Hej

Jag tänker fram och tillbaka att sätta en ljuddämpande friskluftventil men jag är helt osärket om det och vill gärna höra från er.

Hur mycket hörs genom den från utsida om man tänker på att från 8-10 meter finns grannes garage och trädgård och även om man inte gör jättemycket ljud kan höras eftersom det ligger så nära.

Jag tackar i förhand för era hjälp.
 
S
Det har tidigare diskuterats här och det har sagts att det inte spelar någon roll om man har 2-glas fönster. Har man moderna fönsterkasetter så ljudisolerar de mer och då blir det skillnad med ljudreducerande ventiler.
 
Jag har 3 glas fönster helt nya med bra ljuddämpning och tyst och valde inte sätta ventiler i fönster. I så fall är det väggventiler som blir.
 
S
Om du inte har någon tilluft idag så borde det vara viktigare än eventuellt ljud.

Fresh har några olika modeller, kanske är dem du har tittat på? Ju tjockare vägg desto bättre dämpning och det går att sätta på vindskydd/stormkåpa för ännu mer dämpnng.
 
Lever ni bara inne?

Jag hade 160 frånluft utan ljuddämpare och satte genast in det när jag hörde hur det lät. Ute.
 
Redigerat:
Är också intresserad, har liggande men när jag såg att jag var tvungen att göra mycket större hål och det såg trångt ut blev dom liggande... Är det värt det liksom?
 
Enligt Fresh TL80 D dBR är deras bästa friskluftventil om man tänka på ljuddämpning. Det blir mycket tystare än alla dem andra men det kan höras beroende på hur mycket ljud finns ute. Om jag kan tipsa man kan komplettera med en stormkåpa 170 och en extra stormkåpa från flexi klädd med ljuddämplatta. Den som jag köpte dämpa till dB 40 tb. Man kan sätta 2 tillsammas för en högre ljudisolering. Då blir 2 stormkåpa 6 db, 2 platta cirka 50 dB och själva ventil som är cirka 50 dB Då border inte låta mer ljud en själva fönster.
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.