Väggfråga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag tänkte höra om man på ett enkelt sätt kan veta hur hög en innervägg på övervåning blir om man har en yttervägg (bygghöjd) som är 4.20 (från mark till där väggliv+tak möts) och taket har en lutning på 38 grader.

Jag skulle då vilja veta hur hög ungefär väggen som vetter ut mot yttervägg skulle kunna tänkas bli. Kika gärna på bilden om jag förklarat dåligt.
 
Det beror ju på avståndet från väggen till ytterkant av huset. Ställer du den i mitten blir den ju såklart högre.. Ta reda på den konstanten så kan vi räkna ut resten.
 
På ritningen är den 1,4 när ytterväggen är 3,8.
Du ökar ytterväggen 0,4 utan att ändra på nedervåningen, då blir övervåningen 0,4 högre.
1,4+0,4=1,8

Eller tänkte du ändra några andra parametrar som jag missade?
 
Detta hus som är på bilden som jag glömde tillägga är en taklutning på 45 grader. Jag antar att det ändrar förhållandena eller?
 
Finns det något mått ifrån vägg man måste ha för konstruktionens skull eller går det att ta bort denna inre vägg helt? (för att få så mycket golvyta som möjligt)
 
Det går inte att räkna ut med de uppgifter som finns på ritningen.

Men om man tänker så här:

OM du bara ändrar taklutn. från 45 till 38grade, då blir ju innerväggen lägre. förhållandet blir sinus 38 / sinus 45 = 0,87. Dvs den del av höjden om påverkas av vinkeln blir drygt 10% lägre. Men vi vet bara att hela innerväggen är 1,4m. Det är bara övre delen av den som påverkas, den del av den som går nedanför vinkeln blir inte påverkad av taklutningen.

Men innerväggen blir ca 10 - 15 cm lägre, pga taklutningen.

Men sedan vill du höja vägglivet med 40 cm. Så innerväggen borde bli ca 1,6m.

Får du verkligen höja vägglivet? Om du har så högt väggliv riskerar man att huset räknas som tvåvåningshus bygglovsmässigt.
 
Det där stödbenet är ofta en väsentlig del av takstolskonstruktionen. Ibland fyller den tvärtom funktionen att "hänga" mellanbjälklaget, det blir alltså en extra stödpunkt för mellanbjälklaget.
 
Å, reagerade inte på att den siffran också var med din egen text.
Tänkte väl att något var lite enkelt...
Bedöma läge för stötta i takstol lämnar jag vidare till någon annan...
 
Det är inte frågan om höjning över huvudtaget. Jag går i byggplaner och talade då med kommunen och de sa att de räknar på max tillåten bygghöjd 4.20 ifrån grund (mark) till där väggliv möter tak. Så jag vill då bara få en känsla av vad det skulle innebära för innervägghöjd och ev golvyta med byggd maxhöjd + 38 graders lutning på tak.

Så bilden är bara en bild jag hittade på nätet för att kunna försöka förklara min fråga.

Jag tror utan att veta säkert att när man gjorde områdesbestämmelsen (detta är ett sommarstugeområde) så frågade man sommarstugeägarna vad de tyckte skulle gälla. De svarade då att enbart 1 plan för att bibehålla sommarstuge känslan på området. Det fanns då ej riktigt vatten och avlopp på området och ej lämpat för permanentboende. Idag finns det kommunalt vatten/avlopp.

Dock tror jag att kommunen då var lite (fula/smarta) och satte då bygghöjd 4.20 för att ändå "framtidssäkra" för förändring. Så jag vet att de idag tillåter lofthus och 1 1/2 plan så länge de håller sig inom måtten. Kommunen sa då även till mig att om det gynnar mig/mitt bygge så kanske t.o.m 4.50 i bygghöjd kan tillåtas om det ser okej ut då detta är ute på landet.
 
Om ni har kommit så långt att ni pratat med ett husföretag eller en arkitekt så kan du be dem rita upp och räkna fram det åt dig, och göra en enkel skiss liknande den du hittat på nätet. Vi behövde själva få fram det innan vi kunde välja exakt form och höjd på vårt hus, eftersom vi också hade en del begränsningar i höjdled och inte fick bygga 2-planshus.

Vi ska själva bygga 1,5 plan med förhöjt väggliv och samma våningshöjder som på skissen du hittade, dvs. 2,6m nere och 2,4m takhöjd på övervåningen. Med vår taklutning på 35 grader får vi en lägsta innerhöjd på ytterväggarna (helt utan kattvindar som på din skiss) på 1,50 m. Då räknas huset tydligen som ett 1,5 planshus samt att hela golvytan faller inom ramen för att räknas som boyta. Det är 60cm ut mot yttervägg från den sista punkt där takhöjden är 1,90 m, och hela vår golvyta hamnar tydligen inom dessa 60cm för vår del.

Eftersom bygghöjden ovanligt nog inte var det som begränsats i vårt fall så har vi inte koll på den höjden, så tyvärr kan jag inte direkt säga hur den blir jämfört med er begränsning.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Räknas det inte som 2 plan bara då du har 4 hörn i rät vinkel, dvs fullhöjd?

Vad hamnar ni på för bygghöjd på erat hus då Martin med de måtten och förhöjt väggliv?
 
Jo som sagt om planen inte tillåter tvåplanshus, så får inte övervåningen vara en "våning". Och det definieras av hur hög den där väggen är. Om den väggen är mer än 70cm hög så är våningen en våning. Dvs. då är det inte längre ett enplanshus. Begreppet 1,5 plan existerar inte i bygglovsammanhang. Utan det är beteckningen på ett enplanshus med inredd vind. Och Vinden är en vind, till skillnad från våning så länge vissa väggar (kommer inte ihåg den exakta definitionen) är lägre än 70cm.
 
Ingen aning vad det egentligen heter faktiskt, vi sa hur vi ville bygga vårt hus, och vilka krav vi behövde uppfylla enligt planbestämmelserna, och då ritade husföretagen ihop det vi ville ha och sa att det blev "1,5 plan med förhöjt väggliv"... För oss är det två våningar att bo på, och där övervåningen har ganska få begränsningar jämfört med om hela övervåningen hade haft full vägghöjd. Dock är det ju snedtak och lägre ytterväggar på långsidorna, så det är ju inte fullt ut ett 2-planshus.

Om jag läser i vårt bygglov så står det dock att det är "Nybyggnad av enbostadshus i två våningsplan..." så då kanske det räknas som ett 2-planshus nu.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.