Varför inte som knock on wood skriver men med 50x150 sågat virke. Limskruva ihop och plugga skruvhålen, sen planhyvla allt.
 
50x150, då lär man bara sätta ihop tre stycken, vore synd att hyvla ner 200 till 120...

Är det kärnsida mot kärnsida och utsida mot utsida som gäller då va, för att minska risken för slag?

Bara till att leta runt nu då! :)

/A
 
Alko skrev:
Tack för tipsen! Hade inte tänkt på skillnaden mellan gran och furu vad gäller underbehandlingen. Nu kör jag lösningsmedelsburet system (Alcro Classic) så olja gör jag ändå, men de ska inte behöva stå i olja över natten som man ibland gör på panel o staketribbor etc...

Intressant approach att foga ihop 45x70 på det sättet, men jag åker ju på planhyvling eller klyvsågning (innan skruvning :cool:) ändå pga fasningen i regelvirket (eller så struntar man i den....). Och då är man nere på 110x110. Stolpplaceringen är given med liten marginal så helst 120x120.
Varför köper du inte en vanlig sågad 125x125 stolpe och hyvlar ner den om du har tillgång till planhyvel?
 
Alko skrev:
50x150, då lär man bara sätta ihop tre stycken, vore synd att hyvla ner 200 till 120...

Är det kärnsida mot kärnsida och utsida mot utsida som gäller då va, för att minska risken för slag?

Bara till att leta runt nu då! :)

/A
Hoppsan, dåligt läst av mig. Trodde att det fortfarande handlade om en 200x200 stolpe, men nu var det ju bara 120
 
Johan Gunverth skrev:
Känns lite som det var detta TS fick utfört utan belåtenhet. :|
[länk]
Jag läste de första inlägget lite dåligt där:surprised:

Tre stycken 45x120 som man planar bort 5mm av så man får bort rundningen kanske?
 
Johan Gunverth skrev:
Känns lite som det var detta TS fick utfört utan belåtenhet. :|
[länk]
Ja, precis. Eller TK (trådkaparen ;)) dårå.

Men visst, men om jag ändå åker på att hyvla ner (känner till ett par noggrannare hyvlerier) kanske man lika gärna kan köpa 125x125 massiv stolpe och utgå från den. Betydligt billigare än limträ, där den minsta jag hittat är en 2,9-metersbit 150x150 för 995 p¨å Bauhaus... Däremot vet jag inte om 125-125-stolpe är särskilt "vanlig". Det var ju i jakt på såna som jag kontaktade den här sågen som inte var ett under av precision om man säger så :confused:

Någon som vet var man kan tänkas hitta billigare (behöver 3 bitar på knappa metern) stolpar för att få till 120x120??

/A
 
Lite sent nu så här efter 4år :D
Men på sågverk så brukar man ha sparrar som är 125x125 som man ställer paket på, för att få loss gafflarna på trucken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.