Jag såg precis Grand Designs och ett enormt hus där de lade kakel på fasaded. Stora 1,2x1,2 m plattor. Läckert som bara den!

Skulle det fungera i vårt klimat?
 
2C12D88600000578-3226633-Clinton_Dall_stunned_Grand_Designs_presenter_Kevin_McCloud_with_-a-39_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns frostsäkert kakel. Det hänger ihop med porositeten. Det brukar stå i specifikationen. Jag skulle vilja att även fogytorna är glaserade, det fanns åtminstone förr i tiden. Så att inget vatten kan komma in den vägen.
 
Kolla Tibble Kyrka i Täby, stora delar av den har kakel/klinkers dock satt utan fogar av nån anledning.
 
Funderar på om det kunde vara ett alternativ för att täcka min fula tegelfasad... Putsning ställer ju sina krav och målfärg på puts måste underhållas...
Kakel lär man ju enkelt kunna tvätta bara lite nu och då...
 
Galvad plåt som fasad. 8601-035liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller inte med Anders, jag tycker tegel är ett av de absolut finaste fasadmaterial man kan ha. Att tegel också funktionellt är ypperligt gör inte saken sämre.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nu frågade jag inte om man tycker om tegelfasad eller inte utan om kakel på fasad...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Kronprinsen i Malmö har mosaikplattor på sin fasad. Mörkare längst ner och successivt ljusare uppåt - för att förstärka höjden. Byggdes redan på tidigt 60-tal.
 
MrPlow
På The Corner House på Sveavägen i Stockholm som precis stod klart så har man kakel på utsidan.

Kan ta bilder när jag är tillbaka från semestern och tillbaka på jobbet.
 
Vilka krav ställer putsning menar du? En gissning från min sida är att du måste putsa på något sätt innan du kaklar så en enkel och billig lösning är det knappast, snarare tvärtom. Så stora plattor ställer rejäla krav på att underarbetet är riktigt bra och slätt gjort.
 
Det var väldigt vanligt med kakel på fasader under slutet på 50-talet. Ofta inte hela fasader, men mindre delar eller burspråk och liknande. På Hansacompagniet i Malmö (gamla NK) består större delen av fasaden av kakel. Livslängden verkar vara runt 50 år. Med större plattor klarar man sig kanske längre beroende på kvalité.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.