Samma nivå som övre lav eller att dess övre yta är i nivå med övre lavs underkant. Nedre lav kan du laga som en plattform med utskäring vid dörren och för aggregat.
Övre lav 110-120 NED från taket.
Mvh
Sakke
 
Men det är väl bastun som är 2,25 meter, inte hela badrummet????

Angående höjden så hänger det ju en hel del på hur jämn temperatur man får i bastun, det är ju rätt olika enligt min erfarenhet. Har aldrig byggt någon själv, bara provat andras. Ligger gör man ju helst "en våning upp"
 
Drsakke: Just det... Men jag tror inte att jag vill bygga in aggregatet i golvet, det blir tre gånger så dyrt med styrningen och aggregatet. Men man kan nog göra en högre lav längs långsidan ändå och ha den lägre som en plattform där på kortsidan. Återkommer! Tusen tack.

Anna_H: Absolut, bastun är 2,25. I ritningen är den långa laven precis 1,8 men i ritningen slutar nog laven där aggregatet kommer att vilja stå (för det vill jag nog ha mer centrerat på den väggen). Plockar man upp den laven en våning så tjänar man ju 40 cm som överlaven mot kortsidan är. Då är det inget problem att kapa laven tidigare för att få plats med agget.
 
Vad hindrar att laven går in under kortsidans lave?
 
Ah, för fötterna? Annars tänkte jag ha "stängda" lavar, tycker mer om det. Jag tänkte bara att man ville ha den långa laven i höjd med den andra höga och då löser sig ju längdproblemet automatiskt.
 
40cm djup överlav på kortsidan? Jag skulle sagt att den övre laven ska inte vara smalare än 50cm, 55-60 är mest behagligt för sittkomforten.
Ja det är klart att om man bygger in agget så måste styrningen vara ngn annanstans. men "plattformen" kan startaframfør dørren, kanske med snedskärd ända mot venster så kommer man åt aggregatet.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
JohannesO
  • Laddar…
Absolut. 'Huvud'-lavarna på lång och kortsida ska ritas om till 60. Det är bara i den befintliga ritningen de är 40.
 
Hehe, ny plan.
Jag kom på en helt ny planlösning för hela rummet och det leder till att bastun flyttas till andra sidan och får en hel vägg istället för den nuvarande lösningen.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså till höger mot en yttervägg, där det finns befintlig ventilation (självdrag) i övre högra hörnet på ritningen. Den rimligaste placeringen av agget är väl dock i övre vänstra hörnet, då står den mot en glasvägg och en betongvägg som vätter mot grannen. Eller är det smartare att placera den i nedre vänstra hörnet där den har glasvägg till vänster och en nyuppbyggd innervägg nedanför sig?

Tänkte försöka få till det ungefär som här med bastun: http://www.styleroom.se/album/33581-vart-badrum
 
Hm. Dålig bild. Från den lilla kvadraten till höger om skiljeväggen mellan rummen så fortsätter väggen rakt på, det blir ingen alkov som det är på den dör ritningen. Därav blir längden på bastun 2,5 istället för 3,3 meter. Djupet blir 1,4 meter (räcker det?), för sedan kommer några snygga fjärrvärmerör).
Eller kan man ha ett eller flera av dem inne i bastun?

Aggets placering är alltså typ tvärtom mot hur det är på bilden. Ursäkta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.