;)

www.ecotec.net

visar också hur man bygger pelletsförråd

Helena med
Sverige Stugan
 
Pelletsförråd - man ska se till att ingen vatten kommer in eftersom pellets ska förvaras torrt. Fukt orsakar mögel. Mögel orsakar temp ökning och kan sluta till och med med självantändning=brand. Det är inte riskfritt att lagra pellets i lösvikt allt för länge ( mer än ett år eller så).
Vatten gör att pelletar sväller upp och smulas sönder till sågspån. Vid mycket vatten kan det svällande material spränga sönder en förråd - volymen ökar minst 5 gånger. Gör en test: ta en dl pellets i en stor burk och häll över vatten.
Skräckscenario i en magasin i en energiverk: pellets självantände och det började glöda någonstans i högen, brandlarmet gick och sprinklers började automatisk spruta vattendimma. Det kom så mycket vatten att det räckte för att pellets svälde och byggnaden förstördes inte utav branden men av trycket på själva konstruktionen.
Det händer sällan men det är bra att veta att det kan hända, eller hur?
gaia
 
;)Jag lovar att jag ska elda upp mina små vänner,pelletsarna.. de ska inte få svälla, jag gillar torrisar bättre.
 
Pellets är självklart här för att stanna.

Jag anser att en beskattning av pellets vore paradoxalt med tanke på energipolitiken som bedrivs nu med försök att minska koldioxidtillskott etc.

Skulle det trots allt bli skatt på pellets någon gång i framtiden kommer säkerligen dess vanligaste alternativ som olja & el att drabbas så mycket värre att de är lika dåliga alternativ då som idag - förmodligen ännu sämre.

Elpriserna KOMMER fortsätta stiga!*
Skatten på olja KOMMER att öka varje år!

*Observera att detta även drabbar värmepumpar hårt då de förbrukar en stor del el.

Dessutom som någon nämnde - svarthandel med pellets är bara förnamnet om skatten kommer. Här i närområdet finns tex tre snickerier som pressar och säljer egen pellets.

Alltså! Vill du tjäna pengar och är beredd att utföra lite jobb med pelletspåfyllning och rengöring ca 1 gång/vecka rekommenderar jag pelletseldning starkt.

Not: Förutom stokers finns det även pelletsbrännare man kan elda havre med - tex Naturenergis 30KW-brännare www.naturenergi.se
 
Det billigaste sättet att köpa pellets måste väl vara att köpa det i bulk dvs. inte i stora eller små säckar utan löst. Har men ett lagom stort magasin (ett par kubik) kan man blåsa in pelletsen direkt från en bulkbil, lika enkelt som de gamla tankbilarna med olja.
Då blir det både billigare och mindre jobb på en gång ;D
 
Det behövs mer än ett par kubik. Mig veterligt finns det ingen som levererar mindre än 3 ton per leverans. Det innebär att leverantörerna brukar rekommendera minst 6 kbm. Ett ton pellets tar ungefär 1,6 kbm, men man vill ju inte att det ska vara helt tomt i förrådet när bilen kommer. Dessutom går det inte att fylla förrådet proppfullt.

Det finns en del smidiga förråd som består av en stor säck i en ställning, men man kan bygga själv också. Mer info kan du hitta hos pelletsleverantörer, brännartillverkare och -leverantörer. På Novators, konsumentverkets och Äfabs hemsidor finns mer info. (Länkar på min länksida.) På http://www.energycentre.info/ finns länkar till leverantörer och tillverkare.
 
Ja visst, hur litet som helst kan det ju inte vara. Men om man slänger ut en gammal oljetank eller använder den plats som veden tidigare tog i pannrummet kan man många gånger få loss tillräckligt med golvyta.
Det skadar ju aldrig om mindre jobb krävs utan att det kostar skjortan :D
 
3 ton minimum är det vanligaste vad jag vet vid bulkleverans av pellets.

sveno - du får gärna länka till precis nystartade http://www.pellets.info på din länksida :)
Kunnigt pelletsfolk svarar på frågor där.
 
Ett annat tips:
Ring och boka tid hos din kommuns energirådgivare. Dom ska ju vara "proffs" på det här med energi....

 
3 ton är minimum om man vill få det fraktfritt. Men det går att köpa "bara" 1 ton om man vill via bulk men då till ett högre pris.
 
Jag anser att en beskattning av pellets vore paradoxalt med tanke på energipolitiken som bedrivs nu med försök att minska koldioxidtillskott etc.
Den senaste utredningen, den om förmögenhetsskatten, visar igen hur omogna och opålitliga de politiker är som vi dumma väljare valt in i riksdagen.
En av de renaste energikällorna nämligen vattenkraften skall beläggas med en ny skatt för att än mera subventionera vindkraften. Tidigare har riksdagen sagt sig vilja prioritera gröna energikällor.
Till dessa hör ju definitivt vattenkraft och vindkraft samt solenergi. Men dit borde ochså räknas värmepumpar eftersom dessa till 2/3 hämtar sin energi ur solen via berget, jorden, sjön eller luften.
Satsar man på de varianter av värmepumpar som ger bra med energi även vid låga temperaturer (t ex bergvärme) åker man på smäll i form av ökad fastighetsskatt. Satsar man på luft-värmepumpar som inte verkar ge bra utbyte vid -8 och som stannar vid -10 till -15 så höjs inte skatten - fast denna typ borde vara mindre önskvärd med hänsyn till energiförsörjningsmöjligherna vid topplastförhållanden.

Som känt är ved och pelletseldning för närvarande befriade från energiskatter. Inte ens koloxidskatt tas ut, trots att de bildar rökgaser. Visserligen påstås det att de inte bidrar till växthuseffekten eftersom träd väver på nytt och nyttjat koloxid men nog är det vettigare att hämta värmen ur solenergin som lagrats i berget !

Så räkna med skatter även för pellets i framtiden.
Och vi som eldar med olja : Byt snart! Oljan är för värdefull för att eldas upp. Men byte mot vad? På landet verkar träbaserat bränsle Ok om man är stark och har mark. Men vi som slavar i stan och har gnetat ihop till vår 450 m2 tomt? Inte har vi nån skog. Och biutrymmen finns ju inte i nyare småhus i stan ..

Några uppmuntrande siffror för ivrarna av ny / framtida miljövänlig teknik :
Pris per kWh :
Konventionell el, mix av vattenkraft och kärnkraft cirka 30 öre inklusive elverkens vinst , exklusive skatter och nätavgifter (konsumenten betalar 83 öre)
Vindkraft 0.45 kr exklusive skatter och nätavgifter
Solenergi 4.50 kr kapitalkostnad för de 3 största anläggningar dom producerar el i Sverige. Skatter, omvandlingskostnader till t ex vätgas tillkommer liksom för distribution

 
Sarastro skrev:
Satsar man på de varianter av värmepumpar som ger bra med energi även vid låga temperaturer (t ex bergvärme) åker man på smäll i form av ökad fastighetsskatt. Satsar man på luft-värmepumpar som inte verkar ge bra utbyte vid -8 och som stannar vid -10 till -15 så höjs inte skatten - fast denna typ borde vara mindre önskvärd med hänsyn till  energiförsörjningsmöjligherna vid topplastförhållanden.
I taxeringen jämställs alla värmepumpar lika. Det står: "Uppvärmningssystem finns och uppvärmningen sker huvudsakligen genom - värmepumpsystem, även sådant som är kombinerat med annan värmekälla." Tre gosiga poäng att njuta av.

Det är verkligen ett härligt land vi lever i - där Vattenfall låter vattenkraften subventionera kärnkraften...
 
;)

Om Du har pelletskamin och bara fristående elelement (som Du tar bort på sommaren) så har Du lägsta poäng i fastighetstaxeringen!
Och det värmer ju också, eller hur?

Synd bara att jag inte hittar fler kaminer som också går att elda ved i! EcoTec Tyr är inte så snygg, men grannen är nöjd och den är verkligen effektiv, speciellt när man eldar med ved och snabbt vill få upp temperaturen!

Helena med
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.