Hittade följande när jag knackat bort kaklet i köket. Min förhoppning var att hitta en dosa, men icke. Väggen verkar orört i övrigt både över och under. Egentligen hade jag tänkt att flytta uppåt en dryg halvmeter. Kabeln slutar i ett utanpåliggande fyrvägsuttag.

Vad har man gjort egentligen, dragit en kabel från centralen? Bör jag göra något åt det? Kabeln kommer ju inte något rött, det är delvis därför jag undrar vad som händer.

IMG_6191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är svårt att se men skulle kunna vara en rörstuds som används för att fästa VP-rör och slang i formen när man gjuter. Troligtvis går kabeln (via ett rör) till en kopplings- eller takdosa i närheten. Det KAN vara en egen matning från centralen men det är inte sannolikt.
Det borde inte vara några problem att bila ett spår en halvmeter upp och sätta uttaget där. Har du tur kommer röret uppifrån och då är det bara att kapa det på lämplig plats.
 
Ah, takdosan, den tänkte jag inte på. Ska undersökas direkt i morrn bitti.

Är det vanligt att man drar kabel på detta sättet? Övriga uttag i väggen sitter med kopplingsdosa och FK.
 
Det kan även vara utan rör och en kabel som bara gjutits in. Att dra en sådan grov kabel i ett VP rör låter omöjligt. Kolla om du hitta motsvarigheten i centralen.
 
Nja, inte helt ovanligt just i köket om det är där uttaget sitter. Man brukar dra kabel om man ska sätta något utvändigt som inte ska vara precis där röret mynnar ut, t. ex. för bänkbelysning i köket. Ett annat exempel är ytterbelysning, själv försöker jag dra kabel från en dosa inomhus till ytterlampan eftersom man ibland inte vet exakt vilken armatur som ska användas. Det känns bättre med kabel än FK i det fallet. Så helt ovanligt är det inte. :)

/edit
Läste Thomas_Blekinges svar precis, det är inte alls omöjligt att dra en sån kabel i VP-rör eller slang. Varför skulle det vara det? Det sker som sagt emellanåt utan större problem.
 
Redigerat:
Ja, kabeln har säkert gått till den gamla bänkbelysningen. Tidigare ägare har byggt om köket för några år sedan.

Ska som sagt kolla takdosa imorrn. Jag provdrog lite försiktigt tidigare, och det kändes som den gled i något. Men men, återkommer som sagt imorrn :)
 
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
Det kan även vara utan rör och en kabel som bara gjutits in. Att dra en sådan grov kabel i ett VP rör låter omöjligt. Kolla om du hitta motsvarigheten i centralen.
Jag drog drygt 3 meter EKK i gammalt plåtVPrör, skarvat/reparerat med flexslang på ett ställe mitt på, idag.

Vilken tur att jag läste detta inlägg först nu, så jag hann göra detta innan det blev omöjligt. :cool:




edit:
Men det var ett par otrevliga böjar på vägen, så det var faktiskt otroligt drygt och tungt. Jag var faktiskt genomsvettig efter. :)
 
Och om det är svårt att få i kabeln brukar man skala upp den så att skalet bara går in en bit i röret, kabel använder man för att slippa en kopplingsdosa där installationen övergår från infälld till utanpåliggande. Och den går med största säkerhet till takdosan.
 
Yes, ni hade rätt. Den dyker upp i takdosan. Dessutom så verkar den även ligga i rör då det är ganska lätt att dra den fram och tillbaka en bit. Alles gut!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Och om det är svårt att få i kabeln brukar man skala upp den så att skalet bara går in en bit i röret, kabel använder man för att slippa en kopplingsdosa där installationen övergår från infälld till utanpåliggande. Och den går med största säkerhet till takdosan.
I mitt föll valet på EKK i rör för att det var ett sönderbilat och reparerat plåtrör (i gammalt hus alltså) som jag inte ville ha någon uppenbar risk med skador på isoleringen på lösa FK. En EKK är betydligt mer robust med sina dubbla isoleringslager.

Annars så är det du skriver vanligt att göra, och av just den orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.