Jag ska lägga ner ett dräneringsrör under huset, ska bila upp golvet för att få dit den. I dagsläget är det bara uppkapat en fyrkant i betongen och en pump placerad i hålet.

Frågan är hur mycket makadam behövs som minimum på undersidan, på sidorna och på ovansidan? Det är nämligen snävt med plats så jag behöver veta minikraven.
 
Ska du bila upp golvet för att lägga en dränering under plattan?

Vet inte riktigt om jag förstår. Har du problem med fukt under grunden är det nog en bättre idé att lösa dränering runt huset?

Utveckla gärna.
Mvh/ Mikael
 
Så här ser den nuvarande dräneringen ut, inte så vacker. Jag ska ta bort pumpen, bila upp golvet och sätta ner ett dräneringsrör i stället som jag kopplar till ett avlopp. Jag vill dock veta hur mycket makadam jag behöver ha runt röret för att få en bra funktion. Jag vill ju inte bila upp en meter bred skåra i golvet, vill ha det så litet som möjligt. Så hur mycket behöver jag ha runt röret? räcker 10 cm? 20cm?

Detta arbete kommer utföras i samband med ett annat avloppsarbete så jag göra båda samtidigt. Jag vet mycket väl att det är bäst att göra det på utsidan men det kostar betydligt mer än denna lösning.

2016_01_26_2214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ska du inte ha någon pump framöver? Var tar det tejpade röret vägen? Lite oklart med din konstruktion. Du får inte pumpa grundvatten i kommunalt avlopp.

Jag har haft ett liknande problem. Jag har grävt ett hål och sänkt ned ett halvt regnvattenfat meds bortkapat botten (ungefär 50 cm var kvar). Sänkt ned en pump med slampumpsförmåga. Den är inte inkopplat jämnt utan mer tänkt som en nödlösning och då pumpar jag ut på landet.
 
Redigerat:
Du kanske redan vet det , men kapsla också in röret plus makadamet i fiberduk..
Mvh
 
Att köra vattnet i avloppet är inte bra oavsett om det är kommunalt eller inte. Budar bara för problem.
 
Hur högt stiger vattnet om du stänger av pumpen? Hela vägen upp på golven så att det då rinner ner i golvbrunnar?

Utvändig dränering är förstås att föredra men en pumpgrop kan vara bra att ha ändå tänker jag. Är det dräneringsrör kopplade till gropen eller är det bara ett hål med en pump i?

Om det bara handlar om att koppla ihop gropen med avloppet (och slippa pumpen) använder du nog helst vanligt avloppsrör. I princip behöver du bara bila upp den lilla snutten mellan grop och avlopp där röret går idag. Men du måste ha koll på att avloppet ligger djupt nog, kanske därför pumpen sitter där och då hamnar du i samma lösning ändå dvs måste ha en pump.

Om du inte vill gräva på utsidan utan har bestämt dig för att hålla undan grundvattnet invändigt hade jag letat upp lägsta punkten på avloppsrören i källaren, satt en brunn där (så man kan rensa skräp) och sen dragit ut dräneringsrör i hela källaren därifrån (grävt dike med en korv markduk fylld med makadam och dräneringsrör, dräneringsröret ska ha fall hela vägen mot brunnen). Men som sagt du måst ha koll på vilken nivå avloppet ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.