Mitt dagvattnet (stuprör och dränering) är anslutet till kommunens dagvattensystem ute i gatan utan giltigt bygglov.
Finns det nån preskriptionstid för detta?
Ska jag få ett bygglov antar jag att allt måste grävas upp så att kommunens VA-folk kan besiktiga anslutningen?
 
Om den ens godkänner lösningen. Det är många kommuner som inte tillåter nyanslutning av dagvatten till avloppsnätet pga överbelastning av reningsverken.

Har du behov av att få den godkänd nu? fått föreläggande?
 
Jo nyanslutning är ok.
Jag sökte bygglov för 5år sedan men det förfaller nu om 2 veckor om jag inte skickar in papper om slutbesked. Problemet är att det måste bifogas protokoll/intyg från besiktningen av rörgraven/anslutningen som VA-verkets folk skulle gjort innan vi grävde igen gropen.
 
varför gjordes ingen besiktning då om du nu ändå sökt bygglov?
 
Stefan1972 skrev:
varför gjordes ingen besiktning då om du nu ändå sökt bygglov?
pga dålig planering o mycket annat som strulade. Helt och hållet mitt ansvar men just då kändes det skönt att bara blunda, gräva igen gropen o skjuta fram problemet 5år.

bor längs en smal grusväg och det är svårt att komma åt att gräva. Måste isåfall stänga av vägen några dagar och få alla arga grannar, brevbärare och sopgubbar efter oss igen.
 
Redigerat:
har du pratat med den som sköter om besiktningen då? De kanske kan se mellan fingrarna om det ändå bara är en rutingrej................
Annars är det väl bara gräva upp och få det besiktigat då?
 
Ring kommunen och fråga.
 
Protokollet har kommit bort, du är nästan säker på att det inspekterades eller ngt. Det kanske duger med en filmning av röret.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.