Jag ger upp. Jag ska bygga ett trappräcke till ovanvåningen men kan inte hitta virke som har rundade kanter och ska fungera som spjälorna i räcket.

Jag tänker mig dimension kanske 30 x 45 eller 30 x 40 eller något liknande. Det är inte så noga.

Tycker det verkar konstigt att man måste specialbeställa via snickeri för att hitta en bräda med rundade hörn!

Snälla hjälp mig...
 
Tyvärr finns inte det du söker efter utan du måste tillverka själv eller få någon att göra det åt dig.
Enklast vore att köpa hyvlat virke enligt din mått och önskemål för att sedan skaffa en handöverfräs tillsammans med ett radiestål och sätta igång med fräsning - Går faktiskt rätt fort och en sväng med 120 eller 180 papper efteråt ger ett mycket fint resultat.
 
fast nog har jag för mig att jag sett material för räcken nånstans. kanske inte på löpmeter på det viset men kanske mer hos såna som säljer räcken av div slag.
 
Stefan1972 skrev:
fast nog har jag för mig att jag sett material för räcken nånstans. kanske inte på löpmeter på det viset men kanske mer hos såna som säljer räcken av div slag.
Klart det finns färdiga produkter men om det finns det som TS är ute efter samt om det är ekonomiskt försvarbart är tvivelaktigt. 30x45 eller 30x40 med rundade hörn är inget jag sett i vart fall.
Gjorde själv en handledare till en trapp förra veckan, hittade färdiga till en kostnad av 795:- för 2.5m, behövde 4.2m. Planhyvlat virke inhandlades (Så gott som kvistfritt) och ett par svängar med fräsen så hade jag en handledare gjort för under 300 spänn som dessutom är utan skarv.
Tillverkade även en spalje till samma trapp av planhyvlat till en mycket skälig kostnad.
 
Ja Lundbergs har ju färdiga spjälor men de är antingen svarvade eller frästa på ett sådant sätt att de inte går att kapa och på så sätt matcha in under snedtaket sista biten. Jag tror jag gör så att jag köper PHL i önskat mått och rundar av hörnen med min minislipmaskin från Rusta. Inte så proffsigt men vafan :) Jobbar hellre med det än att sitta och ringa runt och fråga efter färdiga runda kanter. Tack för hjälpen!
 
slacker skrev:
Klart det finns färdiga produkter men om det finns det som TS är ute efter samt om det är ekonomiskt försvarbart är tvivelaktigt. 30x45 eller 30x40 med rundade hörn är inget jag sett i vart fall.
Gjorde själv en handledare till en trapp förra veckan, hittade färdiga till en kostnad av 795:- för 2.5m, behövde 4.2m. Planhyvlat virke inhandlades (Så gott som kvistfritt) och ett par svängar med fräsen så hade jag en handledare gjort för under 300 spänn som dessutom är utan skarv.
Tillverkade även en spalje till samma trapp av planhyvlat till en mycket skälig kostnad.
Vad kostade fräsen då?
 
Gallahad skrev:
Vad kostade fräsen då?
Befogad fråga - Har tyvärr redan tre stycken så inget handlades till detta projekt ;)
 
fgo skrev:
[länk]

Kan det här vara nåt?
Ja jag har sett den också..tack för tipset men jag tror den är i det absolut bredaste laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.