Hej
Gissar att denna fråga varit upp förut i div forum här men kan inte hitta någon som passar in sådär riktigt bra på mina frågor...

Mina föräldrar bor i ett hus där de idag bara eldar med ved. De börjar dock bli äldre och vedhanteringen börjar bli allt jobbigare för dem. Inte minst när det är riktigt kallt.
Det är alltså aktuellt att titta på andra lösningar/kompletteringar till att bara elda med ved.

Huset är gammalt, kallt och stort.
Byggt på 1800-talet. C.a. 300-350 kvm bostadsyta som är uppvärmd olika mycket.

Värmesystem installerat gissningsvis på 50-talet. Tydligen först till övervåningen och senare till undervåningen. Tjocka och mestadels oisolerade järnrör, tror jag. En del uppgraderingar, som elementbyten m.m., har väl gjorts i modern tid i samband med uppfräschning av rum o.s.v.
Fasaden byttes ut i början/mitten på 70-talet men jag bedömer att isoleringen är för dålig och huset kallt. Däremot har man de senaste åren bytt ut de fönster som var allra sämst mot moderna 3-glas.

Huset värms idag upp med en alldeles för liten vedanläggning som är c.a. 25-30 år.
Pannan är på 35 KW, tror jag. Den har fläkt och keramik och en laddomat påkopplad. Till detta finns en ack.tank på 1000 liter, tror jag. Denne har även en inbyggd varmvattenberedare för tappvatten.
Finns även någon typ av shuntstyrning då det sitter ett vred på väggen i deras sovrum och en givare sitter fästad mot ett kopparrör vid ack.tanken.

Vad ska jag göra och hur?
Man kan givetvis svara att man byter ut mot en större panna med större tankar, men detta löser inte grundproblemet.
Går det att koppla in bergvärmepump i systemet och hur gör man detta?
Gissar att de kommer att fortsätta elda i vedpannan men i mindre omfattning än tidigare och att då bergvärmen ska hantera detta.
Det är ett absolut måste att det är enkelt, helst helt självgående. Det kommer aldrig att fungera för dem om de ska skruva och ändra på div. knappar och kranar. Det ska hanteras av två personer som aldrig skickat ett sms...

Tacksam för all hjälp jag kan få av er därute.
 
Bergvärme är givetvis ett utmärkt alternativ. Det kostar en del men kommer att uppfylla alla krav du nämner. Dock är det inget man installerar själv, men montörerna löser det, bara det finns ett vattenburet system. I stort sett hela systemet blir förmodligen kvar v

Däremot ska du absolut isolera alla rör så mycket som det bara går. Byggvaruhusen har isoleringen som krävs. Det spar föräldrarna pengar och energi på, vilken annan lösning det än blir.

Sedan ska huset först och främst isoleras på kallvinden, innan man börjar göra om väggarna. Värmen stiger uppåt och är det dåligt isolerat längst upp åker värmen bara ut. Titta gärna efter någon dag när det snöat, om snön ligger kvar på taket lika länge som på marken, eller om den smälter av värmeläckage.

Där bör du i ett gammalt hus välja en diffusionsöppen lösning, t ex lösull av cellulosa, eller skivor av lin.
 
Vill mig minnas att det ska gå att koppla en värmepump mot acctank. Borde inte vara omöjligt tycker jag om man vet vad man gör att borra bergvärme och låta denna ladda samma acctank som vedpannan. Så kan de elda bäst de vill i gamla pannan och sen låta bergvärmen ta vid när de inte orkar/vill/kan elda?

CTC har ett system som bygger allt kring en tank och sen valfria källor för att värma tanken? Vet att jag tittade på det innan jag insåg att vi bara kunde sätta en pelletsbrännare i vedpannan här hemma,(http://www.ctc.se/energyflex/)

En tanke dock om de börjar tycka vedhanteringen är jobbig är det kanske en tidsfråga innan de inte eldar alls i pannan? Ett alternativ kunde då kanske vara att byta allt till bergvärme och istället sätta en bra kamin någonstans i huset? Så kunde de elda ved i exempelvis vardagsrummet när de vill men i övrigt låta bergvärmen sköta uppvärmning och varmvatten
 
P
Nibe funkar utmärkt att docka mot vedpanneanläggning och dina föräldrar behöver aldrig manuellt sköta ventiler eller dylikt allt går på automatik. Nibe 1255 -16kw tror jag skulle passa väldigt bra, hör dig för om ett hembesök av en lokal Nibe Installatör så kan dom räkna fram en bra lösning just för det husets energibehov.
 
Värmepumpen bör inte kopplas mot vedpannans acctank, värmepumpen ska kopplas mot värmesystemets retur. Då kan man elda när man vill och orkar
 
Tack för bra info.
Vad är skillnaden på att värmepumpen inte ska kopplas mot acctank utan mot värmesystemets retur?
Ska returvattnet från elementen först gå via värmepumpen innan det går tillbaka till acctanken? (Alltså ligga i serie.) Hur fungerar det då om man har cirk.pumpen mot elementen avstängd?
Eller är det returen från tank mot panna som menas? Den cirk.pumpen stänger de ju av när tanken är varm och de inte eldar.

Som ni märker är jag en riktig novis och behöver all hjälp jag kan få även i fortsättningen. :)
 
Redigerat:
P
Man vill inte att en vp går mot acktank iom att det förstör skiktningen i tanken.
 
Pellets?

Tänk på att en värmepump funkar bättre med lägre temperaturer.

Är huset dåligt isolerat och radiatorerna idag går på högre framledningstemperatur så är det inte givet att en värmepump är bästa lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.