Hej.

Skall göra mig av med den gamla oljetanken. Bedömer att det är mellan 30-60 liter olja kvar i botten. Var gör jag av denna?

Var på Jula för att köpa dunkar och sedan köra till återvinningscentralen. Dock kostar en 10 liter dunk 70kr och jag har väl ingen möjlighet att tömma dunkarna på återvinningscentralen?

Och nej, jag känner ingen som vill ha oljan heller.

Bor i Mölndal nära Göteborg.
 
Där jag bor går det bra att tömma dunkar på återvinningen. Jag har en dunk med spillolja som jag tömmer vid behov.

Har du kvar oljepannan kan du mata brännaren från dunk.
 
gräv en liten grop?

tigg gratisdunkar hos den lokala mekanikern som köper in olja osv. ofta 20 litersdunkar så det blir ju max 4 st.

hade du bott nära sundsvall hade du fått dunkar av mig :)
 
Tar inte saneringsfirman hand om oljan?
 
  • Gilla
Trailertrash
  • Laddar…
Oljan går att lämna in på återvinningsstationen som miljöfarligt avfall (är i princip diesel den där oljan). Däremot en liten varning om du ska ta bort tanken själv, självrisken på försäkringen är uppemot 10 prisbasbelopp om du klantar dig och det börjar brinna. Vi anlitade en firma för att ta bort tanken eftersom det kostade 2-3k och då tog de även hand om spilloljan som fanns i tanken samt stod för ansvarsförsäkring om något hade hänt.

Edit: såg att du inte ville lämna dunkärna på återvinningen men jag tror ändå det är det bästa lösningen. Kom dock ihåg att tydligt märka upp att dunkarna innehåller eldningsolja/villaolja för att underlätta vid hanteringen för kommunen. Har du fortfarande oljebrännare kvar så kan man som några nämnt mata brännaren från dunkarna istället och köra slut på den sista oljan.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Offerten jag fick för borttagning var 8 000kr. Tänker att jag vill inte lägga mer än max 1500kr på borttagning. Då får jag ta risken och göra detta jobbet själv. Oljapannan är borttagen så oljetanken står bara och tar plats.

Men skall försöka ringa runt till återgivningar och höra om man kan tömma oljedunkar någonstans i närheten.

Är ju fullständig katastrof för miljön om folk inte kan göra sig av med olja på ett bra sätt.
 
Du känner ingen som har traktor? Där kan man ju köra på det. Synd du inte bor närmare. Vi kastar oljefat och dunkar på löpande band här
 
har för mig att kommunerna många gånger gärna ser papper på vart oljetanken tagit vägen och hur alltihopa sanerats. När jag tog bort min så minns jag att sotarn muttrade lite vad nu de har med saken att göra men det kanske är de som kontrollerar det hela?
 
Jo tanken behöver avregistreras och ibland krävs även ett skrotningsintyg på att tanken är borttagen och sanerad annars kvarstår kravet på besiktning även om tanken inte finns. Här räckte det dock med en anmälan till miljö och hälsa på kommunen i vilken man behövde uppge hur tanken sanerats osv. (Vår kommun var mest intresserad av att tanken var helt borttagen)
 
Att låta en firma sanera tanken verkar vara en ganska bra affär om man tänker på alla bikostnader mm och för att få rena papper.
Dessa 8000 är ingenting i jämförelse med det som kommer sedan: gym och spa i gamla pannrummet, va så säker. Och då kostar det...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du har fått en dyr offert. Du kommer inte ner i några 1500 men runt 4 tkr borde inte vara omöjligt, arbetet är också ROT-berättigat.

Om du ändå väljer att göra det själv så kolla först med kommunens miljökontor vad de kräver för intyg, spilloljan kan du lämna till närmaste återvinningscentral.
 
Det går utmärkt att köra upp oljan i en dieseldriven båt eller bil förutsatt att den är ren. Skattebrott visserligen men inget tekniskt problem.
 
jag tycker man kan utesluta helt att köra upp oljan i en motor. Bottensatsen i oljetankar brukar sällan vara av det mer upphetsande slaget och vill man undvika problem så gör man ju det.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Prova att skänka bort oljan i någon lokal Facebook-grupp eller på citiboard. "Hämtas på plats".

Om du gör det själv - såga upp tanken med tigersåg - INTE vinkelslip. Diesel är normalt inte särskilt brandfarligt, men man ska inte utmana ödet på det sättet.
 
Se till att ev firma som skall ta bort tanken tejpar för runt dörr och genomföringar till andra rum ordentlig och att de helst går in/ut genom fönster om möjligt. Det blir för jävligt med svart/grått damm som sprider sig i huset om de kapar med rondell. Har egen negativ erfarenhet av detta, dammet tog tid att bli av med och undrar hur mycket skit man andades in när de höll på. De som tog bort tanken i mitt förra hus stängde bara till dörren och det räckte inte. Är nog som tidigare nämnt en fördel att använda tigersåg, men tar nog tid och många sågblad.

Kolla med nån pizzeria, de brukar ha dunkar över som det haft frityrolja, pizza sås etc i. Brukar finnas gott om dunkar från spolarvätska på mackarna, fråga om du får ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.