10 350 läst · 37 svar
10k läst
37 svar
Hur informera EON om ökad storlek på huvudsäkringar?
Här hos mig brukar nätägaren ta kontakt med installatören och kolla om h*n gjort en ner/upp säkring om man glömmer att anmäla och kunden har klagat. Jag har aldrig hört talas om att dom vill se en faktura, det skulle nog vara ett för enkelt sätt att "lura" nätägaren för en fejkad faktura kan ju "vem som helst" lätt fixa. Och nätägarna brukar godta det datum som står på anmälan även om det har gått rätt lång tid sedan ändringen gjordes. Nätägarna brukar helt enkelt lita på dom behöriga installatörerna.
Och nätägarnas säkring före mätarna, servicesäkring, ska skydda deras kabel och mätarskåpet så i vanliga anläggningar med ett mätarskåp/tavla med GII där man max kan säkra 25 A, säkras oftast servisen med 35A. Har man nästa storlek på mätartavla (63 A) säkras oftast servisen med 80 .
Och nätägarnas säkring före mätarna, servicesäkring, ska skydda deras kabel och mätarskåpet så i vanliga anläggningar med ett mätarskåp/tavla med GII där man max kan säkra 25 A, säkras oftast servisen med 35A. Har man nästa storlek på mätartavla (63 A) säkras oftast servisen med 80 .
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 082 inlägg
Om inte annat så upptäcker nätägaren att man har för stora bottenkontakter när mätarbytet sker, vilket vi börjar närma oss igen. Livslängden är begränsad på mätarna. Detta med tanke på det stora bytet för ett par år sen.
Men tumregeln med 2 steg högre säkring använder vi ofta på tex matande kabel till ett kabelskåp, så länge vi uppfyller utlösningsvilkoret.
Nä, det stämmer inte idag. Ibland vid tajta förhållande med långa ALUS ut i skogen, så kör man kanske en 25A i IFÖ lådan, men i övrigt är standard att servisledningssäkringarna är på 35A. Det gäller oavsett om kunden kör 16,20 eller 25 A. Äldre anläggningar kan också ha 25r, men det kan jag inte påstå jag stöter på ofta.MagHam skrev:
Men tumregeln med 2 steg högre säkring använder vi ofta på tex matande kabel till ett kabelskåp, så länge vi uppfyller utlösningsvilkoret.
Redigerat:
Här, inom samhällets tätort, är det praxis med 2 steg upp servis->mätartavla för enskild abonnent. Det har jag inside information på. Men det kan säkert variera mellan olika bolag och olika nätfall
Som du säger, olika bolag, olika praxis.MagHam skrev:
Ja, det finns säkert de som "micklar" med att ha en uppsjö olika säkringar i bilarna. Men de 5-6 bolagen jag jobbat åt de senaste 4 åren har alla kört på på 35A till serviser rakt av. Det är juh inte så vanligt att det är företagskunder, och att dom vill ha >35A.
Sen handskas jag till 95% med nya nätdelar när jag bygger själv. Är det ett gammal härke till kabelskåp (vilket det ofta är i tätorter) så är dom ofta försedda med DII, då fastnar man juh vid 25A =)
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Bax, kanske jobbar på ett nätbolag och som jag skrev tidigare så har "mitt" nätbolag mjukvara som kan larma om förbrukningen inte stämmer och jag skulle bli förvånad om inte övriga nätägare har samma möjligheter.
Varför skulle de inte samla in det? Om mätaren kan leverera så finns det ingen anledning att inte samla in det. Det är så små datamängder och det kan potentiellt hjälpa nätbolaget att balansera sitt nät och gissa på framtida belastning.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
OK Elmontör, jag skall fråga mitt nätbolag.
Det är faktiskt en kundägd ekonomisk förening, och jag råkar sitta i fullmäktige, utsedd av kommunen
Det är faktiskt en kundägd ekonomisk förening, och jag råkar sitta i fullmäktige, utsedd av kommunen
Intressant att se vad du får för svar. Men trots allt ligger en majoritet av elkunderna redan tekniskt under möjligheten att mätas per timme.KnockOnWood skrev:
Har pratat med EON, och de verkade allt annat än intresserade av att få in sina pengar, de tänker inte jaga elfirman själv och de tänker absolut inte ändra något förrän de får en anmälan ifrån just den elfirman som gjorde jobbet. De har tydligen aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem och lämnar det hela till mig att lösa....
Se till att få det skriftligt, du kan aldrig hänvisa till ett telefonsamtal senare när de börjar jaga dig....jhedberg skrev:Har pratat med EON, och de verkade allt annat än intresserade av att få in sina pengar, de tänker inte jaga elfirman själv och de tänker absolut inte ändra något förrän de får en anmälan ifrån just den elfirman som gjorde jobbet. De har tydligen aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem och lämnar det hela till mig att lösa....