Trots att vi gick igenom "alla" kataloger blev vi tvungna att rita själva för att få vårt drömhus. Vi trodde inte att våra önskemål var så unika...

Vi vill att det ska kännas luftigt och generöst att kliva in i huset. Vi valde att skippa ett köksbord och istället bara ha ett matbord i anslutning till köket. Vi vill att uteplatsen ska kännas som en förlängd del av matplatsen. Vardagsrummet ska kännas stort och ljust och tillgängligt för hela familjen. På nedre plan vill vi också ha ett avskilt rum som man ska kunna vara i då man vill gå undan en stund.

Trappan till övre plan ska vara öppen och luftig. På övre plan ska vi ha ett fungerande allrum där ungarna ska kunna vara med sina kompisar. Förutom tre sovrum på ca 12 kvm vill vi också ha ett arbetsrum.

Självklart vill vi ha fungerande tvättstuga och WC/Badrum. När detta väl ritades in insåg vi att vi inte hade några biutrymmen alls... Det fick vi trolla fram på båda våningarna genom att tänka kreativt och utanför ramarna.

Jag tar mycket gärna emot feedback på vårt tänk. Vi är två vuxna och två snart tonårstjejer. Baksidan kommer att ha sol hela eftermiddagen och kväll.

Titta och kommentera.
Större bild finns här: http://kaj.hattenhauer.se/Hus1/Planlösning.jpg

Tack

Kaj
 
  • Plan_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan!
Ni verkar ha lag ner en hel del tid och energi på plansösningen och den ser fin ut. En sak jag tycker är praktiskt är att ha toalett i hallen vid ingången. Jag skulle om jag var ni fundera på att byta plats på klädkammaren  3,1 kvm med WC 3,4 kvm. Då kommer toan i hallen vid ingången och det är nära från tvättstugan med den rena tvätten till klädkammaren. Skulle toan bli för liten skulle den vänstra väggen på den nuvarande klädkammaren kunna flyttas ytterligare lite till vänster och norpa åt sig lite av gästrummets yta.

Karin
 
Tack Karin. Från början hade vi precis som du föreslog. Men då insåg vi att hallen skulle bli ganska obrukbar. Vi tror att vi kommer att använda klädkammaren som en förlängd entré, dvs ha ytterjackor, skor osv nära entrén.

Rätt eller fel, vem vet?
 
Om det är rätt eller fel visar sig först i efterhand, den som lever får se.

Planen är fin och även om det inte är ett kataloghus så liknar det många klassiska planlösningar. Vi har valt en liknande själva.
 
Robert_Maria, fint hus ni valt. Vem är leverantör? Varför valde ni dem? Vilka erfarenheter har ni av dem?

Kaj
 
Tack Kaj.

Vi har med hjälp av arkitekter ritat upp huset efter våra önskemål. Vi hade tidigare påbörjat ett samarbete med en "viss" leverantör men detta samarbete havererade av olika skäl.

Vi kommer inom kort att välja en leverantör som kan bygga efter våra krav, vilken det blir är fortfarande oklart.
 
Väl genomtänkt! Ni har funderat ut hur ni vill bo, möblera och röra er i ert hus. När jag tittade igenom och övervägde andra placeringar för dörrar och väggar insåg jag alltid att ändringar skulle förstöra möjligheterna till att möblera effektivt! Några synpunkter:

1. Sovrumsdörrar i hörn går inte att undvika här. På plan 2 finns dock möjlighet att flytta sovrumsdörren (sovrummet vä upp) någon dm till vä. Då får ni rakare gångvägar förbi en bokhylla/byrå som står mot väggen till hö. Lättare att möblera.

2. Diskhoarna i köket är VÄLDIGT långt från matbordet (fast köket f ö välplanerat. En liten vask i bardisken?

3. Dusch för leriga stövlar/hundtassar vid groventrén? Se nedan. Kan placeras framför dörren, mitt på golvet eller i hörnet där ni nu har placerat tvättlinorna. (Att blanda lera och ren tvätt är visserligen inte det trevligaste och ni kanske inte vill offra hörnet till ngt annat).

Mvh,
Lillbjorn
 
  • kurasyoppo.jpg
Ser fint ut! Genomtänkt.
Undrar om dörren till klädkammaren kan flyttas närmare ytterdörren?
Kanske en skjutdörr infälld i väggen för att slippa få ut den i hallen...

Lycka till med bygget!

Ps. prova något norrlandshus (villa varm, alt vittjärvshus...)
 
F
Hej
Ser kanon ut. Är jätteavis på att få bygga nytt.

Lite ideér som ni kan slänga eller tycka om.

Har själva flyttat in i ett nybyggt hus (ej byggt själva tyvärr) som saknar skjutdörrsgarderober. Det är det första vi kommer sätta in den dagen vi får bygga eget. Ser snyggare ut och är mkt mer praktiskt.

Jag tycker det är kul att göra lite smarta lösningar när man ändå bygger. Ex, bygga in hyllor i väggen på olika sätt. Man kan bygga in badrumsskåp i väggen. Små nischer i vardagsrummet osv.

Om man spegelvänder övervåningen så hamnar badrummet ovanför tvättstugan och ni kan ha ett tvättnedkast rakt ned till tvättstugan.

Från hallen in till köket skulle jag ta bort väggen helt och skippa dörröppningen. Skulle se kanon ut med en större öppning.

Lycka till
:D
 
Med befintlig placering av spisfläkt i köket kommer ni att få en fläkttrumma rakt genom sovrummet i våningen ovanför. Trumman måste placeras någonstans där ni tänkt möblera med dubbelsängen. Vilket inte redovisats på skissen.
 
Kaj

Verkligen inspirerande att studera er planlösning. Vi håller på att planera upp ett hus som är mycket likt ert och jag tror att vi bl.a. kan ta ert kök rakt av om vi vrider till det. Vi ska ha öppet upp i hallen vilket gör det extra snärjigt att få till det både uppe och nere. Hittills har vi inte fått svar från någon leverantör på några riktigt vassa lösningar. Kanske vi bör träffa en arkitekt?

Lycka till!


Hälsnigar,
Håkan
 
Tack Håkan. Just det här med kök är eh helt egen värld. Vi har ritat om det flera gånger och ska idag träffa en till leverantör för att få nya idéer om hur vi kan ha det. När vi väl är klara lägger jag ut det här.

Kaj
 
Andra våningens allrum har begränsad möblerbarhet.  Om man bygger ut allrummet över balkongen blir ytan betydligt mer användbar.

Balkonger (i synnerhet taklösa balkonger) över boningsrum räknas som "riskkonstruktion".  När huset åldras uppstår lätt läckage pga dålig avrinning i kombination med bristfälligt underhåll.   Jag skulle hellre bygga balkong - istället för dörrtak - ovanför entrén.

Men samtidigt vet jag redan på förhand varför ni ritat den där den ligget.  Det handlar om väderstreck och ni vill givetvis ha balkongen tillgänglig från genomgångsrum.  Därför skulle jag - i andra hand - rekomendera balkong utanför ett utbyggt allrum.  En sådan konstruktion medför mindre konstruktionsrisk, och ger samtidigt bottenvåningen en täckt uteplats utanför vardagsrummet.
 
Hej!

Vi byggde ett hus ganska likt Ditt även om vi sålde det maj -05.

Tips är att tänka på ljudnivåer. Både då det stampas i rummen samt pratas/skriks i den öppna planlösningen.

Rekommenderar även att inte ha en spis med köksö. Det är ett h-vete med matoset. Värstingfläktar, tilluft, etc, inget hjälpte. Fundera om Du inte kan byta ut fönstrena mot altandörrar? Det var i världsklass på sommaren!!!

Men kolla. Du kanske kan "sno" någon idé? :)

PS... Hmmm.. Kan tydligen bara ladda upp en bild i taget... Nähä... Inte ens det...

Får svaret, "Hej!

Vi byggde ett hus ganska likt Ditt även om vi sålde det maj -05.

Tips är att tänka på ljudnivåer. Både då det stampas i rummen samt pratas/skriks i den öppna planlösningen.

Rekommenderar även att inte ha en spis med köksö. Det är ett h-vete med matoset. Värstingfläktar, tilluft, etc, inget hjälpte. Fundera om Du inte kan byta ut fönstrena mot altandörrar? Det var i världsklass på sommaren!!!

Men kolla. Du kanske kan "sno" någon idé? :)

PS... Hmmm.. Kan tydligen bara ladda upp en bild i taget...

Nähä... Inte ens det. Får svaret "NOTICE: If you had an attachment in your post, you will need to reselect the attachment again in the browse box for security reasons." Och det fungerar inte då bilderna är för stora. Messa mig Din mailadress, så mailar jag över bilderna.



 
Ser jättefint ut! Men varför byter ni inte plats på gästrummet och tvättstugan? då kan ni ha dörr till klk direkt vid entrén och göra genomgång till tvättstugan. Rumsstorleken kanske går att justera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.