Hej

Vill riva ner en rad med garderober som står nästan mitt i huset.
Men funderar på om de kan va bärande konstruktion.

Är 80x80 mm reglar med ca 1.5 m mellanrum.
Ovanför de ett gammalt numera inbyggt fönster parti.

Är betonghus så allt annat är betong.

Bifogar lite bilder


IMG_20160201_101254778_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20160201_101315930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20160201_101403282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är de bara riva o se glad ut
 
Troligtvis inte bärande.. Man använder inte garderober som bärande konstruktion. Är det betongvalv eller träbjälklag ovanför?
 
Utan att veta säkert så skulle jag gissa på att det är bärande. Jag skulle i alla fall inte lite på något svar i något forum där folk gissar precis som jag.
 
Jag har lite frågor:
Vilket håll går nocken, på samma håll som garderoberna? Generellt kan man säga att en hjärtevägg (bärande vägg) går på samma håll som nocken.
Är det träbjälklag eller en betongplatta?
Om det är trä, vilket håll ligger bjälkarna.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Det är omöjligt att säga om det är bärande utan ritningar på huset.
 
Screenshot_2016-02-02-10-58-33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan i mitten av huset ser man gaderobsväggen. Själva garderoberna går som bilden visar inte upp till tak, utan bara baksidan som är reglad upp mot taket.
O rakt under sitter de en källarvägg.

Hjälper denna ritning något?

Garderoberna går samma håll som nocken.
Träbjälklag, ligger rakt över, inte längsmed.
 
peternicklas
Skulle tro att den är bärande i någon form, om inte primärt så helt klart sekundärt. Med sekundärt menar jag att vid hög belastning så kommer väggen att bära en del av kraften. Storleken på denna måste man räkna på.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Den verkar helt klart vara bärande alternativt stödjande.
 
Tror inte jag............... det finns ju en bärande vägg i "betong" (enl TS tidigare inlägg) till höger om garderoberna.

Helt säker på att den "betongväggen" är den bärande i det huset och med den takstolen.
 
oceanis skrev:
Tror inte jag............... det finns ju en bärande vägg i "betong" (enl TS tidigare inlägg) till höger om garderoberna.

Helt säker på att den "betongväggen" är den bärande i det huset och med den takstolen.
Jaså? Jag missade att han skrev att det fanns redan en bärande vägg i betong.
Bärande väggar står över andra väggar så att belastningen flyttas till marken.
Dessutom tycker jag att en innervägg i 80x80 reglar är lite väl bra för en innervägg
 
evojenza skrev:
Jaså? Jag missade att han skrev att det fanns redan en bärande vägg i betong.
Bärande väggar står över andra väggar så att belastningen flyttas till marken.
Dessutom tycker jag att en innervägg i 80x80 reglar är lite väl bra för en innervägg
TS skrev att allt annat i huset förutom garderoben och den uppreglade delen ovan för garderoben är av betong.
Då utgår jag ifrån att alla väggar och valv är betong och tror därmed inte att en garderob är bärande.
Garderober lär väl aldrig ha varit konstruktionselement som man använder i bärande konstruktioner.

Och speciellt som det tidigare varit ett fönsterparti över garderoberna...
 
Redigerat:
oceanis skrev:
TS skrev att allt annat i huset förutom garderoben och den uppreglade delen ovan för garderoben är av betong.
Då utgår jag ifrån att alla väggar och valv är betong och tror därmed inte att en garderob är bärande.
Garderober lär väl aldrig ha varit konstruktionselement som man använder i bärande konstruktioner.

Och speciellt som det tidigare varit ett fönsterparti över garderoberna...
TS skrev: "Nästan i mitten av huset ser man gaderobsväggen. Själva garderoberna går som bilden visar inte upp till tak, utan bara baksidan som är reglad upp mot taket.
O rakt under sitter de en källarvägg."

Det tolkar jag som att garderoberna är ditställda i efterhand.
Och varför kan man inte ha fönster i bärande väggar?
 
evojenza skrev:
TS skrev: "Nästan i mitten av huset ser man gaderobsväggen. Själva garderoberna går som bilden visar inte upp till tak, utan bara baksidan som är reglad upp mot taket.
O rakt under sitter de en källarvägg."

Det tolkar jag som att garderoberna är ditställda i efterhand.
Och varför kan man inte ha fönster i bärande väggar?
Jovisst kan man ha fönster i bärande väggar, absolut kan man det. Och javisst är det en källarvägg under och normalt har man hjärtväggar rakt över varandra.

Men om det är ett betongvalv så kan det mycket väl vara tillräckligt starkt för att ha en sido förflyttad vägg som den vi ser på ritningen och som är tillräcklig bärande för en takstol som egentligen ska ha sin största belastning på ytterväggarna. Det är ju inte en vind för boende eller förvaring om man bedömer höjden av takstolen jmfrt med höjden i rummen.
 
oceanis skrev:
Jovisst kan man ha fönster i bärande väggar, absolut kan man det. Och javisst är det en källarvägg under och normalt har man hjärtväggar rakt över varandra.

Men om det är ett betongvalv så kan det mycket väl vara tillräckligt starkt för att ha en sido förflyttad vägg som den vi ser på ritningen och som är tillräcklig bärande för en takstol som egentligen ska ha sin största belastning på ytterväggarna. Det är ju inte en vind för boende eller förvaring om man bedömer höjden av takstolen jmfrt med höjden i rummen.
Nu hade det varit bra om TS kan bekräfta om den andra väggen är i betong. Är den det så får jag backa och hålla med dej.

Visst kan det vara starkt nog men som alltid när det gäller bärande så är man det minsta tveksam, ta in en fackman.
Det är för mycket "ser ut som, kan vara och tror".
 
Väggen till höger är betong, även ytterväggar och övriga innerväggar.
Garderoberna är platsbyggda sen huset byggdes 54-.
Golvet under är helt o betong.

Men de var dom kraftiga reglarna som ja börja undra över.
Kanske bara stödjer upp de gamla fönster partiet.
Vinden är kallvind inget inrett. För lågt i tak.


IMG_20160201_101507729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.