Jag förösker inte vara dryg mot din lösning, bara det att jag gillar optimala lösningar. :D Tex kan man byta ut det stora elementet mot ett mindre som är gjort för att ventileras på det sätt som din bild. Dessa har ofta just en tangentialfläkt. Då kan man få ner storleken på elementet till bara typ 30x20 cm istället för som på TS bild
 
Det är lugnt! Jag gillar också perfekta lösningar - min fru blir rätt trött på mig ibland :D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Man kan byta fönstret så att man får högre brösthöjd.
 
AndersMalmgren skrev:
Vad som händer är att den värmer upp hela skåpet, när hela skåpet är uppvärmt till samma temp som vattnet så lämnar inte radiatorn mer värme så det är ju ingen stor miljöbov. Vill man ha en bättre utdelning av värmen kan man sätta in en tangentialfläkt tex
Nja, inte riktigt. Luftspalten kring elementet kommer att få ungefär samma temperatur som framledningsvatten och därför blir värmeledningen ut genom väggen rätt hög. Klart att förlusterna stiger. TS skriver atty han inte tror att elementet behövs. Men det har ju satts dit av en anledning.
Jag hade gjort en hel spalt i bänkksivan över elementet med bra lufttillförsel genom sockeln.
I första hand hade jag dock undvikit bänkskåp där överhuvudtaget och istället ställt dit en lös öppen bänk på arbetshöjd. Sådant har jag hemma och så vinner man arbetsyta samt lite förvaring utan att elementet eller förnstret påverkas nämnvärt.
 
K
Det skulle väl gå att byta till något mindre element och lämna det öppet under. Dock skall bänkskivan vara utan skarvar förutom på ställen där det inte går att undvika. ( tex hörnet där köket svänger.

Har ni någon länk till ett kompakt litet från typ K-rauta eller Bauhaus. ( Kanske även Jula/Biltema/Byggmax? )
Samt till en modell som man kan bygga in och göra ventilation i sockeln och i skivan uppe vid fönstret . ( med fläkt som jag fatta det )
 
Jag har en kompakt i min lgh, kan kolla märke när jag kommer hem
 
Redigerat:
Hur gick det för er? Står inför samma problem, att bygga diskmaskin framför ett vattenburet element men lämna ca 14 cm luftspalt. Kan det fungera? Ovanför elementet är det ribbat fönsterbräde med stort luftgenomsläpp. Frågan är om 14 cm räcker för att få in tillräckligt med luft?
 
  • Gilla
Caroowliine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.