Jag har några frågor till er som kan sånt här och byggt liknande passivhus/ekohus förut. Gärna med input om förbättring/optimering!

Jag planerar bygga ett passivhus i lättbetong alt tegel (om det inte blir för dyrt), 200-250 kvm enplansvilla (då ska anslutet dubbelgarage vara inkluderat). Tomt på ca 3000 kvm, 200 000 sek tomtpris. Planlösning om 5 sovrum, två sällskapsrum, kök, groventré med tvättstuga, två badrum (ett större ett mindre) förrådsutrymmen/klädkammare, bastu, skafferi. Jag tänker mig en platta på mark (det är helt eller delvis berggrund på potentiella tomterna, strandnära skärgårdsskog), ackumulatortank kopplat till vattenburen golvvärme, vattenmantlad braskamin ev solceller kombisystem, fläktförstärkt självdrag, 3-glasfönster, massiva trädörrar och fönster, detaljer som grenuttag med strömbrytare, centraldammsugare. Det är viktigt för mig att investera i långsiktiga, naturliga och kostnadseffektiva luft, vatten, el och värme- lösningar, alltså själva HUSET för att sedan ha enklare inredning, linoleumgolv, lokalsnickeri till kök, second hand-möbler osv.

1. Jag vill inte ha klinker med snuskiga fogmassor eller liknande i badrummet utan tror att betong avslutat med tadelakt eller tegel är mer naturligt, miljövänligt och fuktbuffrande. Blir det väldigt tungt och vilket är dyrast oh passar det verkligen till våtutrymmet/uppfyller kraven?

2. Blir det för tungt/dyrt att bygga husets hela stomme gediget i tegel/lättbetong eller lönar det sig mer att isolera med ex mineralisk/växtbaserad isolering och ha tunnare väggar?

3. Räcker det jag skrivit för att hålla huset adekvat varmt varje årstid (huset ligger i skärgården på samma nivå som Stockholm ungefär, på Åland som tillhör Finland) på ett kostnadseffektivt och långsiktigt gynnsamt sätt?

4. Ska man ha gäst-wc i entrén eller är det onödig lyx som man kan spara mkt på?

5. Ett varmbonat garage räcker väl, behövs väl ingen aktiv uppvärmning där för att hålla lagom varmt, räcker väl med fläktsystem?

5. Hur kan vi under produktion spara pengar på husbygget trots att vi anlitar arbetskraft till allt (vi har ej tid eller kunskap att bygga något själv)? (Jag kan polska om det ger något ;)

6. Utan att räkna på arbetskraften får jag det väl till max en miljon sek, jag baserar det ej på en detaljplan utan dem priser jag sett på nätet. Baserat på min beskrivning av husidén, kan någon med erfarenhet uppskatta vad HUSET kommer kosta (bortse från inredning, kök, badrumsinredning osv)?

Väldigt tacksam för input!
 
Den konstruktionen då nämner med bara massiva lättbetongblock alternativt massivt tegel och dessutom i kombination med enbart ett fläktförstärkt självdrag kommer inte klara passivhuskraven. Det kan definitivt fungera med lättbetongstomme om du kör väldigt tjocka vägar typ 500 mm. In- och utsida putsas så utsidan blir lufttät. Du kommer behöva FTX-ventilation för att ta vara på värmen du ventilerar bort.

Det är också knepigt att bygga ett så stort enplanshus. Det är inte optimalt när man pratar lågenergihus då det blir väldigt stor tak- och golvyta i förhållande till boarean. En vattenmantlad braskamin kan räcka i kombination med FTX och en mindre elpatron om du gör som jag nämnde ovan. Frågan är hur det blir med dina massiva dörrar och fönster, det rimmar inte så väl med låga U-värden. Fönsterna bör komma ner mot 0,8-0,7 i U-värde i en sån här konstruktion. Speciellt om du tänker dig lite större partier.

1. Du kommer troligtvis behöva ha ett tätskikt bakom tadelaktputsen för att försäkringsbolagen ska vilja ersätta eventuell skada. Jag har dock dålig erfarenhet kring detta. Hur det skulle vara mer naturligt än en cementbaserad fogmassa vet jag dock inte...

2. Omöjligt att svara på den frågan. Ett tungt hus är i princip alltid dyrare, men du får en fuktsäkrare konstruktion med ett massivt lättbetongblock.

3. Kort svar, Nej. I alla fall inte inom gränsen för passivhus.

4. Spara vaddå? Pengar, jo absolut. I ett så stort hus som ni pratar om så bör man ju dock ha MINST 2 badrum.

5. Det beror ju på. Är där ingen uppvärmning och det är -10 ute blir det också väldigt kallt i garaget efter ett tag. Eftersom garaget skall ligga i anslutning till boningshuset så bör det också värmas upp. Annars riskerar du att kyla ner boningshuset i onödan. Dock behöver man ju inte hålla samma temperatur där, men runt 15 grader är väl lagom.

5. Kan ni inte göra något själv finns det inte mycket ni kan spara pengar på. Detta är ett väldigt avancerat bygge där mycket ska klaffa gällande täthet och annat. Därmed rekommenderar jag någon utan tidigare erfarenhet att anlita någon som tar risken och huvudansvaret för det här. Att anlita en massa utländsk arbetskraft utan erfarenhet av denna typen av hus och försöka få dem till att bygga detta låter som ett recept på misslyckande.

6. Det där är en extremt låg uppskattning. Jag förstår inte varför ni ska räkna exkl. inredning och dylikt, men räkna med minst 3 miljoner. Ska ni köpa ett färdigt koncept så kostar detta en miljon till, minst.
 
Lite kommentarer.

Att bygga ett hus med lättbetongblock med polsk arbetskraft är nog en god idé generellt. Det är ganska mycket jobb med att mura upp sådana block och då är det bra med billig arbetskraft. Jag tror också att sådana block kan också beställas från Polen till betydligt bättre pris än du kan få i Sverige.

En miljon för själva huset är jag väldigt tveksam till. Den enklaste fiskarhedenvillan på 125 kvadrat brukar ju sluta på minst tre miljoner i Sverige fast då ingår ju inredningen. Ska ni ner till en miljon så blir det nog väldigt mycket eget arbete och mycket "trolla med knäna". Typ att du känner folk med grävmaskin, har bra kontakter inom byggbranschen och kan få material till fabrikspris/självkostnadspris, osv.
 
Tack för konstruktiva svar till er båda. Jag vill gärna ha enplansvilla av flera skäl efter att ha studerat för/nackdelar med både tvåplans och enplans. Enplans känns enklare att städa, sköta invändigt/utvändigt, bekvämare osv. Jag kommer vid ritningar att effektivisera utrymmen så mkt som möjligt samtidigt som alla familjemedlemmar ska få plats/trivas samt att huset ska passa vår lantliga livsstil men jag är inte intresserad av ett stort hus bara för att.

Alla FTX-system jag läst om verkar dyra, underhållskrävande och fulla av bakterier jämfört med ex fläktförstärkt självdrag. Dessutom verkar det inte passa den lösning jag eftersträvar med vattenburen värme? Rekommenderar du något särskilt FTX-system som ej är självdrag? Det med solceller är ju en beräkning på om det lönar sig att få igen pengarna, som jag räknat kommer ett kombisystem för ett så stort hus ligga på 80 000 kr och sedan lite till i installation och det får man ju räkna på om man tjänar igen under solcellernas livslängd (25 år tror jag). Gällande fönster så finns det ju träfönster/dörrar klädda i aluminium med ett u-värde på 0,6-0,9 av det jag snabbt kollat igenom på nätet. Jag tänkte svara i samma punktform.

1. Vad är det billigaste men fortfarande naturliga sättet att behandla badrum på då? Cementblandade fogmassor kan vad jag läst innehålla olika ohälsosamma tillsatser och kemikalier. Borde putsat betong inte vara nog?

2. Jag tänker då lättbetong med isolering. Vilken typ av lättbetong är bäst ur hälsosynpunkt? Är Lecablock något att ha i denna fråga? Jag har läst att kalkstensblock är billigt, värmeisolerande och fuktbuffrande men att det inte är så vanligt att det används utanför Tyskland och därför kan det vara svårt att få tag på.

3. Nej det förstår jag nu.

4. Jag tänker ju ett större badrum med dusch, wc, badkar. Ett badrum med dusch, wc och sedan en wc.

5. Ok, det tänkte jag ej på. Ska man värma upp det med golvvärme då också när man ändå lägger golvvärme i resten av kåken?

6. I min närhet finns det en person som deläger ett byggbolag som har kapacitet och erfarenhet att utföra detta jobb. Jag hade tänkt vända mig till honom om råd i nästa steg och jag tror att det bästa är att jämföra vad det skulle kosta att lämna detta på totalentrepenad hos dem eller ta in flera olika lokala hantverkare. Jag håller med om att det är ett för stort och viktigt projekt för att "gambla" men man resonerar ju alltid att man vill såklart alltid spara pengar om man kan. Dessutom kan utländsk arbetskraft bli dyrare då de måste ta sig hit, bo här under tiden och mikroskötas...

7. Jag var nyfiken på vad själva konstruktionen skulle kosta men 3,5 mille är ett maxbelopp baserat på dagens ekonomi så målet är väl att få in så mkt som möjligt av det man anser viktigt och kompromissa med det man anser mindre viktigt när man gör budgetkalkyl! Det är tråkigt att vi inte kan bygga själva men jag är mammaledig, min man ett heltidsjobb i helt annan bransch, vi har varken kunskap, fallenhet eller tid att bygga själva och då får man acceptera kostnaden för arbetskraft. Fördelen är ju att vi kan tjäna pengar samtidigt och känna trygghet i att det sköts av proffs.
 
6. En vän till mig bygger "själv" och tar hjälp när det behövs, han har genom en byggare tagit in utländsk arbetskraft som han var väldigt nöjd med.

7. Vad får kosta 3.5M? Allt eller bara stommen?

Vi håller just nu på att komma igång med vårt eget bygge 1.5plans i lättbetong, 123kvm BOA bottenvåning hus (90 på OV) samt 91kvm BIA i ett dubbelgarage med verkstad.
Vår första offert landade på ~3.9M för hus och garage med oinredd ovanvåning, relativt hög standard, utöver detta tillkommer tomt och byggherrekostnader (dessa har vi räknat till 3-400kkr).
Vi inväntar just nu fler offerter.
 
Angående FTX: Du måste uppfylla kraven för ventilation i energiberäkningen. Det betyder i praktiken att du behöver någon form för värmeåtervinning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.