ullberg skrev:
Kul att den kom till användning så fort. Var själv och köpte den mindre varianten:
[media]
och kunde inte hålla mig från att ge dig lite andrum med upphandlingen.

Har avverkat 2st sådana och båda har pumpmekanismen pajat
 
Har avverkat 2st sådana av den mindre varianten och båda har pumpmekanismen pajat
 
På temat biltvätt har jag även fyllt på lagret med alkalisk avfettning. Verkar inte gå att köpa på bensinmackarna längre.....




20160203_192700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...Arti green är likvärdigt med Alfanols HDGRÖN.
 
MathiasS skrev:
...Arti green är likvärdigt med Alfanols HDGRÖN.
Ser bra ut! Har du testat den innan? Har själv kört HD Grön och varit nöjd.

De flesta produkter känns som man måste beställa nuförtiden, sällan jag hittar något av kvalité lokalt på mindre orter... Problemet med att göra efterforskningar ;)
 
Nej, har bara kört hdgrön tidigare men alla somtestat verkar säga att det är samma sak, möjligen att denna löddrar mer om man lägger på med lans.
 
MathiasS skrev:
Nej, har bara kört hdgrön tidigare men alla somtestat verkar säga att det är samma sak, möjligen att denna löddrar mer om man lägger på med lans.
Vet du hur ev. "olackad plast" (typ XC70 mfl) blir att se ut av denna?
 
Varför bytte du från HD till den där nya? Billigare? HD är ju svinbra.
 
FredrikR skrev:
Vet du hur ev. "olackad plast" (typ XC70 mfl) blir att se ut av denna?
japp, det händer ingenting med plasten, kör xc70 själv. Blandar 1:20-30 ungefär, och kör alkalisk och petroliumavfettning vått i vått.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Varför bytte du från HD till den där nya? Billigare? HD är ju svinbra.
HD var slut i BBV's webshop, Arti var lite billigare men mest för att jag tror att det är en helt likvärdig produkt och då fanns det ingen anledning att vänta och betala mer. Det är nog heller ingen slump att Arti är grön....:)
 
Måste fråga. :)
Mathias
är Biltemas 8L hel fortfarande?
 
Dags för uppföljning.

Jag vet inte om det framgick tidigare i tråden men sedan en tid har jag haft två av dessa lågpris Biltema-sprutor. Det har varit irriterande pga kvalitetskänslan, men också för att den billiga slangen till handtaget blir stel som en pinne efter ett par veckor. Men, faktum är att sprutorna har fungerat hyggligt ända till i somras/höstas 2019 då även det interna sugröret blivit sprött och gått sönder (röret har sedan fått bli kortare och kortare i väntan på nyköp). Själva pumpmekanismen med tillhörande packningar verkar fungera felfritt, det är andra saker som falerat.

Har under vintern funderat på vad jag ska göra med detta och bestämde mig iprincip för att köpa sprutor från Marolex. Dom har varianter för både petroliumavfettning och vanlig alkalisk avfettning. Tyvärr blev det strul med inköpet då generalagenten inte pekade på en leverantör som kunde ta hem de sprutor jag ville ha, så det gick i stå.

....men, så plötsligt så uppenbarade sig ett litet tillfälle på där the mother of alla trycksprutor fanns på annons till ett pris som inte gick att motstå, långt från normalt inköpspris i butik....Så nu har jag köpt sprutor för sista gången tror jag. Måste bara dubbelkolla att det är ok med alkalisk avfettning i dessa rf-behållare.

Tre olika trycksprutor, varav två är från GLORIA, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Kör också Biltemas röda variant.
Slangen har blivit stenhård så tänkte byta ut den mot en stump bensinslang istället.

Vi har såna där dyra sprutor på jobbet o dom höll inte många år innan packningarna gav sig men dom går ju lätt o byta.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Men helvete vilken skillnad att använda riktiga prylar!

Perfekt stråle - helt plan och inget spill åt sidorna.
Trycksätta med kompressorn, inget manuellt pumpande.
Inget flimsigt handtag, allt i metall.

Men, även solen har fläckar - den beggade sprutan funkade faktiskt inte - spolröret hade delat sig från handtaget i hylsan man skruvar fast i handtaget - men det gick fint att löda ihop med gasolbrännaren eftersom det inte finns någon plast i den delen av konstruktionen....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.