Ska ta bort ett element och det matas mha stålrör (Øy27mm=1tumrör?). Rörmokarn sa att han inte fick plats att gänga och ville därför ta upp ett rejält hål i golvet för att komma till närmaste T-koppling.

Och då uppkapning av typ 50x50cm hål det hundra år gamla spontade golvet kräver lite tid för att landa hos mig åkte han hem igen och vi skulle höras.

Finns typ klämringskopplingar för stålrör?
 
Jodå, men det röret är 3/4" och Krilleman kommer snart med ett RSK nummer, sedan behöver du nog en propp på det.

Protte
 
  • Gilla
dalle och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det finns flera olika lösningar:

[länk]
[länk]
[länk]
Den sista ser ju ut som en komplett enhet jag skulle behöva (+plugg). Jag ser bara att dom listar gängdimensionerna, inte vilket stålrör dom passar mot (3/4'' är innerdiametern?). Hur man använder dom två första är jag lite osäker på, ersätter man bara klämringen för kopparrör mot t.ex. super bluen?

Jag tycker man borde komma åt som det ser ut nu att kapa med typ en bågfil/tigersåg. Vad gör man sen, rören ser lite svarta ut, ska dom poleras eller nåt?

Vilka anledningar kan finnas att han vill ta upp golvet för att försöka hitta en T-koppling istället för att ge sig på ett rakt rör?

Ps. jag hade redan lagt ut skenan till cirkelsågen men hejdar mig lite till jag fattar det här bättre. Ds.
 
fast nog borde rörmokaren veta att det finns dylika kopplingar?
 
Han som var här (ganska ung) verkade inte vilja, jag frågade men visste själv inget om järnrör så det blev liksom aldrig avslutat. Har pratat med firman igen och dom ska återkomma.
 
aha, en ung och nyskolad sådan alltså. Ja de vet såklart inget om järnrör...................

Nu har jag inte detaljstuderat dimensionerna men en lösning kanske kan vara att gänga invändigt i röret och plugga med plugg ? Det borde öppna möjlighetena för en något smidigare lösning och gänga ner en tapp är många ggr hundra ggr enklare än att gänga på utsidan om det är platsbrist.
Det kräver såklart kunskaper utanför standardinstallationer.................
 
Hur långt från väggen kommer röret upp? Brukar vara >= 62 eller 67 mm
Visserligen är gängsnitten och deras hållare ganska stora, men med ett handverktyg typ REMS borde det gå i så fall.
 
Tror det är rätt ovanligt att man gängar invändigt i VVS sammanhang. Dvs. färdiga rördelar är invändigt gängade, men rören gängas på utsidan.

Ex. Super blue sätter man istället för klämringen i en vanlig klämringskoppling. Den skall vara OK för värme, men tveksam om den duger till tappvatten (högre tryck). Jag har skarvat en värmeledning här hemma med en sådan, inga problem. Röret behöver inte vara perfekt utvändigt vad jag förstår. Jag slipade bort målarfärg med smärgelduk. Då gäller det att slipa runt röret så att det inte uppstår några längsgående repor. Tror att finessen med att ringen är av plast, är att den trycks in och fyller ut ev. ojämnheter i rörets yta.
 
nä gänga invändigt i rör är ju inget som ingår i VVS grundkurs A men den händige förstår ju att det går ändå om nu dimensionerna matchar? Fördelen är ju att man i princip kan gömma det helt istället för nå klämringskopplingar som sticker upp. Det är ju lika om man nu mot förmodan skulle komma åt att gänga som vanligt på utsidan. Det blir ju en muff och en propp då som sticker upp.
Gängar man invändigt och får till det med en plugg av nåt slag (måste ju inte vara vvs prylar heller) så kan man ju i princip kapa röret jäms med golvet och dölja det helt. Men då är det ju å andra sidan svårare att bygga vidare om man nu mot förmodan vill ha dit ett element igen..........
 
Detta kommer hamna dolt, det kan vara det som ställer till det för dom. Just nu sticker det upp två rör mitt i en dörröppning. Så det är inte jätteviktigt utseendemässigt.

Sen vet jag inte hur man tänker med skarvar osv dolt, det är ju redan fullt med gängade kopplingar i bjälklaget sen huset var nytt. Om klämringskopplingar är känsligare kanske man borde göra inspektionslucka eller skvallerrörssystem i källaren?
 
Stefan1972 skrev:
nä gänga invändigt i rör är ju inget som ingår i VVS grundkurs A men den händige förstår ju att det går ändå om nu dimensionerna matchar? Fördelen är ju att man i princip kan gömma det helt istället för nå klämringskopplingar som sticker upp. Det är ju lika om man nu mot förmodan skulle komma åt att gänga som vanligt på utsidan. Det blir ju en muff och en propp då som sticker upp.
Gängar man invändigt och får till det med en plugg av nåt slag (måste ju inte vara vvs prylar heller) så kan man ju i princip kapa röret jäms med golvet och dölja det helt. Men då är det ju å andra sidan svårare att bygga vidare om man nu mot förmodan vill ha dit ett element igen..........
Då gäller det att hitta en gängtapp som gör rörgängor, låter exklusivt.
 
Det är tillåtet med dolda kopplingar på värmerör. Undantaget sedan ett par år är värmefördelare som skall placeras i vattentätt utrymme med läckageindikering, precis som tappvattenfördelare.
 
hempularen skrev:
Då gäller det att hitta en gängtapp som gör rörgängor, låter exklusivt.
det är nog inga som helst problem att hitta en sådan tapp. Lär nog vara det minsta problemet. Vilken välsorterad verktygsbutik som helst kan väl ta hem.
 
Krilleman
Invändig gängning av stålrör finns inte ens i B eller C-kursen inom VVS. Det görs helt enkelt inte.

Använd superblue eller vatettes röda. Om det går så gör du en inspektionslucka i taket under för extra säkerhet. Proppa värme får man göra, och som du redan skriver har du X antal gängade skarver i ditt hus dolt.

Rinkaby har inte komplett sortiment av vatette (om du tänkt handla där) dessutom har inte Rinkaby 28mm provtryckningsproppar av märket VSH. Vilket gör att du får mer skarv i golvet, vilket bör undvikas.

Mitt tips på inköpslista:

Två av varje:
RSK: 1945781
RSK: 1945347

Googla på respektive RSK med endast svenska resultat så får du upp flera internetbutiker som saluför dessa!

Följ monteringsanvisningen:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/633219_stal.pdf

Jag antar att du har 2-rörs-system! Har du 1-rörs-system måste du bygla!

1945781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1945345-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bonkalainen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.