Har köpt pärlspånt panel som jag ska ha i taket i hallen. Jag ska måla den vit, men inte hel vit, vill att träet ska lysa lite igenom. Vilken sorts färg använder man då?
Och jag är lite fundersam på en sak... om jag målar panalen innan jag sätter upp den så slipper jag ju att få omålade springor när den har torkat ihop sig lite, men då får jag ju fula spikskallar som syns. Sätter jag upp panalen först och målar den sen, så kan jag ju måla över spikskallarna, men då kan jag ju istället få tork springor....vad är bäst att göra?

MVH Anders
 
Kompis använde utomhuslasyr på sin takpanel. Behövde bara stryka en gång pga att den är lite tjockare från början. Inga spikar kommer synas om din snickare sätter upp panelen rätt. 8)
 
Jag gör såhär:

1. Panelen målas okapad med Alcros Träbets, vit. Först stryker jag ut med en bred pensel (råkar var en Stugpensel från Alcro), därefter går jag över hela plankan med en svamp (jag använder en sådandär gulgrön scotch). Betsen blir då jämt fördelad och det går väldigt fort (ännu fortare om man är två). Stå ute, färgen torkar på 20minuter. Som kuriosa kan nämnas att plank jag målat på detta sätt för två år sedan fortfarande är exakt färgmatchade med det jag nu målat i helgen.

2. Panelen spikas på reglar cc60. Jag använder 22x70 råplan. För att undvika synliga spikskallar så använder jag panel-clips (finns tex på silvan). Har man stora ytor tillåter man antagligen skarvar, i en mindre hall vill man antagligen undvika skarvar på bekostnad av lite extra spill.

Jag har just spikat 350meter panel på detta sätt.

Snickare kan inte trolla med spikskallar bara för att dom är snickare. För dold spikning spikar man antingen i noten eller så använder man clips.

Glöm helt att måla när panelen är monterad - det kommer att krympa.

Att använda dessa clips är ett helvete på större ytor för det tar en förbaskad tid att spika dessa (men det är inte svårt) - din hall är antagligen lagom stor och då tycker jag det är det självklara alternativet.

 
Självklart kan man måla efter montering. Nackdelen med detta är att man måste låta träet torka ordentligt så att det inte blir skarvar efter målning. Själv målade ja efter spikning. Inga skarvar syns.. Lycka till
 
tackar för alla tips.
Ska måla den innan uppsättning, för jag tror inte den är helt torr.
Men kom just på att det finns ju vita dyckert åxå, då borde ju skallarna inte synas värst mycket.

MVH Anders
 
har nu köpt vattenbaserad trä lack med lite vitt i.
Men jag undrar vad är det för fördel med att torka efter strykning med en svamp? jag köpte en målar svamp.
Ska jag då först stryka med pensel och sen dirkekt efter med svampen?
Är det inte risk för att man torkar bort lacken då?

MVH Anders
 
Har precis satt hela övervåningen med snedtak + hallen med panel, en del bräder var det... :)
Målade innan uppsättning med spikpistol, duttade i latexfog (målarens bästa vän... o nu för tiden min oxå) i varje spikhål.. :p sedan målade jag en gång till för jag ville ha det ganska vitt o inte rosa.
 
abel48 skrev:
Har köpt pärlspånt panel som jag ska ha i taket i hallen. Jag ska måla den vit, men inte hel vit, vill att träet ska lysa lite igenom. Vilken sorts färg använder man då?
Och jag är lite fundersam på en sak... om jag målar panalen innan jag sätter upp den så slipper jag ju att få omålade springor när den har torkat ihop sig lite, men då får jag ju fula spikskallar som syns. Sätter jag upp panalen först och målar den sen, så kan jag ju måla över spikskallarna, men då kan jag ju istället få tork springor....vad är bäst att göra?

MVH Anders

Varför inte använda en dyckert pistol då blir det ju inga spikskallar bara ett litet hål på ca 1*1mm och det tror jag ingen lägger märket till. Har aldrig provat dom där klippsen men det ser ju inte smidigt ut. Det går snabbt som bara den med dyckert pistolen + att det är ju himla roligt med maskiner också.
 
jaja, dyckertpistol hette det ja, blir små hål inga spikhuvud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.