Jag har förstått att det förekommer olika uppfattningar om huruvida vedeldning är miljövänligt eller inte.
Vad tycker ni?
Är vedeldning miljövänligt?
 
Miljövänligt i förhållande till kol och olja eftersom det är en förnyelsebar energikälla.
Inte miljövänligt i förhållande till pelletseldning och fliseldning i kraftvärmeverk.
Utsläppen av partiklar och dioxiner mm. ligger på en oönskat hög nivå även i moderna pannor. Då ska vi inte tala om vilka utsläpp det blir från diverse "myseldning" och från omoderna pannor.
Ska vi ta värmepump driven av tysk brunkolskraft som alternativ så är nog ändå en modern vedpanna rena hälsokuren. Man slipper de giftiga kvicksilverutsläppen från kolet bl.a.
 
Skogsbränder är naturlig vedeldning. ;) I USA tror jag det brinner många gånger Sveriges totala vedförbrukning varje år.

Ved är till stor del ett "spill" från skogen så jag ser det ytterst miljövänligt jämfört med att bara låta det ligga och istället köra el eller nåt annat. Pellets åtgår el för att tillverka.

Totalaspekten är svår att få någon överblick men jag tror att skulle alla sluta elda ved tog nog det slut på vatten i dammarna snabbt. :rolleyes:
 
Ja! när det sker i en panna som har tillräckligt hög temperatur att förbränna ved.
-i en jämförelse med andra fossila bränslen får man anse att ved är neutralt =
förnyelsebart vilket inte olja kol är under samma tidsperspektiv
 
Ja i en miljögodkänd vedpanna som eldas mot en acktank.
I kökspisar och kaminer tror jag inte det är miljövänligt.
 
Biobränslen är koldioxidneutrala, det vill säga bidrar inte till växthuseffekten. Men vid dålig förbränning släpps metan ut. Metan är en växthusgas med 20 gånger större effekt per kilo än koldioxid.

Se till att elda rätt i rätt eldstad bara.
 
Intressant fråga och det skulle vara kul att se en miljöpåverkan-jämförelse mellan tex bergvärmepump VS. vedpanna. Jag ska själv välja system och det skulle kunna vara en delvis viktig aspekt i valet av system. Vedeldning släpper ju ut PAH i relativt stora mängder, vet inte precis hur mycket det skiljer i moderna pannor mot gamla.

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/PAH-till-luft/#?
 
johanpelle skrev:
Miljövänligt i förhållande till kol och olja eftersom det är en förnyelsebar energikälla.
Inte miljövänligt i förhållande till pelletseldning och fliseldning i kraftvärmeverk.
Utsläppen av partiklar och dioxiner mm. ligger på en oönskat hög nivå även i moderna pannor. Då ska vi inte tala om vilka utsläpp det blir från diverse "myseldning" och från omoderna pannor.
Ska vi ta värmepump driven av tysk brunkolskraft som alternativ så är nog ändå en modern vedpanna rena hälsokuren. Man slipper de giftiga kvicksilverutsläppen från kolet bl.a.
Varför vill ni driva VP med tysk brunkol? Finns ju bra svensk el istället. Eftersom Sverige exporterar rätt mycket el så finns ju inga behov att ta hit tysk brunkolsel.
 
Minns inte vilken rapport jag läst det, men PAH utsläppen sjunker något nu trots att det installeras mycket kaminer. Samma statistik ser jag finns i grafen på länken ovan. Slutsatsen eller vad man tror är att gamla pannor och kaminer med sämre slutförbränning står för mycket stor del av PAH utsläppen. Det stora problemet är gamla pannor/kaminer i kombination med eldande av annat än ved, dvs skräp, plast osv. Nya effektiva kaminer och pannor släpper ut ganska lite.

Alltså, vill man komma åt problemet med utsläpp måste man främja eller styra mot utbyte av pannor och kaminer till moderna varianter.

Tex min syster har en gammal CTC 1100 oljepanna med pelletsbrännare. Det finns mängder med liknande pannor och de är inte miljövänliga för fem öre trots att man eldar med pellets. Läst i en rapport från http://www.du.se/serc.

Kan man genomföra utbyte av pannor/kaminer med någon sorts morot, förutom ROT, så skulle det vara bra för pellets/vedeldningens rykte.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Varför vill ni driva VP med tysk brunkol? Finns ju bra svensk el istället. Eftersom Sverige exporterar rätt mycket el så finns ju inga behov att ta hit tysk brunkolsel.
I dagens energisystem så kan den el vi exporterar från Sverige ersätta el från kolkraftverk nere på kontinenten, så indirekt om du använder el till din värmepump så bidrar du till ökad elproduktion i kolkraftverk :).
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det kom ju en rapport för något år sen där man menade att uppemot 1000 pers dör i förtid p.g.a vedeldning. Om jag kommer ihåg rätt stack en del inlandskommuner med många vedeldare ut ganska mycket.

Hittade en länk
 
harry73
pelrik skrev:
Intressant fråga och det skulle vara kul att se en miljöpåverkan-jämförelse mellan tex bergvärmepump VS. vedpanna. Jag ska själv välja system och det skulle kunna vara en delvis viktig aspekt i valet av system. Vedeldning släpper ju ut PAH i relativt stora mängder, vet inte precis hur mycket det skiljer i moderna pannor mot gamla.

[länk]
Jag har börjat bli väldigt kritisk mot hur olika undersöksresultater publiceras och intepreteras. Tar man naturvårdsverket i ovanstående länk som exempel.
De skriver: Utsläppen från vedeldning är i stort sett oförändrade sedan år 1990. En ökad eldning av träbränslen har motverkats av att nyare ved- och pelletspannor har effektivare förbränning. Och diagrammet de visar gör det svårt att särskilja vedeldning från de övriga parametrar, men gör man egna diagrammen av samma data ser de t ex så ut:
PAH diagram.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blir det plötslig tydligt att PAH utsläpp från vedeldning minskade med mer än 20% under 25 år (trots ökad vedeldning)
Jag har ingen aning om det är bra eller dålig, men det är i alla fall betydligt bättre än Naturvårdsverket skriver på sin hemsida
 
Ja, just det ja, den rapporten och tråden kommer jag ihåg. Den fick ordentligt på nöten både på byggahus och i pressen. :) Just det där med 1000 personer var väldigt taget ur luften. :)
 
Okej, jag hittade länken i värmepumpsforum i en tråd där du undersöker möjligheten med vedeldat, hur har det gått med ditt vattenmantalde vedkaminsprojekt sedan Kuntri? :) Har även ställt frågan till dig i det forumet.
 
:) Lite off topic såg jag nu...

Jag skulle börjat bygga på mitt hus förra hösten men det har blivit försenat pga problem med grundläggningen så har även mitt kaminprojekt blivit. Planen var plintgrund men över 3m ner till berget ledde till betongplatta och golvvärme. Men det har tillåtit mig att göra tvättstugan lite större så jag kan sätta in en större acktank. Mitt hus blir ganska litet, 86kvm BOA med bra isolering så jag räknar med att kunna klara mig med endast kaminen. Framöver är det planerat en utbyggnation om ca 50kvm och då får jag se om jag kompletterar med en ytterligare värmekälla.

Så tanken just nu är att installera en Brunner HKD 2.2 sk Tunnel. Den ska placeras som en avdelare mellan kök och vardagsrum, därför Tunnelmodellen. Effekten nominellt är 12kW varav 30-70% till vatten alt 5-50% till ett värmemagasin. Dvs det går att välja vad du vill värma upp. Har du tex nästan värmt upp din acktank kan du shunta om värmen till värmemagasinet eller tvärt om. 25% av värmeeffekten avges genom kaminens glas eller insats. Det är väl det stora problemet kan jag tycka, att 3.6-5.9kW går ut i rummet.

Effekt under normal last är 23kW, även om Brunner själva säger att det går att få ut upp till 28kW utan problem. Effekten till vatten blir normalt nånstans mellan 8.4-16.1kW per timme.

Notera att jag inte har skrivit något om kaminens effektivitet, då det inte finns någon sådan information hos Brunner. Däremot har Tüv testat några av syskonmodellerna, bla HKD 2.2 XL sk. Den uppmätta effektiviteten är uppe och nosar 96% vilket är extremt bra. Jag har antagit att min kamins effektivitet är på 90%.

Acktank blir runt 750L, ev något större. Planen är att installera solfångare om några år. Har inte bestämt om det blir slingor eller värmeväxlare för solfångarna och varmvattnet.

Jag bygger mitt hus som ett åretruntisolerat fritidshus och kommer på så sätt runt BBR-regler för handikappanpassning, uppvärmning mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.