Den här bilden togs nån gång i början av 50-talet. Lägg märke till de två personer till vänster om mitten på bilden som står och ser upp mot flygplanet.

I övrigt har bygget har gått väldigt sakta framåt under hösten och vintern men nu börjar inspirationen komma tillbaka. Förra helgen monterade jag in den begagnade Jötulkamin jag köpte på blocket så att jag åtminstone ha lite drägligare arbetstemperatur där inne. Bilder kommer så småningom på det också.

Flygbild Majas.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1977bjorn och 7 till
  • Laddar…
Kul, ser fram emot fler bilder :)
 
jaaaa! bilder bilder bilder :)
 
Istället för torpargrunden har jag tänkt gjuta en platta inne i huset. Vad tror ni om denna lösning?
Vilka risker finns det och vilka fördelar finns?
Gjuta platta i Majas.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Jag ser inga risker med den föreslagna åtgärden utöver att syllen blir kallare (högre RF), vilket får anses vara ett ringa bekymmer.
Dock bör du fundera på plattans höjd i förhållande till vald golvtyp.

Lycka till!
 
Har inte laddat upp bilder på ett tag för att det krånglade men nu försöker jag komma ikapp lite så det blir först bilder från i vintras. JAg var tvungen att sätta in en kamin för att det inte skulle bli helt odrägligt att jobba där.Det var lite mys mitt i bråten.
IMG_2265.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kul, ser fram emot mer bilder :)
 
Gissar att det är första gången på 40 år som det eldas i den skorstenen. Tyvärr ska den rivas.
IMG_2270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annars fortsätter arbetet med att ta bort den gamla syllen och skarva stolpar.
IMG_2267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Matt87
  • Laddar…
Sen blev det dags för lammning hos våra kompisar
IMG_0945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, skorstenen ska rivas. Den murades av sotarmästaren i Burträsk Hugo Wännström, vilket för övrigt var en kusin till min frus farfar. Den är väldigt sinnrikt murad med gångar kors och tvärs, den går ut och ihop. Den är murad med kalkbruk och de flesta stenar behöver bara en liten knackning för att lossna. Många tegelstenar verkar komma från en ännu äldre skorsten eftersom stenarna är sotiga där det inte finns någon rökkanal.

Tyvärr kan jag konstatera att huset varit angripet av hussvamp nu när jag hittar svampmycel inne i bruket och nu förstår jag bättre vissa av skadorna på huset. Alla komponenter har funnits på plats för att den ska trivas, fukt, kalk och trä.

IMG_0933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jitee
  • Laddar…
Ursäkta lite oskärpa på bilden. Tyvärr glömde jag att fota när jag började riva på utsidan av taket. Jag använde skyliften och har tagit reda på alla användbara stenar. Tänkte att det är kul att ha kvar gammalt handslaget tegel.
IMG_0953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Det här är de sista stolparna som behöver skarvas. Å andra sidan behöver dessa skarvas hela vägen upp till yttertaket.
IMG_0054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sist lite tegel som inte är rensat ännu, men det kommer så småningom. Det är sånt arbete som är trevligt när det är soligt och fint ute.
 
  • IMG_0057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Där mitt i bilden stod de delvis rasade resterna av den gamla ladugården. Den har vi rivit och eldat upp nu under våren. Jag tänker ställa upp en attefallare från Baseco i Sorsele för att ha någonstans att bl a ställa hyvel och klyvsåg så att de går att använda under vintern.
IMG_0059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Väldigt intressant projekt att följa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.