girigheten äter klokheten.
 
Som någon annan sa skulle jag hyra ut utan dusch - finns många pendlare som har SATS-kort m.m.
 
Andy78 skrev:
Även om det inte kommer läcka nåt vatten alls så kommer du garanterat ha en fuktskada i taket på mindre än 1 år oavsett om du drar en ventilation eller ej.
Det kommer synas som bubblor i taket och då är det redan försent.
Renoveringen kommer äta upp din avkastning.

Det går nog utmärkt att hyra ut utan dusch , många kanske duschar på jobbet eller gymmet i närheten.
Har du bastu i föreningen så finns det troligtvis dusch där, då kan man skriva med det i annonsen vilket är bra då finns även möjlighet att duscha ibland.

Oavsett så kan det vara bra och installera en dushslang på kranen.
[länk] rätt skönt att ha om man vill tvätta håret i handfatet dock skulle jag informera om att man absolut inte får dusha på golvet om det är en toalett pga det saknas fuktspärr.

Du behöver inget tillstånd för att hyra ut då det inte är andrahands uthyrning utan inneboende ytterst ovanligt att det står annat.
Du bör dock deklarera andrahandsuthyrningen .
Sen är det bra att kräva att hyresgästen tecknar en egen hemförsäkring.
Jag har tidigare hyrt ut uthyrningsdelen med möjlighet till att duscha i andra delen av bostaden. Det har funkat helt ok. Men du måste förstå att extra duschen kommer att generera 6-7tkr extra i månaden. Då 1 bostad blir 2. Efter 2 månader har man täckt renoveringskostnaderna.

Tyvärr finns ingen bastu eller gym i föreningen.

Tack för tipset om duschslang. Kan funka om man ska tvätta håret.
 
Eftersom jag inte vet hur stor uthyrningsdelen är så är det svårt för mig att uppskatta hyran, även utan dusch.
 
Y
Mikael_Swe skrev:
Vet ni om man kan installera en "vatten sensor" som larmar vid ev läckage?
Länsförsäkringar skickade en enkel dosa till mig som varnar om det blir fuktigt som dom föreslog jag skulle ha i mitt kök men funderar på att ha den under min kabin. Fast du kanske vill ha en mer avancerad sak som kanske skickar ett sms eller något mer än bara piper.
 
Thomas_Blekinge skrev:
girigheten äter klokheten.
Vissa av oss klev in sent på bostadsmarknaden.
 
Yrrol skrev:
Länsförsäkringar skickade en enkel dosa till mig som varnar om det blir fuktigt som dom föreslog jag skulle ha i mitt kök men funderar på att ha den under min kabin. Fast du kanske vill ha en mer avancerad sak som kanske skickar ett sms eller något mer än bara piper.
Såg att det fanns enklare vattensensorer att köpa. Men ja, gärna något som kan notifiera mig när man inte är hemma.
 
Måste fråga av ren nyfikenhet, vad kan du ta i hyra med dusch?
 
Andy78 skrev:
Måste fråga av ren nyfikenhet, vad kan du ta i hyra med dusch?
Det är inte där skon klämmer. Det är 3 rummaren brevid uthyrningsdelen som jag inte kan ta en marknadshyra ifrån då en främling lånar duschen. Men för att svara på din fråga, 6-7tkr/mån. Bostad ligger inte långt utanför tullarna (Stockholm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.