Hej på er, jag som många flera har påbörjat eller avslutat altanbygge in för sommaren. Jag tänkte måla mina stolpar till altanräcket (vitt), stolparna är idag tryckimpregnerade. Jag hade velat måla stolparna innan dom monteras upp. Vad har ni för erfarenhet av att måla på "ny" impregnerat? Grundfärg mm.

Hoppas på svar :)
 
Låt dom sitta uppe ett år innan du målar dom. ;)
 
Aj då, jag har hört många varianter på detta. Vänta med att måla säger några, en del andra säger måla på en gång...
Hoppas på flera tankar rörande detta.
 
Måla absolut inte första året, färgen kan om man har otur i värsta fall lossna. Det fälls tydligen ut impregneringsmedel den första tiden som kan ha inverkan på färgen. Njut du av altanen första sommaren istället för att måla :)
 
Vi målade direkt på vårat räcke(tryckimp)
trots att alla avrådde oss. Det har gått bra
änsålänge iallafall. 8)
 
Ja vad säger man, alla har vi olika uppfattningar.
Men det är klart sommaren är kort så man kanske skall njuta av solen och måla till våren....
 
Har också läst att det kan fällas ut någon form av kristaller den första tiden. Den enda rekomendation jag har sett angående detta från någon färgfabrikant är dock att det går utmärkt så länge fukthalten inte är för hög. (Nordsjös hemsida).
 
Det verkar inte gå bra att måla. Grannen har haft målat staket och nu har de slängt allt utom stolparna som de slipat trärena. Allt lossnar eftersom!
Tipset är: Don't paint it!
Om du ändå ska måla så varför vill du ha tryckt virke? Färgen är ju skydd. Grundolja vanligt virke flödigt och måla som en villa så blir det bäst.
 
Vi hade köpt virke från bauhaus. så det var väl dåligt impregnerat. Kanske därför det gick bra att måla för oss.

Det vi inte målade fick svartmögel under vintern. Fick skrubba rent med klorin då försvann det fint.
 
Som en del påtalat så ska impregneringsalterna ha torkat ordentligt innan du målar, sedan är det ju svårt att säga exakt när det har skett.

Ibland kan ju virket ha legat länge på brädgården och då går det förstås snabbare än med helt nyimpregnerat virke.

För säkerhets skull skulle jag vänta, det gjorde vi.
 
Kollade med Alcro. Vänta minst ett år med målningen på impregnerat, helst längre.
 
Varför måla? Tja - kanske för att det omålade ser förj-t ut efter ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.