Thomas_Blekinge skrev:
Varför vill ni driva VP med tysk brunkol? Finns ju bra svensk el istället. Eftersom Sverige exporterar rätt mycket el så finns ju inga behov att ta hit tysk brunkolsel.
Häromveckan så importerade vi el samtidigt som all spetskraft (tex Karlshamnsverket) låg i full drift, några elintensiva industrier låg beredda att snabbt stänga ner större delen av produktionen för att det inte skulle bli elunderskott, kommer inte ihåg hur mycket det var effektmässigt den eventuella stoppade produktionen motsvarade.
 
Jag tror att det är miljövänligt att elda med ved oavsett vilken typ av eldstad man har.

Om veden inte blir uppeldad så kommer den ju att ligga i skogen förmultna. Jag tror att det går på ett ut om den eldas nu eller om den ligger och ruttnar i skogen. Jag tror att båda förloppen är helt naturlig och inte har någon negativ påverkan på vår planet.

Jag förstår att man blir arg om det blommar svart från grannens skorsten, och det ska det inte gör oavsett vilken eldstad du har.
 
Men CO2 är väl inte det enda som finns i röken? Annars är det ju som du säger men om man istället skulle bruksföremål eller byggnadsvirke av veden så skulle det bli en kolbesparing. Ska själv elda med ved, men intressant ämne tycker jag :)
 
pelrik skrev:
Men CO2 är väl inte det enda som finns i röken? :)
Det finns andra saker i röken men jag tror inte är det rör sig om några farliga substanser, och om de inte frigörs genom eldning så kommer de ju att frigöras ute i naturen när veden ruttnar eller brinner upp där, vilket är helt naturligt och ofarligt tror jag.

Om man får sin fasad eller sitt tak nedsotat av rök från grannens skorsten så fattar jag att man stör sig på röken, men annars tror jag att det bara är hysteri att klaga på brandrök.

:)
 
Det är knappast CO2 som är dom farliga partiklarna i rök utan det är dom partiklar som bildas vid förbränningen. Det är ju knappast CO2 som gör att rökare får rätt besvärande lungskador, eller ?
 
Nej det är PAH, VOC och NOx av olika slag som bildas och vissa av dessa är starkt cancerogena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.