Frågan angående besiktningsförbehåll, svaren är felaktiga allihop. Köpekontraktet blir väl inte ogiltig bara för att besiktningsmannen hittar fel i fastigheten?
En besiktningsklausul ger köparen rätt att låta utföra en besiktning och beroende på vad som är avtalat, sedan agera utefter detta.
 
10 av 10 :D
Kanske var frågorna för lätta, för inte trodde jag på alla rätt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
olomar skrev:
Frågan angående besiktningsförbehåll, svaren är felaktiga allihop. Köpekontraktet blir väl inte ogiltig bara för att besiktningsmannen hittar fel i fastigheten?
En besiktningsklausul ger köparen rätt att låta utföra en besiktning och beroende på vad som är avtalat, sedan agera utefter detta.
Att skriva in ett besiktningsförbehåll i köpekontraktet innebär att du köper huset till den överenskomna summan OM besiktningsmannen inte hittar några fel på huset. Hittar han fel är kontraktet ogiltigt. Det vanliga är väl att man försöker kommer överens om en ny summa med avdrag för felen som hittades, det gjorde vi. Men köparen kan välja att dra sig ur affären.
 
U
Mina erfarenheter av att köpa och/eller sälja fastigheter är nästan obefintliga. Men stämmer det här verkligen?

Om kontraktet av någon anledning blir ogiltigt borde det innebära att varken köparen eller säljaren har någon affär som de kan välja att dra sig ur längre.

Jag har uppfattat en besiktningsklausul som att endast köparen har möjlighet att frånträda (utan eventuella repressalier) efter besiktning. Själva förhandlade vi ner priset efter besiktning, något som även jag förmodar är väldigt vanligt. Jag utgick dock från att vårt första avtal gällde under förhandlingstiden.

PS. Jag har inte gjort quizet och därmed inte sett den ursprungliga frågan.
 
U
10 av 10 så jag kunde tydligen lite mer än vad jag trodde.

Efter att ha läst den aktuella frågan står min tidigare uppfattning kvar. Jag TROR att en besiktningsklausul gör det möjligt för köparen att frånträda utan repressalier vid funna fel. Inte att funna fel gör kontraktet ogiltigt.
 
Jag tycker att frågan är lite vanskligt formulerad. Det finns ingen obligatorisk standard för hur ett bes. förbehåll skall vara fomulerat. Det vanliga är att köparen ges rätt att häva avtalet inom den stipulerade tiden. Men det förekommer hårresande formuleringar som ger köparen rätt att kräva mer eller mindre oibegränsade reparationsåtgärder från säljaren, men avtalet kan inte hävas.


Så att hävda att avtalet blir ogiltigt som det skrivs i frågan, är en lite för svepande formulering. Samtidigt så framstår ju det alternativet som solklart det mest korrekta alternativet i frågan.

OM det hade blivit ogiltigt, pga. att köparen bes. hittar ett fel. Då skulle ju det innebära att även säljaren blir "fri" från kontraktet så fort ett fel hittas. Dvs. om säljaren fått in ett bättre bud lite försent, så skulle ju säljaren kunna hävda "din bes. man hittade en trasig glödlampa i källaren, det är ett fel, så nu kan jag sälja till Kalle som just bjöd lite mer".
 
Ja det är kanske en lite väl radikal formulering. :)

Vad säger du om det här?

"En besiktningklausul gör att avtalet och priset blir villkorat av besiktningens resultat."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.