Vi har ett gästhus med ett rum, kök & wc/dusch, och funderar på att sätta upp ett attefallshus bredvid eller på annan plats på tomten. Enl PBL får man inte bygga ihop attefallaren med bostadshus, är osäker på om gästhuset klassas som bostadshus så måste kolla med kommunen. Enl PBL skulle man ev. kunna binda samman byggnaderna med ett "förråd". Jag tänkte mer som en korridor mellan gästhuset på ca 2-3 meter och sedan inreda attefallaren med tex två sovrum. Hoppas det finns någon som vet mer om detta är möjligt och hur man ska tänka inför en bygganmälan när den dagen kommer?
 
Som jag har förstått det så kan man aldrig koppla samman attefallare eller friggebodar med andra huskroppar utan att det blir bygglovspliktigt.

Dvs. Du kan förstås koppla samman husen i sig, men du måste söka bygglov för det nya huset som då uppkommer eftersom det inte längre klassas som bygglovsfritt enligt det regelverket (som ju bla reglerar maxytan).

Möjligt undantag är en altan, tror att griniga kommuner/tjänstem'än kan ha synpunkter, men i praktiken torde det inte gnällas i de flesta fall.
Sätter du upp ett skärmtak också så kan det bli lite kinkigare, men torde fortfarande vara ok.
Sen kan man omgärda skärmtaket med plank, som max får vara 180 cm höga, men mer än så kommer du nog inte undan med - och tom det lär vara att tänja på gränserna...

/K
 
Precis det jag är rädd för. När attefallsreglerna kom hänger inte övriga regler med eller borde uppdateras. Jag får inte bygga ut gästhuset då jag maxat den ytan enl detaljplan, men ett fristående attefallshus går bra ca 1 meter från den byggnaden :(
 
Hemmakatten
Ja, så är det. Ett Attefallshus måste vara fristående. Tycker tvärtom att reglerna är ganska klara.
 
Det sorgliga i kråksången är att om vi tex river ett uthus, garage eller carport får vi bygga ut gästhuset. Rivet vi uthuset som inte är "bostad" kan vi sätta ett attefallshus på den grunden och få klassa den som bostad samt bygga ut gästhuset, de tär lite galet men så klart är det omöjligt för våra lagstiftare att tänka på allt!
 
Jonatan79 skrev:
Det sorgliga i kråksången är att om vi tex river ett uthus, garage eller carport får vi bygga ut gästhuset. Rivet vi uthuset som inte är "bostad" kan vi sätta ett attefallshus på den grunden och få klassa den som bostad samt bygga ut gästhuset, de tär lite galet men så klart är det omöjligt för våra lagstiftare att tänka på allt!
Fast nu är jag inte med -varför skulle ni helt plötsligt få bygga ut gästhuset om ni bygger ett nytt sådant (attefallaren har ju inte med det att göra) ?
Är ytan för tilläggsbyggnad maxad så är den väl det ?

Mer förståeligt är väl att om ni river andra uthus så frigörs yta...som sagt en attefallare är ju ett undantag där man får gå över den totala ytan på byggplanen (vilket många kommuner förstås inte gillar) :)

/K
 
Om ett bef "uthus" eller liknande rivs får vi bygga större gästhus.
 
Jonatan79 skrev:
Om ett bef "uthus" eller liknande rivs får vi bygga större gästhus.
Det är jag med på - men attefallaren går ju utöver detta...så river ni ngt uthus bör nu ju kunna bygga ut gäststugan i vilket fall ? :)

Eller du menade kanske att du ville använda attfallren som "utbyggnad" och på det sättet slippa riva uthus ? :)

Ni har ju också möjligheten, under Attefallsreglerna, att bygga ut med 15 kvm - så 15 kvm bör ni kunna bygga ut gäststugan med oavsett vad detaljplanen säger (under förutsättning att övriga regler för attefallsutbyggnad följs förstås)?

/K
 
Precis, helt rätt i första delen. Men eftersom detaljplanen bara tillåter ett bostadshus går attefallarens +15m2 inte att tillämpa på gästhuset :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.