Jag håller på att bygga en liten stuga i lösvirke. Jag har nu upptäckt att isoleringen ut emot ytterväggen (vindpappen) är lite isig. Troligtvis på grund av att jag hade värme på inne innan jag fick upp hela fuktspärren. Den varma luften har nog kondenserat under isoleringen mot vindpappen.
Längre in i konstruktionen är isoleringen helt torr så det är bara den yttersta cm som har lite is i sig.

Men den isen kommer smälta framöver och bli vatten, det fattar vem som helst ju ;)
Jag har nu på värme i stugan och fuktspärren är "idiottät". Jag har tejpat alla skarvar så det kommer knappast ut någon mer varm luft som kan kondensera. Jag har ännu inget undertryck i stugan, men kör en avfuktare så att luften ska vara så torr som möjligt inne.

Till min fråga. Kommer den lilla vattenmängd som blir när isen smälter tryckas genom vindpappen eller bör jag vidta andra åtgärder? Under våren när isen smälter borde väl isen och fukten av värmen tryckas ut? När jag kollade hur mycket is det var så var det så pass mycket att isoleringen hade frusit fast i vindpappen på några ställen (det var plusgrader några dagar)
 
som har en åsikt???
 
så länge det inte kommer dit nån ny fukt så borde det ju torka ut men man vet ju aldrig. Vatten och vanlig isolering är ju sällan en bra kombination.
Det låter ju dock lite märkligt att det skulle bli så mycket fukt, då borde ju var och varannat hus som byggs lida av nåt liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.