Ja, ytan är skrovlig och ful så jag misstänker att det krävs en slipning/hyvling eller vad gör man? Det finns fyrkantiga hål, får man tag i sådana pinnar man kan stoppa i? Vilket tillbehör kan finnas och kan köpas?
 
Om ytan är ojämn är det lättast att hyvla den för att få den snygg. Vad gäller hålen så beror det på vilken modell/storlek det är på dem. Om det är en sjöbergs så säljer de 'pinnar' (bänkhakar) som tillbehör. Jag har en gammal bänk av okänt märke..jag sågar till mina egna ur trä..
 
Är det bara fyrkantsträ att såga ur eller mer avancerat?
 
  • Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
"Pinnarna" kallas för tänder här i trakten och de skall nog helst vara av järn. De behöver inte nödvändigtvis ha en fjäder vid sidan men ibland är fjädern praktisk.
Om du har tur har Sjöbergs samma dimension på tänderna och då kan du kanske få tag på dem som reservdelar.
Annars blir det att tillverka eller be någon metallkunnig tillverka dem av någon lämplig järnbit. Väldigt ofta är tänderna 22x22 mm och då passar det perfekt med en stump av en axel från en hästdragen rullharv med en påsvetsad flatjärnsbit på sidan.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Ja, ytan är skrovlig och ful så jag misstänker att det krävs en slipning/hyvling eller vad gör man?
Ytan behöver inte vara slät, det gör inget med små hål och dyligt och det kan hända att det inte blir mycket bänk kvar om du försöker hyvla/fräsa bort allt sådant. Det tillhör nästan en del av charmen med en gammal hyvelbänk. Men den får inte vara skev eller konvex/konkav för då blir det inte kul att arbeta på den.
 
... en stump av en axel från en hästdragen rullharv....
Just det. Sådant har jag i drivor!
 
Eller lyssna med det här lilla företaget om du behöver något, han gör riktigt fina hyvelbänkar.
http://www.workbenches.se/

Liten metropol i Småland nästan granngårds till Blekinge att besöka, välj en tisdag sommarhalvåret och kolla lite när Dackarna kör speedway i elitserien.;)
 
Thomas_Blekinge skrev:
... en stump av en axel från en hästdragen rullharv....
Just det. Sådant har jag i drivor!
De brukar dyka upp på skrothandlar. Det är en stor mutter på var ända av axeln och då man skruvar loss den eller kapar bort den kan man knacka loss knivarna och mellanholkarna och trä av dem och så har man en meterlång fyrkantig axel.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Är det bara fyrkantsträ att såga ur eller mer avancerat?
Det funderar utmärkt för mig, tror det är bok jag sågat ur mina ur. Möjligt är järn skulle bara bättre men t trä duger fint för mig, är lätt att testa, är man inte nöjd för man leta efter metall.
 
heimlaga skrev:
De brukar dyka upp på skrothandlar. Det är en stor mutter på var ända av axeln och då man skruvar loss den eller kapar bort den kan man knacka loss knivarna och mellanholkarna och trä av dem och så har man en meterlång fyrkantig axel.
Beror nog på i vilken ände av landet/vilket land man befinner sig i.. Har inte sett en enda sån här hittills ..
 
Jag tycker man ser de i trä ganska ofta i diverse forum och artiklar. Här är ett exempel:
http://www.bobvila.com/articles/2064-bench-dogs/#.VrM9BLI4FhE
Vill du googla så tror jag termen är: wooden bench dogs
Att göra dem i bok låter vettigt och sedan en liten bit läder på mothållsytan så det inte glider så lätt.
 
Bänkhakar i trä har fördelen att verktygen inte skadas när man slinter eller hyvlar för djupt.
 
  • Gilla
Lars Bj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.