Tänkte lägga tätskiktet själv och har köpt Kiiltos system, men stupade på att det endast fanns en rörmanschett med två hål i, jag behöver en med tre hål cc40!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som sitter på en smidig lösning som är godkänt?
 
T
Finns ingen lösning som är godkänd för tre rör utan man får skära isönder singelmanschetterna!
 
Kramla
Som sagt ovan finns det inte, rör bör sättas i par cc40 eller enkel avsättning. tänk även på att de blå böjfixturerna ska kapas jämt med underlaget för tätskickt så att tätmanschetten tätar mot flexslangen.
 
Tackar för input!
Rörisen kommer i veckan och ska avsluta rördragningen till h-tork. Då ber jag honom att kapa ner fixturerna till gipsskivans höjd. har redan hunnit sätta gipset där :)
 
Jag tycker det ser ut som Vatettes bockfixtur och i så fall skall den inte kapas ned. Manschetten skall täta runt bockfixturen och fixturens gängor kortas för att passa mot täckbrickan först när ytskiktet är på plats. Vatette har ett speciellt verktyg för ändamålet.
 
Redigerat:
men LK har väl inget tätskiktssystem? man kan inte blanda grejer...
fixturerna är jäkligt svåra att kapa utan att ha sönder skyddsröret, det skulle ha varit kapat innan slangen gick i fixturen
 
olahakan skrev:
Jag tycker det ser ut som Vatettes bockfixtur och i så fall skall den inte kapas ned. Manschetten skall täta runt bockfixturen och fixturens gängor kortas för att passa mot täckbrickan först när ytskiktet är på plats. Vatette har ett speciellt verktyg för ändamålet.
Du har nog helt rätt, enda systemet jag har sett där man inte ska täta mot skyddsröret...

Vatette verkar inte vara anslutna till säker vatten heller?
 
Redigerat:
nino skrev:
men LK har väl inget tätskiktssystem? man kan inte blanda grejer...
Från LKs text på länkad sida:
LK Rörmanschett
För tätning mellan tomrör och tätskikt på våtrumsvägg. Godkänd enligt NT VVS 129.


Så LK säljer saker som ingen kan använda???
 
Jo så kan man nog se det. Tätskiktssystemet är typgodkänt med en exakt uppsättning av produkter. Blandar du in ex. en annan manschett så uppfyller systemet inte förutsättningarna för typgodkännande. Utan det är i så fall om någon tätskiktstillverkare har typgodkänt sitt system med LK manschetter.
 
Det låter väldigt konstigt om man inte skall täta mot ytterröret, utan mot fixturen. Vatten som då tränger in kan ju rinna in i väggen via fixturen is så fall.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man läser på vatettes hemsida så skriver de att samtliga produkter är godkända i säker vatten.
 
Snailman
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.