stor än lite för liten? Är den för stor kan man bara strunta i att fylla den. Stämmer det?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
pelrik skrev:
Jo men då menar de att det blir en risk om man ska fylla tanken, men som jag förstår det är det ingen fara i så fall att ha för stor tank, värre då att ha för liten. Bättre ta lite för stor än lite för liten? Är den för stor kan man bara strunta i att fylla den. Stämmer det?
Ja (y) :beer:

Och om du handhar din finrumspanna/ vattenmantlade kamin på rätt sätt så är det inget problem även om du vill fylla tanken..tror jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.