mexitegel skrev:
Jag har kört mycket virke på takräcket surrat med Ikea, de håller bra kvalitet och då använder jag normalt 5 tons spännare för andra ändamål... Julas lite billigare däremot gick sönder redan ute på deras parkering... :)
Ja, dom lite billigare oavsett försäljningsställe är skit överlag.

Tror dock inte folk vet vilka krafter man leker med när man har saker på taket/släpet vid en ev hård inbromsning alt olycka. största problemet med billiga band förutom kassa spännare är att banden inte är stumma i sig. Problemet med släp är att öglorna inte håller för något allt, håller öglorna så är infästningen dålig.

Att banda något med dåliga band är inget man ska hålla på med.

Har kört långtradare i 11 år och kan hålla med om att det är tråkigt att rulla band men det är ännu tråkigare att ha gods ligga på vägen.... Lyktstolpar med lite snö på och 3,2m högt på släpet då bandar man rejält, ändå kan det ha rört sig trots att man spänt efter det en gång...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Använd "skidremmar" av ok kvalitet till enstaka plankor, det funkar utmärkt om man använder dom rätt. Rätt surrat är över plankan, under räcket tillbaka över plankan under räcket och sedan låsningen ovanpå plankan.

I övrigt föreslår jag swedol som inköpsställe för lastsurrning, bra sortiment och pris.
Förutom swedols egna 8t spännband, dålig spännare samt band som inte är stumt i sig, är som en gummisnodd.
 
Vilken artikel är det? Jag gillar den med enkel krok,bs-16221.
 
Kollade på Jula och deras 35 mm spännband har bandet monterat med skruv och mutter. Tyvärr har 25 mm varianten bandet monterat med nit. Man kan väl i och för sig borra ur niten och ersätta den med en skruv, men det blir ju lite extra jobb.

Det slutade med att jag svängde in på "dyra proffsbutiken" i morse och de hade 25 mm ändlösa spännband för 100 kr. Förhoppningsvis bra kvalitet, så jag köpte två sådana.
 
MathiasS skrev:
Använd "skidremmar" av ok kvalitet till enstaka plankor, det funkar utmärkt om man använder dom rätt. Rätt surrat är över plankan, under räcket tillbaka över plankan under räcket och sedan låsningen ovanpå plankan.

I övrigt föreslår jag swedol som inköpsställe för lastsurrning, bra sortiment och pris.
Håller med till fullo, förra bilen och bilen innan det (Där jag faktiskt hade tackräcke) så använde jag mig av långa skidremmar och precis som du beskriver, sitter som berget och med längden på remmarna är det lättare att "rycka" till bra spänning.
 
Hornbach säljer 2st 3m snabbremmar med bra spänne för 35:-, har ett gäng i bilen till lasträcket och grejer i bagaget.
 
Shakula skrev:
Att ingen skåning reagerade över att jag skrev fel ovan... Ligger ju inget Hornbach i Lödde, det var på Bauhaus jag handlade så klart! :)
Jodå, jag undrade om jag hade missat något. Men eftersom jag läste tråden först nu och eftersom du redan rättat så tänker jag inte gnälla på det. ;)
 
MathiasS skrev:
Vilken artikel är det? Jag gillar den med enkel krok,bs-16221.
BS-1621

Enkelkroken som du menar är ju tillverkad av förankra, lite dyrare, mycket bättre.

Fast allt beror på vad man bandar, körde ibland helgjuten cylinder på 3-4m som vägde 7-8t, dom är inte roliga...
 
Ok. Tycker enkelkrok är bra, tycker det är praktiskt att kunna haka i andra krokar i kroken, och det törs jag inte göra i dubbelkrokar då jag någongång varit med om att svetsen släppt och krokbenen dragits isär. Nu kör jag ju aldrig så tunga saker som du verkar lasta, men man vill ju ändå göra det ok.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag brukar ta bandets krok och fästa den runt bulten där öglan sitter fast i spännaren. Då blir det kortare och ingen dubbelkrokning. När jag kör enstaka plankor så sätter jag ena kroken på vänster sida av takräcket, snurrar bandet ett varv runt plankan och spänner ihop det med spännaren på höger sida. Detta bör göras med två spännband på varsitt räcke.
 
Jag har köpt ändlösa bandspännare 700 kg, 25 mm band, 4,5 m längd på Swedol. Perfekt för takräcket.
Kollade precis på deras hemsida artikelnummer BS-16201 och priset 40:-/st.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Varför heter det "Ändlösa bandspännare" förresten? Vad jag kan se så har dom två ändar... :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
Alriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.