Ska koppla in oss på det nygrävda kommunala avloppet. Det är av typen LTA, lågtrycksavlopp alltså.

Frågan är om jag behöver jag sätta nån avluftning mellan badrummet och pumpbrunnen?
 
Puff!

Ingen som har en åsikt om detta?
 
Försök att få reda på vad det är för pump, gissar att det är en pump från Skandinavisk Kommunalteknik. De har installationsanvisningar på sin hemsida.
 
Jag har samma fundering. Hur gjorde du Arlamannen?


Finns det något problem med att bara ha vakuumventil till LTA? Det kommer ju funka utmärkt för att inte vattenlåsen sugs ur när man spolar men kommer det lukta kring brunnslocket? Kommer det bubbla upp lukt genom vattenlåsen?.

Det är en Flygt Compit-station. Jag hittar ingen info alls i deras dokumentation. Det enda jag hittar gäller en mindre station och där går vakuumventil bra enligt manualen. På de större stationerna finns en bild där avluftningen är öppen genom tak, inte en antydan till något annat finns.




Alternativet blir rör utanpå fasaden vilket inte är helt snyggt. Det är en sommarstuga så isbildning är inte ett problem så det borde fungera med 50mm. Finns det nån snyggare lösning om jag nu måste ha öppen avluftning?. Det finns ingen möjlighet att dra ett rör genom tak så det måste bli på fasaden.
 
Redigerat:
Det ska inte behövas någon särskild luftning mellan pumpbrunnen och huset vid LTA. I vart fall inte för den från Skandinavisk Kommunalteknik.
 
Jag bytte från trekammarbrun till LTA innan jul och tycker att det luktar lite fis ibland.

Min luftning är ju inte aktiv då den är tätad inne i ett kallt kryputrymme på ovanvåningen.
Kanske är det bara under dom kyligare månaderna detta uppstår...?

Någon som har haft liknande funderingar dom senaste åren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.