Har ett platt garagetak som tidigare haft gummiduk, men är sedan förra våren nylagt med papptak på den gamla gummiduken.
Började läcka under sommaren men efter mycket undersökning hittar vi ingen klar anledning till läckaget. Så jag funderar nu på om det kan bli nåt kemiskt problem mellan gummiduken och tjärpappen kanske?

Då duken va hyfsat hel under utom vid avloppet som är i mitten, så kommer allt vatten igenom taket vid avloppet oavsett var det läcker in.

Lades två nya pappremsor i mitten där det brukar va sjö, då läckte det inte på länge. Förrän nu när snön börjat smälta.
Väldigt underligt problem, så är tacksam för alla ideer!
 
Nån kemisk reaktion har jag svårt att tänka mig. Antar att pappen svetsades och inte klistrades?
 
Mycket bilder underlättar vid denna typen av frågor. Både ute och inne och genomöringar i taket.
 
Jag vill minnas att takläggarna sa att tjärpapp drar ur mjukgöraren i gummiduken, så den torkar med tiden och blir skör.
 
Den svetsades ja, och det finns endast en genomföring för avloppet som är extremt tät.
Vi har krypit runt utan att se någon skada mer än i mitten där det nu ligger ett extra lager helsvetsad papp.

Kan tillägga att läckaget började efter att en annan byggfirma jobbat på taket när de bytt hustaket.
 
Då har det troligen blivit hål någonstans och de är extremt svårt att hitta små hål i papp.
 
Lägger man papp direkt på en PVC-duk utan en migreringsspärr mellan skikten sker en mjukgörarvandring och pappen riskerar att lösas upp.
Är det däremot ett tätskikt av EPDM-gummi är det ingen fara.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.