säkring.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en säkring som verkat ha givit upp.
Den är ca 7mm lång och mellan 2-3mm i diameter.

Vad kallas säkringstypen? Tips på var jag kan köpa ett par stycken.

All hjälp uppskattas!
 
Osäker på säkringstypen, men kolla på Elfa - de borde ha den.
 
Men vad kan 4.00 MJ betyda?
De säkringar jag tidigare har erfarenhet ifrån, har haft en märkspänning och ström angivet samt T eller F
 
När jag behövde hittade jag ett kit med glassäkringar i olika storlekar på Jula.
Finns säkert i andra liknande butiker.
 
Men dessa "vanliga" säkringar är för stora. De brukar ju vara 5x20 eller 6x32. Den här är 7mm lång och ca 2mm diameter.
 
MJ står troligtvis för millijoule och då är det nog inte en säkring utan en kondensator som du har på bilden.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Nja, har aldrig stött på en sådan kondensator. Men man ska ju lära sig nya saker varje dag :)
 
Jag tror att det är en ytmonterad (SMD) säkring och att CM är tillverkarens logga. Det är svårt att tolka SMD märkningar för säkringar utan att gå till tillverkarens datablad. Jag hittar tyvärr inte loggan på nätet, men försök att söka på "CM" "SMD" "fuse" eller liknande.

Om sin säkring sitter på primärsidan i något nätaggregat (nära nätsladden) och nätaggregatet är på storleksordningen 500W så ligger det nära till hands att säkringen är på 4.00A och att J kanske står för spänning eller tröghet.

Jag skulle som sagt söka en stund på nätet. Men vet jag att nätaggregatet är på 500W så skulle jag nog våga mig på att sätta dit en 4A sedan. Kanske prova med en snabb först för att eventuellt byta till en trögare.

Men om nu säkringen har gått, så är det väl hög sannolikhet att det finns något mer fel. Du borde nog mäta först.
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Om den sitter på primärsidan av nätaggregatet så bör du dock välja en säkring som är specad för 230V eller mer. Du kan även söka på Elfa, som andra tipsat om i tråden:

https://www.elfa.se/sv/komponenter/...oer-apparater/smd-saekringar/c/cat-L3D_525355

Välj en på 4A som är ungefär lika stor fysiskt. Inte väsentligt mindre för då kan brytförmågan vara sämre

Men som sagt: Försök först mäta varför den har gått. Eller leta "badcaps" - elektrolyter som lyft på hatten. Är det ett datornätaggregat?
 
Redigerat:
Tack samtliga som engagerat sig.

Säkringen sitter i en golvvärmetermostat som var trasig när jag köpte den.
Vet inte riktigt hur mycket jag ska engagera mig i bytet av säkringen innan jag får klart ifall säljaren på tradera är medgörlig eller ej. För att försätta undersökningen så måste jag demontera mer saker, och vill inte förstöra något som kanske ska skickas tillbaka. Men jag TROR att säkringen sitter på sekundärsidan, för att sköta driften på kretsarna och display. Hittar inte några trasiga kondningar än så länge.
 
4A låter lite väl mycket för driften av en sådan liten mojäng.
 
Loggan tillhör Murata Electronics. De tillverkar mycket termosäkringar och andra självåterställande säkringar, men om detta är en sån eller en vanlig smältsäkring kan jag inte svara på.
 
Finns det någon designator tryckt på mönsterkortet? Är det en säkring så borde den heta Fxxx.
 
Jag har undersökt lite. Men får inte igång den. Gjorde tom en fuling och la en sträng lod över säkringspunkterna och termostaten vill inte fungera. Har även gjort vidare undersökning på den, men min kunskap och tålamod tog slut.

Tack för all hjälp allesammans!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.