Hej ska försöka hålla mig kort.

Radhus Byggt 66. Har El-Panna, Tilluftsfläkt på vinden med värmeåtervinning FTX kallas dom för tror jag ? samt har Värmepump och ny installerad Braskamin.

El-pannan har jag stängt av, då jag testade köra den förra vintern och fick sjuka elräkningar, kör enbart på Värmeåtervinning och Värmepump… Jag installerade en braskamin till denna vinter, men blir inte helt nöjd får inte upp värmen till övervåning så har 27 grader där nere i köket "där kaminen står" och kanske 18-19 grader på övervåning när det är under -10 ute.. Min fråga är : Vad händer ifall jag stänger all tillluft på övervåningen och kör enbart ner luften till undervåningen istället. Jag tror problemet är att ventilationen sprutar ut 19 gradig luft på övervåningen hela tiden, och det kanske bildar något slags lock i trapphuset av något slag.. har installerat en luftförflyttare från "biltema" i trapphuset precis där kaminen står, men tyckte inte det är någon skillnad. Jag har ingen frånluft på övervåning, måste jag ha det ? jag har enbart sådan pax fläkt du startar med strömbrytare när du skall duscha osv… så.. All till och frånluft på undervåningen kan det vara lösningen ? och vad händer med den gamla luften som är på övervåningen kommer den leta sig ner och förnyas eller kommer jag få en dålig miljö på övervåningen om jag ej har igång frånluften på övervåningen ? Frånluften är sånt jäkla drag i. på toaletten på övervåningen så gillar ej att använda den då den bara suger ut värmen rakt ut, den är ej kopplad på värmeåtervinningen..

Mvh Stefan
 
Med en värmeförflyttare på 80 kbm luft/tim och 25-27 gradig luft så flyttar du ca 120-130 watt. Detta blir inte märkbart på rumstemperaturen. Ditt dilemma delar du med de flesta och brukar vara lite klurigt att lösa men det primära är att det går åt minst 5 ggr så mycket luft för att ge hyfsat resultat.
 
peternicklas
Sätt in en luftvärmepump på andra våningen,
 
Det är klart att FTX och braskaminen har svårt att samarbeta. Braskaminen suger åt sig luft från rummet och den luften kommer delvis uppifrån. Då får man ingen värmeförflyttning till ÖV.
Försök att stänga av alla fläktar samt FTX och elda. Får du då någon värme upptill? Troligen bara liten, det blir oftast ingen större värmeförflyttning uppåt.
Att "ventilationen" (jag tror du menar FTX?) sprutar 19gradig luft till ÖV beror kanske på att den tror att det räcker. Är den inställd på någon speciell rumstemperatur? Var sitter innetempgivaren till FTX? kanske nära braskaminen? Då tror ju FTX att det är gott och varmt och vill kanske t o m kyla.
 
ftxen brukar sällan användas med rumstempererande funktion och har åxå på tok för små flöden för att kunna detta. Problemet är att få luften att stiga i halva trapphuset och samtidigt sjunka i den andra halvan. Tar du ett papprör på nån meter långt och håller det med överdelen jäms med golvhöjd på övervåningen och nedåt så kommer du att märka ett rejält kallras av svalare luft som rinner ner genom röret. Detta innebär att samma mängd varm luft kommer att stiga upp i övriga delen av trapphuset. Höjer du upp röret så nedre änden börjar i taknivå så kommer du att få varm luft att strömma upp genom röret och samma mängd kallare luft från övervåningen kommer att rinna nedför trappan. Sen är det bara att skala upp experimentet tills erforderlig effekt nås. Går naturligtvis att göra med lite rejälare o nedvarvade fläktar men inte fullt så kul
 
  • Gilla
-Martin-
  • Laddar…
Då du har mer tilluft än frånluft på övervåningen jobbar det emot att du vill få upp värme.

Prova stäng av ventilationen och öppna ett fönster uppe så lär det bli skillnad. Då har du i vart fall hittat problemet. Hur du sedan löser det än en annan femma.

Med värmepump gissar jag luftvärmepump?
 
Vi har exakt samma problem...
 
Jag har lite svårt att hänga med och jag får inte riktigt ihop det.
Är ftx draget i hela huset och är det 19 grader som kommer överallt?
Har du möjlighet att öka frånluften på ovanvåning och minska tilluft samt göra tvärtom där nere så borde det göra susen.
 
Ja det borde det. Är väl bara så att man inte vill skruva om bara för eldningen/vinter. Får fundera på lite servospjäll ;)
 
S.k. "värmeförflyttare" är bara skräp om man inte vill värma upp en garderob. Det enda sättet att "flytta" värme i ett hus är med undertryck men att försöka värma en hel övre våning från en kamin i köket nere är nog hopplöst...

Det bästa alternativet är en luftvärmepump till övrevåningen som någon redan föreslagit här. Den kommer ju inte att behöva jobba mycket om FTX'en är så pass effektiv.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Att styra om ventilationsflöden för att få varmluften att värma övervåningen är inte bara naivt. Att öppna ett fönster på övervåningen fungerar såklart men det gör ju åxå att värmen i huset försvinner fortare och kan väl inte ses som ett framsteg?
 
exerg skrev:
Att styra om ventilationsflöden för att få varmluften att värma övervåningen är inte bara naivt. Att öppna ett fönster på övervåningen fungerar såklart men det gör ju åxå att värmen i huset försvinner fortare och kan väl inte ses som ett framsteg?
Nja, jag vet inte hur ventilationsflödet är idag och det är redan omstyrt med braskaminen, så jag håller inte med.
Jag tror problematiken har med just detta att göra, men det är bara en gissning.
De flesta hus har problem med att få ner värmen och då har man eventuellt justerat för detta tidigare. När sen braskaminen installeras så blir det "fel".

Att öppna ett fönster däruppe skulle förmodligen bara öka tilluften där och göra problemet värre ;-)

Edit: Fast nu när jag läser igen så inser jag att det förmodligen funnits element på ovanvåning tidigare som man nu stängt av :surprised:
 
Redigerat:
Tack för snabb respons, jag ska börja med att såga upp ett hål i väggen mot trapphuset där kaminen står, kanske hjälper en aning, för nu måste värmen leta sig en bra bit för att hitta till trapphuset.

Har funderat på att stänga all tilluft på övervåningen. köra enbart tillluft och frånluft från FTX på undervåningen, min undran är då vad händer med luften på övervåningen då jag har mekanisk frånluft som enbart är på kanske 1 timme om dagen.. bör jag köpa en som går ständigt kanske ? Kan luften bli dålig om man ej har frånluft på övervåningen eller räcker det med att köra enbart frånluft på undervåningen ? :D

MVh
 
Är det svårt att koppla in övervåningen på FTX:en? Känns fel att ha 2 olika system och det lär minska problemen. Om du gör hål i väggen vid kaminen så sätt en fläkt där som kan sprida värmen. Att stänga av tilluften på övervåningen kommer bara skapa dålig luftomsättning tyvärr.
 
Jonatan men om du stänger av tilluften på övervåningen och kör Frånluft konstant på övervåningen det borde göra så att luftomsättningen ändå blir rätt okej va ?

S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.