O
jag skulle behöva hjälp med hur man ska koppla in signallampor till hjälpkontakten så man lätt kan se om jfb löst ut.

DSC_0158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0161.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvarna X1-X2 = NC & X3-X4 = NO

Så om du vill att lampan slocknar när JFBn löser så ska den kopplas över NC.

Om man kopplar larm över NO-kontakt så kan det bli ett "tyst fel", felet upptäcks inte.
 
O
Demmpa skrev:
Skruvarna X1-X2 = NC & X3-X4 = NO

Så om du vill att lampan slocknar när JFBn löser så ska den kopplas över NC.

Om man kopplar larm över NO-kontakt så kan det bli ett "tyst fel", felet upptäcks inte.
Nu vart jag nog ännu mer snurrig ;) vilka kontakter menar du? För jag kanske är blind... Men jag ser bara massa siffror... inga bokstäver alls...
Min förhoppning är att kunna koppla 2st signallampor, den ena som lyser när allt är ok, den andra när jfb löser ut...
Jag har 2st signallampor Hager svn 122 och 121.
Jag uppskattar att du tar dig tid!


Nu tror jag att jag hänger med.... X1=91 och X2=92 osv... Har jag rätt?
 
Redigerat:
Vill du indikera när brytaren verkligen löst ut ska du använda kontakterna i serien 91-91, 93-94 om du bara vill indikera brytarpolernas läge använder du 13-14, 21-22. Dvs vid äkta fel eller om du använder testknappen kommer 9X kontakterna jobba om du bara fäller ner vippan manuellt ändrar de inte status det gör de andra däremot oavsett (speglar brytarens fysiska läge).

Just ett index 9 före tex 1-2 eller 3-4 visar enligt standard hjälpkontakt för speciellt ändamål som i detta fallet trip och pss de typiska 95-96, 97-98 för signalkontakterna på ett bimetallmotorskydd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Nu tror jag att jag fattar mer :)
Så om jag kopplar ena lampan till 13-14 och den andra till 21-22 så får jag den funktion jag eftersökte?

Tack för att ni hjälper mig!
 
Odjuret skrev:
Nu tror jag att jag fattar mer :)
Så om jag kopplar ena lampan till 13-14 och den andra till 21-22 så får jag den funktion jag eftersökte?

Tack för att ni hjälper mig!
Det får du, lite onödigt att du skaffade den mer avancerade hjälpkontakten med tripindikering.
 
O
Jag gillar å köpa onödiga saker... :)
Tack för all hjälp!
Den uppskattas! Nu har jag lärt mig ännu lite mer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.