Vi har tröttnat på att ge bort våra pengar till hyresfastighets ägare så nu har vi bestämt oss för att bygga hus.
Tomt priserna ligger runt 250 000:- med framdraget avlopp,vatten,el & fjärrvärme.
Husen vi kikar på ligger runt 2 till 2,5 milj.
Är vi helt ute å cyklar då vi inte sitter på massa sparat kapital.
Vi har båda hyffsat välbetalda jobb,
Måste man ha flera hundra tusen att skjuta in om man skall bygga nytt eller funkar det ändå??
Hur gör ni?
 
dekeroos skrev:
Måste man ha flera hundra tusen att skjuta in om man skall bygga nytt eller funkar det ändå??
Det finns banker som lånar ut 100%.
Om man sen väljer att göra en del eget arbete så räknar vissa det som kontantinsats (iom. att lånet blir mindre).
 
Instämmer med föregående talare!

Bra inkomst är viktigare än en hyfsad kontantinsats. Det viktigaste för banken är att ni kan betala för lånet, och kan ni bara det vill dom gärna låna ut så mycket som möjligt. Eget arbete är som sagt annars ett sätt att få en insats
 
Tja, detta är säkert en smaksak. Personligen hade jag inte känt mig helt komfortabel med att bygga nytt utan kontantinsats. Att bo i hus kräver dessutom en viss buffert; ni ska ju anlägga trädgård, köpa redskap, kanske nya möbler, osv.

Men man kan också fundera utifrån hur "het" fastighetsmarknaden är där ni ska bygga. Kan huset blir så dyrt att ni tvingas sälja med förlust om ni av någon anledning måste sälja? Eller är det tvärt om så att produktionspriset blir lägre än marknadsvärdet?

Sammantaget är det såklart bara ni själva som kan svara på frågan. Kan ni sova gott på natten om ni lånar allt? Vad händer om någon av er blir arbetslös eller sjuk? Planerar ni familj, vilket innebär föräldraledighet och mindre inkomst? Visst, man kan inte planera för alla eventualiteter, MEN kanske skulle ni istället satsa på ett begagnat hus om sådana är billigare där ni bor (jag gissar det med utgångspunkt från tomtpriset... ;)).

Lycka till!

/Lena
 
Håller med MEA, jag skulle heller inte låna allt, särskilt inte om jag samtidigt stod
utan buffert. Då har man ju inga marginaler alls, vilket betyder att man ganska snart får lämna sitt hus om man av någon anledning får lägre inkomster. Har då inte värdet på ert hus ökat, utan kanske t.o.m sänkts, ja då är det inte roligt...

Håller inte med Johannes_o_Marlene när de säger att bra inkomst är viktigare än kontantinsats, just av den anledning jag beskrev ovan. Det skulle i så fall vara om man redan från start snabbt kan börja lägga på en rejäl buffert.

Lycka till!
:)

 
Bostadsmarknaden är extremt het där vi bor, beg hus säljs ofta till priser motsvarande nya hus, Och ännu ligger tomterna i bra prisläge, men efterfrågan är enorm,
 
Vi fick låna 100% utan eget kapital & utan topplån, däremot köpt vi tomten ca 400.000 billigare än vad de annonserades ut för i övriga området. Så banken tog det som "eget kapital". Det och att vår tomt är knappt 1800kvm när de andra ligger runt 1000-1100kvm. :)
 
Tycker att man ska satsa om man vill bygga nytt, att planera för ditten och datten att någon kanske blir arbetslös eller sjuk är ju som att spå i kula, har man hyfsade inkomster och jobb så måste man ju våga annars skulle ju hälften av Sveriges befolkning ligga sömnlösa på natten och känna efter om någon sjukdom är på gång som gör att dom kanske måste sälja huset. Nej köper inte det resonomnget, man gör en kalkyl och utgår från den naturligtvis och ser till att ha goda marginaler, att vad som som sen kan hända om 5-10 år kan ingen säga och det skall man inte tänka på heller för då blir det psykdoktorn nästa.

Tycker inte heller kontantinsats spelar så stor roll, vi hade ingen och byggde för 1.8, har idag en månadskostnad som understiger vår 3:a bostadsrätt, pengarna vi fick för den använder vi till trädgård och allt annat runt omkring huset. Vi anser vi gjort rätt medan andra kanske tycker vi är kucku men det bjuder vi på ;)
 
Jag håller med Robban44

Ska man hålla på att oroa sig i onödan så skulle ingen bygga hus. Sj så lägger vi inte in så mycket kontant. Och visst oroar man sig lite,men som robban säger ska man oroa sig för saker som kanske händer om några år så blir det nog psykdoktorn.

Följ eran egen budget och ser det ut att funka så kör på det.

Lycka till!! ;)
 
Tycker fortfarande att en bra inkomst är viktigare än en kontantinsats. Säg att man har 500 tusen på banken men urkass lön. Hur dyrt hus vågar man då köpa?

Ska man gardera sig mot att båda kan bli arbetslösa, räntan går upp till 15% och huset halveras i värde får man nog spara tills man kan köpa huset kontant vilket lär ta ett tag...

Dekeroos: Låna max och ge järnet! Risken att ni ångrar er är mycket liten. Betydligt större risk att ni ångrar er om ni INTE bygger huset.
 
Ska man gardera sig mot att båda kan bli arbetslösa, räntan går upp till 15% och huset halveras i värde får man nog spara tills man kan köpa huset kontant vilket lär ta ett tag...
Näää, du behöver väl inte överdriva! Så menade jag inte med mitt inlägg ovan. Men nog är det viktigt att fundera igenom situationen utifrån den livssituation man har. Och sedan det ta ett klokt beslut. Jag tycker också man ska leva här och nu, inte stirra sig blind på allt som kan hända. Men planerar man för barn är ju föräldraledighet en realitet vilket innebär mindre inkomster. Sådant måste man väl ändå överväga?

HAR man tänkt igenom situationen så KAN man sova gott om natten. Men att köra järnet... Nej, lite eftertanke är nog bättre!  ;)

/Lena
 
C
Johannes_o_Marlene skrev:
Tycker fortfarande att en bra inkomst är viktigare än en kontantinsats.
Är inte så säker på att banken resonerar på samma sätt. Inkomsten har ju diverse inslag av risk som ju inte är beroende av inkomstnivån. En höginkomsttagare kan förlora jobbet lika lätt som en låginkomsttagare. En kontantinsats sitter ju däremot "säkert".

Säg att man har 500 tusen på banken men urkass lön. Hur dyrt hus vågar man då köpa?
Ska man gardera sig mot att båda kan bli arbetslösa, räntan går upp till 15% och huset halveras i värde får man nog spara tills man kan köpa huset kontant vilket lär ta ett tag...
Det stämmer ju inte. Du kan ju i det exemplet låna 500.000:- och ändå gå skuldfri om du måste sälja till halva inköpspriset även om du inte amorterat en spänn.
 
Hej!

Vi sitter i nästan samma situation som er dekeroos. Vi har inga direkta summor att lägga in i ett nytt hus. En tomt [Ystad] kostar ca 300t färdig här, medans begagnade hus, som ser något ut, ligger på ca 2 mille+ här, då känns det som om man lika bra kan bygga själv, då får man ju det som man vill ha det.  Vi sitter på en hyresrätt med en hyra på 6000 och det känns som pengarna kan läggas på något man själv äger.
Vi har båda fast jobb och visst man kan inte förutspå framtiden, men jag tror inte vi kommer bo med konstgjord andning varje månad.  

Tycker själv att det ska bli spännande med allt som ligger framför en.  Sitter här med en hel låda med kataloger och letar enplanshus med öppen planlösning och ryggåstak.
 
Hellre 200 000 (tex) i buffert än att man slänger in de pengarna som en kontantinsats .
 
cpalm skrev:
Är inte så säker på att banken resonerar på samma sätt. Inkomsten har ju diverse inslag av risk som ju inte är beroende av inkomstnivån. En höginkomsttagare kan förlora jobbet lika lätt som en låginkomsttagare. En kontantinsats sitter ju däremot "säkert".
Jag håller med er cpalm och lbg om att det är en god trygghet att ha en ordentlig buffert. Däremot är det faktiskt så att bankerna ofta för resonemang mer likt Johannes_o_Marlenes. För bankerna är det ofta viktigare att man får de löpande utgifterna gå ihop genom att man har en god räntetäckning med sina inkomster, än att man har ett lån som vida understiger marknadsvärdet. De vill alltså att du hellre har marginal på inkomsterna än på förmögenheten. Varför?

Deras resonemang, som delvis är föråldrat, bygger på att bankerna absolut inte vill behöva ta över huset ifall du inte har råd att betala dina räntor. Bankernas affärsidé är inte att sälja ut hus för att täcka lån som inte sköts, utan det ses som massa extrajobb och extrakostnader. Och just eftersom bankerna tänker på detta vis, så vet bankerna att det kan bli svårt för låntagaren att höja sina lån för att under en period täcka
räntebetalningarna med sin buffert, ifall inkomsterna inte längre räcker till och de kan då behöva tvinga fram en försäljning, vilket de absolut inte vill.

Jag håller själv som sagt inte riktigt med i denna bedömning, då en förmögenhet/buffert är betydligt mer svårförlorad än en god inkomst, och bankerna har på senare år allt mer börjat inse detta, även om de framförallt tar hänsyn till förmögenheten för pensionärer med små inkomster men med stor buffert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.