Om man vill ha en tvättmaskin och en torktumlare med normala yttermått och som tar riktigt mycket tvätt, är det då LG man ska satsa på eller vad rekommenderar ni?
 
Jag har hört, dock inte provat själv, att de tvättmaskinerna som tar mycket tvätt inte är bra. Tillverkarna vill  (enl mina bekanta) kunna hålla nere energi- och vattenförbrukningen för att  kunna visa i olika test att deras maskiner är "bra köp" och det gör att maskinerna framförallt inte sköljer tvätten lika bra som vanliga maskiner (som tar mindre tvätt).

Ett alternativ kan vara att satsa på en riktig hyreshustvättmaskin - kostnaden är dock betydligt högre eller varför inte 2 tvättmaskiner?
 
KMH skrev:
Jag har hört, dock inte provat själv, att de tvättmaskinerna som tar mycket tvätt inte är bra. Tillverkarna vill (enl mina bekanta) kunna hålla nere energi- och vattenförbrukningen för att kunna visa i olika test att deras maskiner är "bra köp" och det gör att maskinerna framförallt inte sköljer tvätten lika bra som vanliga maskiner (som tar mindre tvätt).
Frågan är om det är sant eller en sådan där sak som bekanta hört från bekanta som hört det av bekanta, som hört det av.... Finns det någon undersökning eller test som stödjer detta? Är det fler som hört något?

KMH skrev:
Ett alternativ kan vara att satsa på en riktig hyreshustvättmaskin - kostnaden är dock betydligt högre eller varför inte 2 tvättmaskiner?
Hyreshustvättmaskiner, vart köper man sådana? Är inte de rätt fula och har andra mått? Vi har inte plats för större tvättmaskiner eller två tvättmaskiner.
 
Hej
De bekanta som jag hänvisar till är personliga vänner som själv satsade på en större tvättmaskin och är missnöjda. Det är en tvättmaskin med stor kapacitet men "snål vattenförbrukning" (som ju är modernt). Dvs. det är inte vänners-vänners-vänner.

MEN vad jag menade var att jag har inte själv provat en sådan maskin därför har jag ingen EGEN erfarenhet om de är bra.

Nu var det några år sedan mina vänner gjorde sin tvättmaskin-satstning så det kan mycket väl hända att tillverkarna fått eventuella klagomål och rättat till felet. Konsumentverket brukar göra olika test - kolla om de har gjort ett för tvättmaskiner som klarar mycket tvätt.

Lycka till med ert letande. Jag är säker på att ni hittar ett alternativ som passar er.
 
KMH skrev:
Hej
De bekanta som jag hänvisar till är personliga vänner som själv satsade på en större tvättmaskin och är missnöjda. Det är en tvättmaskin med stor kapacitet men "snål vattenförbrukning" (som ju är modernt). Dvs. det är inte vänners-vänners-vänner.
Vet du vilket märke det var, LG?
 
Vad är mycket tvätt? Jag har en Whirlpol som tar 6 kg som jag är nöjd med. Den har även en dagligtvättfunktion som tar runt en timma samt en supersnabbtvätt på 30 minuter.
 
Electrolux proffsserie: http://laundrysystems.electrolux.se/
Dyra, otympliga och något overkill men man lär nog inte slita ut dem under sin livstid...

Man blir ju lite sugen på en W31100H, en 110 kilos maskin. Köpa på sig lite mer kläder och sedan bara behöva tvätta ett par gånger per år. ;)
Fast det blir nog en del att hänga efter varje maskin...
 
Jag har en LG som tar 7kg (eller 8?, minns inte), och den sköljer sämre än den gamla jag hade, men jag tror att det gäller nästan alla nya maskiner - inte bara de stora. Min kompis köpte tvättmaskin (Miele) samtidigt som jag - och den sköljer inte bättre.

Råd och Rön hade testat tvättmaskiner och LGn jag sedan köpte hade bara betyg 2 (av 5) för sköljning. MEN de andra (normalstora) maskinerna i samma test hade ännu lägre. (1 av 5). De dåliga betygen gäller "inte vattenlöslig" smuts. (t.ex. sand, men även vissa tvättmedelsrester). När tillverkare skryter om bra sköljresultat i tester brukar de visa värdet för "vattenlöslig" smuts och det är oftast någorlunda bra för alla maskiner.

Sammantaget är jag nöjd med min maskin, vi är många i familjen så jag har verkligen nytta av att den är stor. Men jag väljer alltid "super skölj" och när jag tvättar något riktigt svårsköljt (t.ex. duntäcken) så händer det att jag kör igenom sköljningarna en extra gång.
 
LG's 8Kg black magic ...

Verkar helt klart bra med ång funktionen.
>>Speciellt rengöringsprogram för trumman: Het ånga rengör effektivt och förebygger bakterietillväxt.

Skönt att slippa rengöra klägget, men jag antar att det blir kvar i tvättmedels facket i vilket fall ? (vilket man mindskar genom att ha facket utdraget när maskinen inte används för att torka ut ...)

Lite saftigt med 13 390:- bara ... billigare i Tyskland/Polen ???

Henrik
 
Hur står sig förresten LGs diskmaskiner och torktumlare jämfört med de andra märkena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.