Hej, jag har en dörr som är väldigt kupig lokalt längst ned på ena sidan, sticker ut hela 15mm. Med dörrfoder kommer det säkert synas mindre och lite patina på dessa gamla dörrar är ju egentligen inget fel.

Men tänkte ändå kolla om det finns folk som har som specialitet att rikta gamla dörrblad?


IMAG0980.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vad är gammalt i det här fallet då? Är det en riktig trädörr från anno dazumal så får man ju plocka isär och titta varför den är krokig. Tror inte det finns nå undergörande metoder direkt.
 
sekelskifte. Ja men det är ju inget man gör själv om man inte jobbar med finsnickeri
 
sätt den i spänn och se om den går till sig på några dagar
 
jag tänkte mest på att varken karm eller sockel ser särskilt gammalt ut.
Ska det fungera så lär ju som sagt dörren gå att ta isär. Rikta gammalt krokigt virke gör man nog inte sen utan man gör väl troligen en ny del.
I teorin kanske det går att rikta dörrar om man tar bort färg och medelst värme och press få den rakt men det lär nog bli både dyrt och risken är ju att den återgår till att bli krokig efter ett tag.
 
Sockel? Den är ju inte ditsatt ännu :D. Karmen har jag nytillverkat.

edit: Färgen ska jag självklart ta bort innan jag målar. Skeptiskt till att man kan rikta den enbart med värme och tving
 
prova med nån rätskiva så du ser om dörren bara är krokig så den släppt i sin uppspänning eller om den stående brädan är som en banan. Då är det nog byte av den brädan som gäller om man vill ha det bra.
 
Det är den stående brädan som är bananformad längst ned sista 200 mm ungefär
 
Då är det nog enklast att byta den delen, att försöka rikta nåt som blivit krokigt över hundra år är nog inte lätt. men å andra sidan är det inte alltid så lätt att ta isär en gammal dörr heller. Så hur man än vänder och vrider på det så kanske det är enklare och billigare att hitta en rak dörr.
 
Jo, kollar titt som tätt på http://www.byggigen.se/ hittade faktiskt ett dörrblad där för ett annat rum där det var 40mm skevt. Men det är inte ofta det kommer upp dörrar med rätt spegel, halvfransk och med rätt profil på spegeln :D
 
Så ser nästan alla våra dörrar ut (eller värre..). Man såg att vissa varit riktade tidigare när man tog bort färgen, men det verkar ju inte hjälpa i långa loppet. Så länge dörren inte är väldigt jobbig att stänga så hade jag inte brytt mig.
 
Nej detta dörrblad är inget problem att stänga, skevheten går ju utåt. Sovrumsdörrbladet är 30mm skev och åt andra hållet samt 45mm tjock så får se om det går att stänga den dörren.
 
AndersMalmgren skrev:
Nej detta dörrblad är inget problem att stänga, skevheten går ju utåt. Sovrumsdörrbladet är 30mm skev och åt andra hållet samt 45mm tjock så får se om det går att stänga den dörren.
Då är det kanske värre. Det går ju säkert, men man får nog tvinga in den för att den ska gå i lås. Det beror ju på lite hur mycket man faktiskt öppnar och stänger dörrarna också. Den enda dörren vi egentligen använder är toalettdörren och skafferidörren :p
 
Just sovrumsdörren används ju som mörkläggning (jag är sjukt känslig för ljus när jag sover) sedan vill man ju inte att barnen ska få traumatiska upplevelser så man vill ju kunna låsa om sig :D
 
Var de skeva redan när ni köpte lägenheten eller har det blivit så när dörrarna stått demonterade?

Jag gissar på att den snällaste metoden är placera dörrarna i ett kallförråd under hösten typ en vecka så att de suger åt sig lite fukt och sedan lägga dem i press i ett uppvärmt rum. När fukten har gått ur virket behåller det förhoppningsvis formen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.