Håller på att bygga en bastu i huset byggt -78 och som har ett rexoventsystem "ftx" som ventilation. Har smällt dit sauna satu spu skivor som isolering och har egentligen bara panelen och lavarna kvar. Så till frågan: hat från första början trott att frånluftsröret gick ut i den lilla skorstenen på taket. Men har upptäckt att den i själva verket går in i rexoventen på vinden. Det går kanske kapa röret på vinden och dra ut det mot taket och sätta dit en skorsten istället? Men tänkte kolla om det är nödvändigt? Huset var byggt med ett rum i badrummet på övervåningen som var förberett för bastu? Har bytt golvbrunnen som fanns där från början till en ny. Så dumt att jag inte tänkte på ventilationen innan. Va så säker på att röret i taket gick ut genom taket. Snälla tacksam för svar!
 
Var har du tilluft? och är frånluften i bastun eller badet?
Har du FTX så är det egentligen lika bra att använda den , självdrag funkar dåligt i ett hus med FTX i øvriga rum....
Beskriv lite mera nogrant hur ventilationen är löst på bad/bastu.
MVH
Sakke
 
Jag har tilluft från badrummet in under springan under bastudörren ( ca 25-30mm ) sen har jag ett frånluft rör i badrummet och ett i bastun ( som jag ev bygger om till separat imkanal ut genom taket )? Eller vad blir bäst. ?
 
Detta var ju lite märklig lösning med både till- och frånluft på badet. Det vanliga är bara frånluft. Så som det är nu så skulle jag använt frånluft via ftx för att säkra luftsirkulation i bastun. Ev . Lagat ett tilluftsventil över stenmagasin.
Mvh
Sakke
 
Jag har bara frånluft i badrummet och frånluft i bastu taket. Vet inte om det uppstår tilluft om badrumsdörren står öppen så det kommer luft in i badrummet och vidare in under bastudörren.
 
Jag måste tänka lite på det där....
 
Gör gärna det. Spu skivorna blev iallafall perfekta👍
 
Ja, OK. Altså maskinell frånluft i bägge rum. Mitt förslag är att du beholler FTX på bägge ventiler, då har du två alternativ : 1) stäng eller reducera ventilen (frånluft altså) på badet medan du badar, så att all frånluft går via bastun. Du har väl tröskellösa dörrar så att ersättningsluft kommer inn via bad och så under bastudörren. Risken är att luftmängdena blir så stora att aggregatet sliter med att hålla tempen (i värsta fall) under uppvärmning så bör ventilen i bastun vara stängd.
2) Takventil i bastu stängd under uppvärmning och bad, används bara för vädring efter bad och när bastun inte är i bruk. Ekstra tilluft i närheten av aggregat från ett annat rum. Då frånluft är via bad och skapar undertryck så kommer ersättningsluften bli dratt in i bastun och ut mot badet via glipan under dörren. Fördel om ingångsdörren til badrum är då relativt tät så luften verkligen blir dragen via bastun.
FTX skapar ju lätt undertrykk i huset (oftast) dvs. att om du leder ventilen i taket direkt förbi FTX och ut så blir detta tilluftsventil til bastu, frånluft blir då via bad. Detta fungerar säkert bra också men kan medföra drag om ventilen är direkt över sittplatserna.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.