Kan någon hjälpa i en sådan situation som jag har hamnat i: jag under snart tre år plågas av röra och buller på granntomt i bara fem meters avstånd från mitt sovrum, av dem halva tiden var bygget olagligt då man utan något ansökta lov har rivit på tomten gammalt hus, fällde träd och förberett sprängning innan jag vågade ställa fråga till kommunen om vad som pågår och grannen anklagade mig för anmälan och fick ansöka om lov samtidigt som någon verkstad drivades på plats ändå.

Det är en byggfirma som har köpt och äger grannfastighet. Efter att bygglov har kommit in i bilden har jag under över ett år upplevt det värsta med sprängning, schaktning, maskiner mm på bara 5-10 meters avstånd av sovrum där jag var och är liggande efter lungcanceroperation och under olika behandlingar utan möjlighet att lämna huset arbetstid 12 timmar om dagen och även varje lördag. Det värsta var då man sprängde en tidigare 4 meters berg till ett lika djupt håll för fundament och sprängbitar var så stora att man fick bila de på plats för att kunna föra bort - 12 timmar om dagen bilningsmaskin!

Min katt har dött och jag använde byggbullerskydd för att kunna sitta hemma under ett par månader. Även nu är det långt ifrån slut på störande; jag inte kan använda sovrum utan måste sova i kökssoffa på andra sidan av hus. Nu under ett par månader plågas jag dygnet runt av utefläktar som torkar uteväggar som spacklas i bitar och lågfrekvensljud tränger in via väggar nattetid - men grannen avser allt detta vara normallt och bara säger om att han måste bygga och kommer att fortsätta.

På sjukhuset fick jag se cancersjuka som flyttades på hotell eller vårdhem då deras bostäder utsättes för reparationer men mig har grannen vägrat ersätta lidande på något sätt; han har t o m fällt tre träd vid tomtgräns för att bygga stödmur och försöker att påstå att de var på hans mark trots att jag har foto.

Min fråga är: har man verkligen rätt att utsatta närliggande levande människor till sådant lidande under över tre år nu (hälften av tiden olagligt) och vad ligger gränser för sådant? Kommunen har beviljat bygglov som följs och inte vill vara inblandad. Kan någon förse mig med information som kan ge mig underlag för samtal eller tvist med grannen?

Han har häromdagen skrivit till mig då jag klagade på fläktar, om att i fall jag kommer att bråka då måste jag tänka på att vi blir grannar! Men vi är redan grannar i snart tre år; kan det vara sämre? Eller betyder detta hot som jag uppfattar uttrycket att jag får räkna med problem då har kommer att bo bredvid om jag inte blir snäll nu. Jag är ensam pensionerad handikappad cancersjuk kvinna svag både psykisk och fysisk och det var han som skadar mig även ekonomisk då mina barnbarn inte kan bo hos mig i sådant läge och jag hjälper dem med hyra på annan plats. Grannen anser redan att jag trakasserar honom då det var flera mail till honom även i fall hans folk använder min parkering o dyl; jag måste kunna ställa frågor och få svar - har jag inte rätt till detta? Det är lätt att handskas med mig. Finns det lagar och regler, konkreta just i min situation som jag bör känna till? Borde man i stället tacka mig för tålamod och ersätta lidande på något sätt?
 
Det finns bullergränser som man måste hålla sig under. Kolla med kommunen om dom kan komma och mäta.
 
07.00-19.00 eller däromkring på vardagar låter fullt rimligt att få föra oväsen för att man bygger, även helger, men då kan det gälla andra tider. Om han sedan får fortsätta att väsnas när han byggt klart beror delvis på om han fått tillstånd att driva företag med sådan verksamhet, men vissa aktiviteter är ändå tillåtna.

Reglerna tar ju hänsyn till normala omständigheter, dvs att de flesta är på jobbet 8-17 och vakna 7-21. Att ha speciella regler beroende på exakt vem som råkar bo granne när man bygger är inte riktigt rimligt. Det är en tråkig situation för dig, och det är synd att de inte kan uppföra sig trevligt åtminstone.

Det är stor skillnad på att få evakueringsbostad när ens egen bostad renoveras, jämfört med att bli störd för att grannen bygger.
 
Här kan du läsa om Naturvårdsverkets riktlinjer om buller från byggarbetsplatser.
 
Tack för svar som har kommit hittills men vad finns uppgifter om huruvida en bilningsmaskin som hakar under fönster för att krossa ett stort sten utför buller över de tillåtna 60 dB och under hur lång tid skall det verka på en människa t ex. Hur lång tid kan byggprocessen ta i överhuvudtaget om byggfirma som äger huset använder endast fåtal icke svensktalande arbetare som helst vill få sina löner och inte fattar att man inte får störa folk i villa område på lördagar och före kl. 7 vardagar. Man har snålat på borrningar inför sprängning som har lett till att alldeles för stora sten måste även krossas på plats i onödan. Och vad tillåter oerhört störande lågfrekvenser nattetid - måste man isolera egen fasad på egen bekostnad? De vanliga riktvärdena för buller är kända men det är svårt att få kommunen ta hand om enskilda fallet speciellt om man behandlas med morfin för att kunna leva någorlunda - men jag respekterar arbetstider och tillåter lördagsarbete, men ingen tycks vara tacksam för detta utan varnar om problem i framtiden - inte är detta ett hot mot stabilitet i livet för mig? Hoppas på ytterligare konkreta svar!
 
  • Gilla
Chrillemekk
  • Laddar…
C
Om du bor i Stockholms kommun så finns kommunens lokala ordningsföreskrifter där det står följande angående störande buller:

7 §
Arbete som orsakar störande buller, t.ex. stenkrossning, pålning och nitning, får inte utan polismyndighetens tillstånd äga rum mellan kl. 22.00 och kl 07.00.

Så gör en polisanmälan för brott mot ordningsstadgan. Alternativt om de fått tillstånd, begär omprövning av tillståndet.

P.s. använd gärna lite styckeindelning när du skriver så blir det mycket enklare att läsa!
 
Om de gör den typen av bullrande arbete utanför de tillåtna tiderna så kan du kontakta polisen. De brukar kunna komma och stoppa arbetet ganska snabbt.
 
Om man sover rygg, så kan jag rekommendera ett par hörlurar med aktiv brusreducering. De är riktigt bra på att plocka bort bland annat lågfrekvent buller.
Jag köpte ett par i höstas, har använt dem främst vid flygningar (otroligt skönt att få bort nästan allt motorljud i kabinen), men även testat dem i kontorslandskap med gott resultat.

Åk ut till någon större elektronikkedja (typ elgiganten) och prova ett par lurar där! (De brukar hänga framme för test).
Modellen jag köpte (som är den enda jag kan rekommendera) heter Bose QuietComfort 25.
(Elgiganten har dessutom 30 dagars öppet köp, så skulle de inte vara till belåtenhet kan du ju alltid lämna tebax dem).

Kanske inte löser problemet med grannen, men det löser förhoppningsvis bekymmret med att inte få sova ordentligt.
 
Det var ju en utomordentlig tragisk historia du berättar om. När det gäller tidsspannet så kan ju byggaren väsnas tills huset är klart, och det kan ju ta tills bygglovet går ut, eller längre om han får det förlängt. I praktiken åtminstone 5år. Men det bilas ju inte sten hela tiden, även om en byggsåg säkert kan störa din vila lika mycket.

Vore det inte en bra idé fundera på om du skall flytta på dig? Inte för att grannen "vinner", utan för att du gör det. Det låter inte som att du har nerver för att lyssna på byggandet i 3år till? Antingen om du kan bo i en sommarstuga eller liknande, eller om du kan sälja. Tyvärr inte det bästa läget när grannen leker rövare.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det var ju en utomordentlig tragisk historia du berättar om. När det gäller tidsspannet så kan ju byggaren väsnas tills huset är klart, och det kan ju ta tills bygglovet går ut, eller längre om han får det förlängt. I praktiken åtminstone 5år. Men det bilas ju inte sten hela tiden, även om en byggsåg säkert kan störa din vila lika mycket.

Vore det inte en bra idé fundera på om du skall flytta på dig? Inte för att grannen "vinner", utan för att du gör det. Det låter inte som att du har nerver för att lyssna på byggandet i 3år till? Antingen om du kan bo i en sommarstuga eller liknande, eller om du kan sälja. Tyvärr inte det bästa läget när grannen leker rövare.
Tack för Era svar! Det var en hel del praktiska tips; jag har redan genomgått det mesta och hoppas på att det inte blir någonting lika hemskt. Att flytta - då man väntar hela tiden att det är kanske snart slut samtidigt som det är mitt hem, min säng, hemtjänst, sjuksköterskor och läkare som kommer vid behov (jag har lungcancer...), mina böcker och andra trevliga grannar - det är ju en älskade villa och varför måste jag vara berövad allt detta i åratal?
Min huvudfråga var i sig om hur långt får granne gå i tillfredställande av sina behov? Om det finns även djurskyddsregler (och min katt har dött av den stress) borde det vara inte tillåtet att överstiga vissa normer och inte tillåta bygglov för palatser som kräver sådant extremalt maskineri i tätbebyggd villaområde? De bullernivåer och frekvenser är direkt skadliga och plågsamma, grannen skulle välja sommartid för att torka spackel i stället för fläktar i minusgrader dygnet runt. Jag har polisanmält detta nattetid men fick vänta en månad då ärendet gick igång; ingen polis har kommit direkt för att stoppa utan jag fick sova i köket.
Var ligger gränser för störningsnivåer? Får stenkrossning ligga intill bostad i överhuvudtaget, i månader? Och varför avser grannen ha rätt att hota mig med blivande dåligt granskap - och vad det betyder för en svårt sjuk och psykiskt svag ensam gamling - om jag lever fram till denna framtid? Grannen nu hittar på helt överraskande "finesser" för mig såsom att han har erbjudit mig hotell - tvärtom när jag frågade under värsta bilning om detta han nekade och skickade mig bestämt till mitt försäkringsbolag; han har sågat två körsbär och rönnbär på min mark vid tomgräns för att bygga en ny stödmur och försökte att påstå att det var hans mark - men jag hade alla foto. Nu saknar jag bär och grönska som utsikt.
Min fasad var nedsmutsad till svart i två år innan jag fick övertyga honom att det var hans fel mm. Varför måste jag kämpa för att inte bli psykiskt överkörd? Har han verkligen rätt att göra precis vad han behöver för ett billigare bygge som skadar mig så hårt eller finns det gränser för människoskydd? Det är det jag försöker hitta svar på, om jag verkligen måste tåla allt som jag har gått genom (utöver arbetstid som jag måste respektera förstås).
Borde inte han be om ursäkt och försöka ersätta skador om han måste gå över vissa gränser? Hörlurar är bara en bråkdel som skydd och de kan jag inte ha för att om man är ensam i huset ska man kunna höra om det inte händer någonting, och jag inte klarar av hörlurar utöver annan medicinsk utrustning. Men tack för tips i alla fall. Jag måste tåla vidare.
 
Du utvecklar här mycket synpunkter kring dina personliga förhållanden. Tyvärr tar regelverk kring störning vid byggnation inte särskild hänsyn till dessa.
 
C
Fixartanten skrev:
Du utvecklar här mycket synpunkter kring dina personliga förhållanden. Tyvärr tar regelverk kring störning vid byggnation inte särskild hänsyn till dessa.
Delar tyvärr denna uppfattning. Så länge störningen är "tillfällig", vilket den tydligen automatiskt är när det rör sig om ett bygge, även om det kan pågå i åratal, så kan de i princip väsnas bäst de vill under dag och kvällstid. Det är den trista sanningen vad regelverken beträffar så vitt jag kan förstå.
 
Tack!
 
Har katten dött på grund av stress från buller av din granne .
 
Redigerat:
Ja, katten såg plågad under de tolv timmar om dagen under att par månader sprängningar och värst under tid då stenkrossning pågick på fem meter avstånd och i praktiken på samma moren där även mitt hus står på. Katten blivit bara sämre och sämre och till slut har det visat att det var cancer; jag har försökt några gånger lämna den hos bekanta men det inte går för hela tiden; jag själv sjuk i lungcancer var tvungen att ha bygghörlurar för att kunna sitta hemma och grannen bara lovade om att det är sista dagar den är på och jag med katten bara väntade och väntade. Just nu håller han med det värsta infraljud från fläkt för att torka spackel, nästan varje dan från nästan två månader. Jag måste tåla 7-19 men måste bråka om nattetid. Allt detta är personligt förstås men det är mitt liv och starkars katt som hade så bra annars. Får man verkligen ha vilket högt buller som helst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.