Här hos mig brukar nätägaren ta kontakt med installatören och kolla om h*n gjort en ner/upp säkring om man glömmer att anmäla och kunden har klagat. Jag har aldrig hört talas om att dom vill se en faktura, det skulle nog vara ett för enkelt sätt att "lura" nätägaren för en fejkad faktura kan ju "vem som helst" lätt fixa. Och nätägarna brukar godta det datum som står på anmälan även om det har gått rätt lång tid sedan ändringen gjordes. Nätägarna brukar helt enkelt lita på dom behöriga installatörerna.
Och nätägarnas säkring före mätarna, servicesäkring, ska skydda deras kabel och mätarskåpet så i vanliga anläggningar med ett mätarskåp/tavla med GII där man max kan säkra 25 A, säkras oftast servisen med 35A. Har man nästa storlek på mätartavla (63 A) säkras oftast servisen med 80 .
 
Redigerat:
fusion skrev:
Har inte nätägaren motsvarande säkringar (kanske trögare ) i sitt spridningsskåp ? Isf måste de väl ut och uppgradera där.

.
Nej, där sitter servissäkringar som ofta är avsevärt större.
 
Servis-säkringen brukar sättas 2 steg högre än mätartavlans säkringar (förutsatt att kabeln tillåter det)
Exempel 25 mot 16
 
Om inte annat så upptäcker nätägaren att man har för stora bottenkontakter när mätarbytet sker, vilket vi börjar närma oss igen. Livslängden är begränsad på mätarna. Detta med tanke på det stora bytet för ett par år sen.

MagHam skrev:
Servis-säkringen brukar sättas 2 steg högre än mätartavlans säkringar (förutsatt att kabeln tillåter det)
Exempel 25 mot 16
Nä, det stämmer inte idag. Ibland vid tajta förhållande med långa ALUS ut i skogen, så kör man kanske en 25A i IFÖ lådan, men i övrigt är standard att servisledningssäkringarna är på 35A. Det gäller oavsett om kunden kör 16,20 eller 25 A. Äldre anläggningar kan också ha 25:surprised:r, men det kan jag inte påstå jag stöter på ofta.

Men tumregeln med 2 steg högre säkring använder vi ofta på tex matande kabel till ett kabelskåp, så länge vi uppfyller utlösningsvilkoret.
 
Redigerat:
Här, inom samhällets tätort, är det praxis med 2 steg upp servis->mätartavla för enskild abonnent. Det har jag inside information på. Men det kan säkert variera mellan olika bolag och olika nätfall :)
 
MagHam skrev:
Här, inom samhällets tätort, är det praxis med 2 steg upp servis->mätartavla för enskild abonnent. Det har jag inside information på. Men det kan säkert variera mellan olika bolag och olika nätfall :)
Som du säger, olika bolag, olika praxis.

Ja, det finns säkert de som "micklar" med att ha en uppsjö olika säkringar i bilarna. Men de 5-6 bolagen jag jobbat åt de senaste 4 åren har alla kört på på 35A till serviser rakt av. Det är juh inte så vanligt att det är företagskunder, och att dom vill ha >35A.

Sen handskas jag till 95% med nya nätdelar när jag bygger själv. Är det ett gammal härke till kabelskåp (vilket det ofta är i tätorter) så är dom ofta försedda med DII, då fastnar man juh vid 25A =)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är väl osannolikt att TS förbrukar >16 A x 230 volt kontinuerligt.
Så om enstaka förbrukningstoppar ligger över 16 A är det väl inte troligt att nätägaren märker detta?
Nä, det är inte alls otroligt.
Det är en ganska enkel databaskörning.
 
bax skrev:
Nä, det är inte alls otroligt.
Det är en ganska enkel databaskörning.
Tror du att nätbolagen samlar in timförbrukningsdata från alla kunder?
Det tror inte jag, men jag har förstås inte frågat än.
Men du kanske inte gissar utan vet?
 
Bax, kanske jobbar på ett nätbolag och som jag skrev tidigare så har "mitt" nätbolag mjukvara som kan larma om förbrukningen inte stämmer och jag skulle bli förvånad om inte övriga nätägare har samma möjligheter.
 
tommib
Varför skulle de inte samla in det? Om mätaren kan leverera så finns det ingen anledning att inte samla in det. Det är så små datamängder och det kan potentiellt hjälpa nätbolaget att balansera sitt nät och gissa på framtida belastning.
 
OK Elmontör, jag skall fråga mitt nätbolag.
Det är faktiskt en kundägd ekonomisk förening, och jag råkar sitta i fullmäktige, utsedd av kommunen :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
jhedberg skrev:
Men hur gör jag nu?
Ring EON och säg som det är, firman har glömt anmäla och du får inte tag i dem. Tala om vilken firma det är, de lokala representanterna hos nätbolagen brukar känna sina pappenheimare.
 
KnockOnWood skrev:
OK Elmontör, jag skall fråga mitt nätbolag.
Det är faktiskt en kundägd ekonomisk förening, och jag råkar sitta i fullmäktige, utsedd av kommunen :)
Intressant att se vad du får för svar. Men trots allt ligger en majoritet av elkunderna redan tekniskt under möjligheten att mätas per timme.
 
Har pratat med EON, och de verkade allt annat än intresserade av att få in sina pengar, de tänker inte jaga elfirman själv och de tänker absolut inte ändra något förrän de får en anmälan ifrån just den elfirman som gjorde jobbet. De har tydligen aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem och lämnar det hela till mig att lösa....
 
tommib
jhedberg skrev:
Har pratat med EON, och de verkade allt annat än intresserade av att få in sina pengar, de tänker inte jaga elfirman själv och de tänker absolut inte ändra något förrän de får en anmälan ifrån just den elfirman som gjorde jobbet. De har tydligen aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem och lämnar det hela till mig att lösa....
Se till att få det skriftligt, du kan aldrig hänvisa till ett telefonsamtal senare när de börjar jaga dig....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.