Hej,

Vi har nyss fått tillträde till det nya huset. Huset hade en vattenskada i källaren 2012 och säljerens försäkring täckte detta. Det lades ett ventilerat nivellgolv i hela källaren och i tvättstugan lade man en våtrumsmatta med uppvik på de frilagda betongväggarna.
I tvättstugan finns även en bastu och det är den som är "pudelns kärna".
Då jag tänkte byta till liggande panel i bastun så har jag börjat att riva den befintliga panelen och finner då att det saknas ett riktigt uppvik av våtrumsmattan i själva bastun. Den är skuren längst efter väggen.

Detta var inget som upptäcktes på besiktningen och jag kunde inte se det då jag synade huset då panelen gick ner till golvet.

Nu är det väll inte en sån jätte stor sak att ta hit en mattläggare och lägga om mattan så jag är i dagsläget osäker på om jag ska "gå vidare" med detta.
Det som stör mig dock är att någon som anlitas av försäkringsbolag för att åtgärda skador kan utföra ett sånt här jobb.

Min fråga är därför vilken väg jag ska gå om jag vill gå vidare?
Antingen kan jag fråga säljaren vilket företag som var här och utförde arbetet och fråga om de vill komma och kolla utan att blanda in några fler. Alternativt får jag väll försöka att be säljaren ta upp det med sitt försäkringsbolag?
 
Att fråga säljaren är väl det enklaste.
Skall du stälal säljaren till svars för detta som ett dolt fel (denne får i sin tur då driva detta mot entrepenören/fk bolaget) har du en längre väg att gå, inte minst så början är att du måste visa på vilken skada du lidit (har du inte ännu fått ngn fuktskada så är det nog svårt?).

"Det som stör mig dock är att någon som anlitas av försäkringsbolag för att åtgärda skador kan utföra ett sånt här jobb."
Då får du nog leva med att vara störd tror jag, bara att göra ett snabbsök på detta forum så hittar du nog 100-tals trådar om "kvalificerade entrepenörer" som gjort fuskjobb :/

/K
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
Dina formella rättigheter är enbart gentemot säljaren av fastigheten, men felet verkar vara för litet för att dra igång en "fel i fastighet"-process mot säljaren såvida det inte visar sig att det blivit följdskador. Säljaren har dock i egenskap av beställare (om det inte var försäkringsbolaget som var beställare gentemot entreprenören) en bättre/enklare sits mot sin leverantör (än vad du har mot säljaren).

Om jag hade varit i din sits hade jag kontaktat säljaren och förklarat situationen. Berätta att jag inte var arg på säljaren utan mer på klåparen till hantverkaren som gjort jobbet. Berätta att du inte har för avsikt att dra igång ett ärende mot säljaren men gärna vill ha hjälp med att få det åtgärdat av de som gjorde jobbet.

Om säljaren inte är beredd att lägga ner tid och kraft på att kontakta byggare/försäkringsbolag så kan säljaren överlåta sina rättigheter till dig så kan du driva det själv. Få det skriftligt så att du har någonting att visa upp för försäkringsbolaget/byggaren om det blir problem.

"Undertecknad överlåter samtliga mina rättigheter rörande [skadeärende XXX] till den nya ägaren av fastigheten [X]; [infoga ditt namn och personnummer]." Undertecknas av säljaren.
 
  • Gilla
Puttsson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Måste det verkligen vara ett uppvik av tätskiktet på väggen? Har för mig (men har inte gått ut för att kolla) att vi bara har tätskikt och klinkers på golvet och golvbrunn men inget på väggen.
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
https://www.gvk.se/branschregler/fr...kravs-tatskikt/bastu-och-tatskikt,-vad-galler

Bastu och tätskikt, vad gäller?
Bastu beskrivs inte i branschregler i dagsläget. Vill man ha en bastu i anslutning till sitt badrum finns följande alternativ:
1) En projektör eller en leverantör tar ett hundraprocentigt ansvar för hur bastun ska monteras i anslutning till bostadens övriga stomme och till eventuellt fuktkänsligt byggnadsmaterial.
2) Man bygger in bastun som en "lös inredningsdetalj" vilken kan avlägsnas utan att tätskikt påverkas.
 
Hemmakatten
Aha, men så har vi inte alls vår bastu byggd. Vår bastu finns i vår bastu/gäststuga-byggnad. Ena ytterväggen är glas från golv till tak. Andra ytterväggen har ingen diffusinsspärr. Panel på tredje väggen och murstock och dörr på fjärde väggen och så klinker med spygatt på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.