Husqvarna Regina Connaisseur Max QSG 7145 blinkar när jag sätter igång ugnen. Verkar som om det finns en glappkontakt någonstans för stänger av/sätter på hela tiden men sedan så stabiliseras den plötsligt!

Endast när jag använder ugnarna - ej plattorna!

Fick ett felmeddelande nyss - en skiftnyckel och koden 006 i rött sken!

Spisen är 12 år gammal.

Min fråga går till samtlig ugn/spis/Husqvarna proffs - några idéer någon och skall jag kassera den, laga eller köpa nytt?

Tack och bock!
 
A
detta är en kanonspis
går ej att få tag i denna kvalitet längre

006 är att temperaturen i huvudugnen är uppmätt för hög

kan vara givaren men troligen är det kretskortet innanför bakstycket som behöver lite omvårdnad
finns ej nytt men går att reparera för hen händige--med lödkolv
 
  • Gilla
Dietmar11
  • Laddar…
Ooops!

Igår när jag fick felkoden så använde jag den lilla ugnen!

Tittar på mina händer och inser direkt att jag inte är den händige!:(

Antar att kretskortet är monterat på baksidan men finns det fler än ett kort? Vad behövs i så fall göras?
 
A
ja på baksidan
det är rätt stort med stora komponenter, trafo och en massa reläer

någon som är van att löda hittar felen och rättar till dessa
 
Om du lokaliserar kortet och lägger ut lite detaljerade bilder på det, så är det säkert någon här som kommer med förslag på åtgärd.

Ev .får du fler svar om du lägger det under el, eller teknik.
 
A
kolla noga hur kablarna sitter på kortet för att slippa förväxling
en av skruvarna som håller kortet håller även transformatorn på kortet och är lätt att missa.
ofta är det anslutningsplintarna på kortet som behöver lödas om.
 
Tack för grymma instruktioner! Jag antar att om jag tar bort kortet för lödning så fungerar ej heller övriga spisen! Betyder att jag måste arbeta snabbt som f.......
 
Tack hempularen - jodå bilder är a och o när jag skall ut på så här djupt vatten!!! Bra tips om el och/eller teknik..
 
Märkligt. Jag har samma fel. Märkte först att elektroniken inte får information om temperatur i övre ugnen så elementen ångar på för fullt och displayen visar 45 grader. Temostaten kanske är sönder?
Sedan dyker skiftnyckel och 006 upp när spisen stängts av.
Allt annat funkar som vanligt.
Ska man våga greja
Spisen är inte exakt samma men snarlik 7146x
 
Redigerat:
A
ja det är samma produktfamilj.
olika beteckningar är bara kosmetik.

men du kan oxå ha fel på givaren, båda ugnarnas givare sitter skarvade på baksidan i en sockerbit, ser väldigt billigt ut men fungerar perfekt. man kan ju ohm mäta båda där och de skall då visa samma värde om ugnarna är lika kalla.

behöver man byta är det sk*t lätt och de finns nog fortfarande som reservdel.
 
  • Gilla
Joxaren
  • Laddar…
A
ja det är rätt
allt går med data kommunikation i dessa spisar, men du får väl äta ute under tiden, en kokgrop i gräsmattan tillsammans med en kolgrill gör susen .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det låter som ett bra förslag @electroluxaren! Annars kan jag ju baxa ut gasolgrillen!!!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tack för felsökningshjälpen. det verkar inte vara fel på givaren. De visade ungefär samma värde, och när jag körde den övre ugnen något så hade motståndet ökat något i den givaren när jag kopplade ur strömmen och mätte.
Jag tvekar lite på att fördjupa mig. Jag gillar spisen och den passar verkligen vårt kök. Givarnas kablar går till kretsen i displayen först. Betyder det att felet kan vara antingen i det kortet eller i huvudkortet med alla relän på baksidan?
(Rättelse från första inlägget displayen visar 40 grader hela tiden)
@klaskarlsson Säg ifrån om du tycker jag kapar din tråd, jag tänker att vi kanske har nytta av att vara två som skruvar och mäter, än så länge.
 
A
proberna och köttermometer uttaget går in på samma kontakt i displayen.
ev kan det vara överslag i köttermometerns uttag eller glapp i displayen.
har du kollat vad köttermometern visar?
den går ju att ta bort ganska lätt och ta isär för en okulärkontroll tyvärr har även denna reservdel tagit slut.
det är värt ett försök i alla fall
 
Glapp i displayen kan det vara. Jag läste vad du skrev och bankade (ganska hårt) på fronten och då kom temperaturangivelserna igång. Om det faktiskt fungerade en stund är svårt att säga eftersom den stannade på 110 och då ugnen står på grundläge 200 grader så rusade den iväg och överhettade igen. Displayen verkar skicka sina värde bak till huvudkortet. Stämmer det?
Det är den mindre, övre ugnen som krånglar, men nu har jag en känsla av att det kan uppträda på den stora ugnen, den med köttermometer, också.
Jag behöver inte vare sig kokgrop eller gasolspis för jag hade en såndär liten ugn med kokplattor på i förrådet. ;) den står nu i köket beredd att tjänstgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.