Hej,

Vi har en oinredd övervåning som vi håller på att bygga för att få en klar våning. Vi har fått draget ventilations till frånluftssystemet så att det finns rör i badrum och en garderob.

Vad jag förstår skall man nu göra hål i vägen ut för ventilationen och justera systemet? Vem kan göra detta gärna i Göteborgsområdet? Tycker det verkar vara svårt att hitta någon bra och för de firmor som finns att förstå vad de skall göra. Kan jag göra jobbet själv?

Mvh
MO
 
Det ska inte bara finnas ventilationsrör, det ska också finnas frånluftsdon på väggen eller i taket. För vår del kom husföretagets ventilationsexpert tillbaka när allt var klart för slutlig injustering. En bra ventilationsfirma kan säkert hjälpa er.
 
Tack för svaret Josth. Det är ju injustering och frånluftsdon som saknas om jag förstår allt rätt. Huset är ju byggt 2011 så husföretagets ventilationsexpert har jag ingen aning om vem det är och försöker hitta en bra ventilationsfirma men det verkar svårt.
 
Dags att fundera på vilka frånluftsdon det ska vara då. Är ventilerna i ytterväggarna eller fönstren klara? Om man själv är riktigt teknisk och händig finns det möjlighet att hyra luftflödesmätare hos Soliduct t.ex. över en helg. https://www.soliduct.se/luftflodesmatare-uthyrning/p-2065.htm
 
Ett tips är att locka röret (frånluften) tills bygget är klart. Allt damm osv kommer annars att hamna i pumpen.
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Återigen tackar för alla svar.

@Josth du har rätt att fundera på frånluftsdon vore bra. Är det något speciellt man bör tänka på? Ventilerna i yttervägg/fönster ej klara. Tror ej jag skall hyra luftflödesmätare och göra det jobbet.

@n1zz3 bra tips vi bör tänka på då bara badrum är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.