K
Hej,

Då befintligt kök i vårt nyköpta hus är för litet ( och även gammalt ) så vill vi byta ut och bygga ut det.
Nu till "problemet" som jag tror delvist är löst efter läst igenom gamla trådar.
Det finns två fönster där det är ca 80 cm upp till fönsterbrädan. Det finns även ett element under varje fönster.
Tankarna som går just nu är att bygga förbi det ena fönstret och sedan svänga ut köket som ett L innan man är framme vid det andra fönstret.
Problemet här blir det rätt så grova elementet som sitter framför fönstret.
Är det någon idé att behålla och försöka bygga in det med någon finurlig lösning.
Eller skall man helt sonika be någon vvc-snubbe montera bort det?
Det finns ju redan ett element i köket som jag själv tycker borde räcka. ( fjärrvärme/vattenburen )
Det är även öppet mot vardagsrummet som har en kamin och ett rätt så avlångt element.

Här är lite bilder på hur nuvarande ägare haft det:

annat (9).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


annat (11).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
Ni kan alltid byta det ena elementet mot ett konvektor-element (tror jag det heter) som monteras under köksskåpet och blåser ut värmen efter golvet.
 
Jag skulle behålla elementet, sätta 60-skåp och en 80-bänkskiva urtagen vid fönstret (kompletterad med bakkantlist). Komplettera med ventilationsöppningar under skåpen och i den "låda" som blir vid fönstret. Jag har haft den lösningen i två kök (hittills) och har inte ångrat mig en sekund (y)
 
Det hämmar ju luftutbytet nästan totalt. Vattenburen golvvärme för att ersätta elementen hade jag kört på
 
K
Tack för förslagen. Tror dock vi inte kommer lägga golvvärme pga olika anledningar. Kostnad,tid,(o)kunskap samt att jag inte tror den värmen behövs på parkett i ett rum med så många värmekällor.

Låter som en bra idé med 60 skåp vid fönstret och element.
Kommer som sagt vara ett element kvar som sitter öppet som innan.
Får för mig det räcker och att man kan dra ner värmen i det elementet som byggs in?
Kan ju vara bra att ha det kvar för framtida bruk.
Känns mer omständigt att plocka bort ( kostnad VVS-människa ) och sedan i framtiden ångra sig och behöva montera tillbaka.

Flödet i det vattenburna systemet bör väl inte påverkas av det?
Har el-panna i nuvarande bostadsrätt där elementen alltid skall stå på max enligt föreningen ,
då flödet av varmvatten regleras av tempsensor på utsidan.
 
Redigerat:
Jag gillar att göra det korrekt, sätt ditt ballofixer och ställ elementet i källaren tills det ska användas igen.

edit: Om du inte vill stänga av systemet såhär på vintern så kan du frysa rören och sätta ditt ballofixer
 
AndersMalmgren skrev:
Det hämmar ju luftutbytet nästan totalt. Vattenburen golvvärme för att ersätta elementen hade jag kört på
Mnja, visst är det så att cirkulationen blir lidande, men ett borttaget element ger ju absolut inget luftutbyte eller värme heller så köket lär garanterat bli kallare. Dessutom kan ju fönstret bli väldigt kallt med möjlliga im-/frostproblem som följd. Jag har byggt in två av tre element i mitt nuvarande kök och det fungerar fullt tillfredsställande.
 
Så här ser det ut utifrån. Fungerar bra i just det här fönstret i o m att fönstrens är kopplade och öppnas utåt.

IMG_1468.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tusseerik och 2 till
  • Laddar…
K
Är det låg höjd från golv upp till ditt fönster?
Eller har du väldigt höga bänkskåp?

Känns som att min bänkskiva knappt kommer märkas utifrån då den bör gå kanske max 5 cm ovanför nuvarande fönsterbräda.
I alla fall om man jämför med höjden på befintligt köks bänkskiva.
 
krillek skrev:
Så här ser det ut utifrån. Fungerar bra i just det här fönstret i o m att fönstrens är kopplade och öppnas utåt.

[bild]
Den där arean kanske är några procent mot den area som ett naket element har. Men visst, hjälper ju lite mot kallras det gör det ju. Men känns lite dumt att värma upp ett helt skåp för att lösa det problemet
 
Kirderf85 skrev:
Är det låg höjd från golv upp till ditt fönster?
Eller har du väldigt höga bänkskåp?

Känns som att min bänkskiva knappt kommer märkas utifrån då den bör gå kanske max 5 cm ovanför nuvarande fönsterbräda.
I alla fall om man jämför med höjden på befintligt köks bänkskiva.
Bänkskivan (40 mm) sitter på normalhöjd ~90 cm, sen är ju bakkantlisten 50 mm hög. Fönstren sitter väl ca 75 cm från golvet.
 
Kirderf85 skrev:
Är det låg höjd från golv upp till ditt fönster?
Eller har du väldigt höga bänkskåp?
75 var vanligt förr vi har samma i vår 1880-tals våning. Har 90cm i vår nyare 20-tals lgh
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Den där arean kanske är några procent mot den area som ett naket element har. Men visst, hjälper ju lite mot kallras det gör det ju. Men känns lite dumt att värma upp ett helt skåp för att lösa det problemet
Några procent gånger två i så fall (det är dubbla fönster...) ;)

Som sagt, ingen 100% perfekt lösning, men klart bättre än att ta bort elementen helt eller tt bryta upp trägolvet för att lägga golvvärme i vårt fall. Att det blir en extra "tallriksvärmare" har inte stört oss - värmen stannar hur som helst inomhus :cool:
 
Vad som händer är att den värmer upp hela skåpet, när hela skåpet är uppvärmt till samma temp som vattnet så lämnar inte radiatorn mer värme så det är ju ingen stor miljöbov. Vill man ha en bättre utdelning av värmen kan man sätta in en tangentialfläkt tex
 
Fläkt är ju en bra idé för att öka cirkulationen, men i vårt fall blir inte skåpet alls lika varmt som elementen. Alla skåpen på väggen är utdragna ca 15 cm om jag minns rätt och ryggarna på skåpen är intakta (med luckor för lutning och strypventil) så det blir hyfsad cirkulation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.