Hej,

Jag har nyss äntligen fått klart ftx ventilation en sisådär 5 år efter jag köpte aggregatet (y)

Det lät ganska mycket trots ljuddämpare på samtliga in och utgångar på aggregatet. Det första jag gjorde var att montera bort el-eftervärmarna och klädde utrymmet med äggkartonsliknande skumgummi. Det sänkte 3-4db vid närmaste tilluftsdonet. En klar skillnad. Sedan stoppade jag in en tunnare polyestervadd innan donet och det sänkte ytterligare någon db. Gjorde det samma på närmaste frånluftdonet med gott resultat. De övriga donen sitter antingen på 4 meters höjd eller på andra våningen och låter inte alls mycket om.

Skulle gärna få det ännu tystare.

Jag funderar på om jag skall isolera rören. Utrymmet de går i är inte helt tyst då själva aggregatet gör en del ljud. Jag tänker mig att ljudet från rummet träffar röret och det fortplantar sig. Är det bra att göra tro?

Jag har 100 dämpare över som jag skulle kunna sätta in precis före rummet det går till. Dock är rören 125 så det kommer bli ett högre motstånd som kanske får negativ effekt om det kräver ökad fläkthastighet. Dock handlar det bara om två eller tre rum som tillsammans är ca 30m2 av husets totala 200 så kanske inte blir så stor skillnad på det totala tryckfallet?

Aggregatet är skruvat stumt i bärande träpelare. Är det värt att sätta gummiupphängningar?

Fler tips?
 
Åsa Lund
Om du har hög strypning på donen kan det ge ljud i dem
 
Jag monterade irisspjäll på fläktsidan av dämparna, så att jag kunde strypa med irisarna och ha låga tryckfall över donen. Aggregatet ska stå löst på dämpande underlag, typ mineralbaserad markisolering. Inte fästas i stommen.
 
Det låter inget vidare att du får så mycket oljud, särskilt som du tydligen har ljuddämpare precis överallt.
Vad är det för ett aggregat? Har du någon installationsritning?
Och som Mattiasp skriver skall aggregatet naturligtvis ha en elastisk upphängning som inte överför vibrationer till husstommen.

På min installation finns bara ljuddämpare på de fyra till-/frånluftskanalerna närmast aggregatet.
Inga ljuddämpare vid donen alltså. Och hela systemet är ljudlöst, utom givetvis i tvättstugan där värmeväxlaren sitter monterad.
 
Är systemet injusterat? Spontant känns det som att du kör aggregatet lite hårt och stryper sedan med spjällen för att få rätt luftmängd.
 
Lite svar på frågorna.


Vad som är högt ljud är ju en tolkningsfråga. Men bor på landet där det är helt tyst så stör mig lätt på ljud.

Jag har inte hög strypning. Ljudet går inte ner om jag skruvar ut ventilerna. Har nog inte för högt flöde heller, aggregatet går på 40% och drar 30watt av dess specade 204. Jag skulle gärna vilja köra det på högre flöde utan ökat oljud.

Varför jag hängde den i stommen var för att den behövde upp från golvet för att få plats för kondensavloppet undertill. Jag får då regla upp under så den kan vila på golvet.

Aggregatet är en Salda RIS 400 ECO. Skall rita en liten ritning vänta..
 
prinsipskiss ftx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser helt normalt ut.

Och visst hör man brus och buller mer om man bor på landet, det vet jag själv.
Bor ca 200 meter från närmaste granne, "end of the road", och en km från närmaste riktiga väg.

Jag har också ett motströmsaggregat, Fresh Renovent M300, som jag kör med 80 m3/h,
vilket är halvfart ungefär jämfört med tumregeln för vår husstorlek.
Det tycker jag räcker, då vi bara är två personer i hushållet, och kåken är ny och välbyggd.
Och jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att ventilationen hörs alls.

Då hör jag snarare min tinnitus.
Hur är det med dig, du har inga sådana besvär som krånglar till det?
 
För skojs skull. Om ni har iphone, ladda hem appen db volume. Håll telefonen upprätt, centrerat, en knytnäves mellanrum, under era don och mät. Jag har 38dB på övervåningen och 28dB på undervåningen.
 
Hehe nej jag har tack och lov ingen tinnitus!

Donen nere hörs nästan inte alls, känns som ju längre från aggregatet ju lägre ljudnivå. Ljudet borde alltså komma från aggregatet, inte luftflödet.

Väggen det sitter monterat på är en av få m2 som inte är isolerade då jag inte sett någon vits med det mot ett vindsutrymme. I morgon skall jag regla upp under och lossa aggregatet från väggen. Samt isolera väggen bakom. Kan höra aggregatet nu i vardagsrummet och tror det är mest från väggen snarare än donet. Ska också prova isolera röret till sovrummet och lyssna+mäta om det blir någon skillnad. Borde dämpa ljudet inuti röret också tycker jag. Rören till nedervåningen ligger, till skillnad från de till övervåningen, mot isoleringen i mellanbjälklaget, skulle kunna vara en bidragande faktor till det lägre ljudet.
 
Se där ja, då börjar vi närma oss orsaken till "oljudet"!

Det är alltså ljud från fläktmotorerna, vars vibrationder sprider sig via bjälklag och framför allt spirorör genom huset.
Hur du skall hänga upp aggregatet vet jag inte, men någon typ av gummi- eller fjäderupphängning borde det vara.
Samt sätt dubbla gipsskivor på väggen du monterar aggregatet på, det dämpar resonanser bra.

Hur är förresten fläktar och fläktmotorer?
Är de välbyggda så är ju vibrationerna lägre, är det "ekonomikvalitet" sänder de ut mer vibrationer/oljud.

PS
Och nej, jag har ingen smartphone, bara en dumfåne :)
 
Är dålig på el men motorerna är EC som jag gissar är bra.

Enklast hade varit att bara regla upp en liten pall under. Men står precis under nockbjälken så blir inte så mycket mer jobb att dra ner reglar från denna och göra en "hängstol". Sedan lägger jag något mellan stolen och aggregatet gummi är nog det jag har hemma. Skulle också kunna hänga stolen i stålband för att ta bort ytterligare lite vibrationer.

Jag kommer inte gipsa väggarna inåt rummet, dels då det bara är en vindstrapp upp som bara är ca 70cm bred och lågt i tak så väldigt jobbigt att jobba där. Sedan så dämpar det luftburna ljud betydligt bättre att låta isoleringen vara öppen. Det märker man tydligt när man tex isolerar ett rum och sedan skruvar gipset. Innan gipset är det som att vara i en vadderad ljudstudio, inget eko alls.

Någon annan som har iphone och kan mäta?

Dax att jobba vidare, avlämnar rapport till lunch.
 
Blev sen lunch :) Ställde aggregatet på ben med en liten gummimatta i mellan. Vet inte hur stor skillnad det blev. Däremot när jag isolerade väggen bakom blev det märkbar skillnad. Det blev som lite eko mellan aggregatets bakre vägg och gipsväggen bakom. Men allra störst skillnad gjorde det när jag satte in 100 dämparen till sovrum 1. Nu hörs nästan ingenting från ventilen. Däremot hörs fortfarande lite brummande genom taket, trots att jag även isolerade det.

Det går en del ljud genom aggregatets skal. Tänkte dämpa det genom att klä det med flera lager gips. De blir tillräckligt små för att få genom trappan och enkla att hantera.
 
putte82 skrev:
Är dålig på el men motorerna är EC som jag gissar är bra.
...
EC-motor betyder att motorn är "electronically controlled"; är borstlös, har permanentmagneter och drivs av likström.
Tillsammans ger det en mycket energisnål motor.
Men rent mekaniskt kan naturligtvis kvaliteten variera, från de bästa som är helt balanserade och praktiskt talet ljudlösa till enklare med dåliga lager och obalans, som skapar surrande/brummande ljud.

putte82 skrev:
...
Dax att jobba vidare, avlämnar rapport till lunch.
Det är vad vi brukar kalla de små stegens tyrrani :)
Eller Rom byggdes inte på en dag som man sa förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.