Hej
Vi har precis installerat Trygghetsvakten vind.
En luftkanal är mellan Gavelventilen och själva fläkten.
Vi tror att vi behöver sätta dit en extra ljuddämpare. Typ denna
https://www.polarpumpen.se/fukt-i-hus/marken/trygghetsvakten/ljuddampare

Har ni koll om den skall monteras på samma sida av fläkten, som den första luftkanalen eller på "utblåssidan" av fläkten ?

Axelman
 
S
funderar på vad ni vill uppnå med ljuddämparen. är det ljudet invändigt?
för själva maskinen låter ju. å ni får inte bort maskinljudet med en extra ljuddämpare
 
Jo,
Vi har nu fått en extra ljuddämpare typ ovan.
Vi är lite fundersamma om den har monterats på rätt sida om själva fläkten .

Axelman
 
S
med dämparen så dämpar ni blås ljudet mest. och inte själva maskinen.
på utblåssidan vill man ha den.
och vill dämpa själva motorn får ni göra det på något annat sätt
 
Vi har nu monterat en rejält större "insugsventil" på gaveln.
Ljudet har minskat.
Nu undrar jag om det finns någon enkel metod att kunna se om Trygghetsvakten är aktiv så tillvida om fläkten snurrar eller värmekablarna värmer.
TV är ansluten till elcentralen via en jordfelsbrytare.
Kan man efter jordfelsbrytaren koppla in någon enkel / mindre dyr elmätare som visar om någon aktivitet pågår med Trygghetsvakten ?
Axelman
 
Vi har för ett par dagar sedan fått en liten elmätare installerad efter persomskyddsautomaten, PSA.
(Det var ingen jordfelsbrytare. ) Så nu skall vi kunna avläsa TV´s förbrukning och kunna se när TV är aktiv. Vi har inte sett någon aktivitet ännu, men det kanske beror på kylan ? Man blir dock lite osäker på om allt står rätt till efter ominstallationen. Det är ju så idiotiskt så man måste krypa upp på vinden för att kunna se om TV är vid liv. Det skall i så fall lysa någon lampa. Det är verkligen urdåligt att själva styrenheten inte kan dras ner till bostadsutrymmena.
Men som sagt, inaktiviteten kanske beror på vädersituationen ?
Någon annan kanske har en susning om ifall TV jobbar nu när det blivit MINUSGRADER?
 
Om TV jobbar eller inte beror på klimatet på din vind samt om det är fuktigare luft innanför än utanför, så att ge någon uppfattning om det är ungefär som att spotta i kaffekoppen och berätta om vädret.

Min TV går inte just nu, i skrivande stund.
 
axelman skrev:
Vi har för ett par dagar sedan fått en liten elmätare installerad efter persomskyddsautomaten, PSA.
(Det var ingen jordfelsbrytare. ) Så nu skall vi kunna avläsa TV´s förbrukning och kunna se när TV är aktiv. Vi har inte sett någon aktivitet ännu, men det kanske beror på kylan ? Man blir dock lite osäker på om allt står rätt till efter ominstallationen. Det är ju så idiotiskt så man måste krypa upp på vinden för att kunna se om TV är vid liv. Det skall i så fall lysa någon lampa. Det är verkligen urdåligt att själva styrenheten inte kan dras ner till bostadsutrymmena.
Men som sagt, inaktiviteten kanske beror på vädersituationen ?
Någon annan kanske har en susning om ifall TV jobbar nu när det blivit MINUSGRADER?
Det finns en diagnosenhet att köpa till för sisådär 2500:- men den tillför inte så mycket. Enklare att skaffa en billig webkamera med lysdioder a 70:- på Aliexpress och dra ner en förlängning till lämpligt ställe där man har tillgång till dator. Annars kan man programmera en Raspberry pi så att den larmar till mobilen om lampan ändras från rött till grönt. Det löser ju inte problemet med att hålla koll på förbrukningen men då ser du åtminstone att enheten är på och att den har tillräcklig kapacitet.
 
Nu finns det ju redan en separat elmätare för detta, så där lär man se om det förbrukas något, dvs om TV är aktiv. Jag har en mätare på värmekabeln och en på fläkten. Kabeln drog en hel del så den har jag kopplat ur, det verkar räcka utmärkt med det som fläkten gör.
 
Ja
Elmätaren är installerad efter persomskyddsautomaten. Elmätaren fungerar och TV (Trygghetsvakten) jobbar då och då. Allt gott och väl alltså.
Tyvärr låter fläkten en aning i det underliggande sovrummet. Förhoppningsvis går ljudet att minska genom att bland annat hänga fläkten i typ "Gummistropp". Jag tror också vi skall satsa på en extra ljuddämpare typ denna
http://www.avfuktningsbutiken.se/ljuddampare-trygghetsvakten-flakt/52-0
Både Gummiupphängningen och ljuddämpare skall minska stomljudet, som är ganska märkbart om man lägger örat till trävirket vid fönstret på sovrumsgaveln.
Jag tror att jag också skall sätta på en enkel brytare på kabeln som går mellan elmätaren och TV-aggregatet på vinden. TV är säkrad med 10 amp. Den skulle användas till att ha möjlighet att stänga av TV om ljudet blir besvärligt under ex.vis sommarnätter då man vill ha öppna sovrumsfönster.
Kanske någon här kan tipsa om enkel brytare som bryter fas och Nolla och där skyddsjorden kan kopplas "rakt igenom" ?

GOD HELG
Axelman
 
Hej
Vi har nu i ungefär tre dagar haft ett uselt väder med dimma, dis duggregn och allmänt ruggigt. Termometern visar ungefär 3-6 grader ute. Luftfuktigheten är och har varit mellan 95 och 99 procent enligt vackertvader.se.
Det som är förvånande, tycker vi, är att TV jobbat väldigt mycket under de här fuktiga dagarna.
Vi har en Wood's SS-7002 Hygrometer monterad på vinden och den visar drygt 80 % Rh.
Tidigare när vädret var lite mera normalt så var Rh ungefär 70 %.

Det verkar lite mysko att TV-fläkten, snurrar in så fuktig luft till vinden.
Man kan nästan tro att TV jobbar åt "fel håll".
Men det kanske finns någon bra förklaring
Axelman
 
Vi har precis samma erfarenhet som "axelman" beskriver ovan under sådana dagar med dåligt väder. Jag mäter relativ luftfuktighet både ute vid intaget av luften och inne på vinden och har ungefär samma värden under senaste veckan.

Vi har haft Trygghetsvakten Vind sedan oktober 2013 och efter mätningar kunde jag konstatera att den fläktade in luft som var fuktigare än den som fanns på vinden. TV fläktade för fullt i kraftigt snöfall med högre fuktighet ute än inne och följden blev att det bildades en snödriva på vindsgolvet. Jag påtalade detta för Trygghetsvakten i Göteborg som svarade att man även måste ta hänsyn till bl.a. temperaturen både inne än ute. Om Trygghetsvakten skulle kontrollera min styrenhet så skulle det kosta mig 990 kr om inget fel upptäcktes. Jag gjorde omfattande dagliga noteringar under ca ett halvår av luftfuktigheter och temperaturer både ute och inne samt om TV gick vid observationerna. Efter att jag skickade dessa noteringar till Trygghetsvakten samt efter en omfattande mailväxling så fick jag slutligen skicka tillbaka styrenheten utan kostnad. Trygghetsvakten kunde konstatera att styrenheten hade en trasig sensor och jag fick en ny (silverfärgad, den förra var svart). TV har därefter fungerat bättre men jag upplever fortfarande sådana märkliga beteenden som "axelman" nämner ovan.

Med den erfarenhet jag har idag av Trygghetsvakten hade jag troligen valt en sorptionsavfuktare från Acetec istället.
 
Hej
Din nya box ser kanske ut som ovan ?
Jag antar att vi har den också.

Härom dagen hade vi orrt och fint väder på förmiddagen och då var fläkten stilla. Under eftermiddagen blev det plötsligt disigt och ruggigt med duggregn. Då snurrade fläkten på.
Märkligt och irriterande.
Det är trist när man inte kan lita på att systemet fungerar som det skall.
Jag tycker det är konstigt att de inte förstår att systemet måste kunna utrustas med en "kontrolldisplay" i boutrymmet så man kan se att allt är ok. Inne- och utegivarna är väl förmodligen sådant som kan falera.
Som jag känner idag, så hade jag inte satsat på TV i dess nuvarande utformning.
axelman
 
Hej!

Ja min nya styrenhet ser ut så men jag har inte fått tillägget till installationsanvisningen som du lade ut. Tack för pdf-filen.

Jag håller med om att man blir konfunderad över hur TV fungerar, speciellt vid dåligt och regnigt väder. Vid samma temperatur ute som på vinden verkar min TV stanna först då luftfuktigheten ute överstiger vindens med ca 10-15 procent. Jag förutsätter att det finns mer komplicerade beräkningar som styr TV där den tar hänsyn till bl.a. luftfuktighet, temperatur, ångtryck mm. Men man blir konfunderad när man ser dess funktion i praktiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.